Jump to content

Slepemotstand - gummibåt


Suzuki

Recommended Posts

er det noen som har gjordt seg noen erfaringer vedr. slepemotstand på gummibåt relatert til vekt ? Byttet ifjor fra en ganske tung RIB til en superlett fastroller fra Zodiac. Denne veier halvparten, men jeg kan egentlig ikke se at den er så veldig mye lettere å slepe.

 

Lurer på om noen har gjordt noen målinger vedr. dette ? Det er vel relativt greit å måle, en vanlig fjørvekt bør gjøre susen ?

 

Lurer på å øke størrelsen på landgangsfartøyet ganske betraktelig. Gjerne fra 285 til 340cm eller deromkring.. Er dog litt usikker på om denne enkelt lar seg slepe, eller om den regelrett må demonteres og stues ombord før jeg drar avgarde ?

 

Frister veldig å ha en sportsbåt med mer fraspark enn vår 3,5hk med oss, men vi må jo også tenke på at vi skal klare ta den med oss...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Hei, har ikke gjort noen vitenskapelig test av dette men hadde en gummibåt av typen Aquaquick MS-300 tildigere og gyttet etterhvert til en RIB av typen Grand S330 Mener at RIB,en er lettere å slepe. Mulig at dette har noe med at gummibåtene har en tendens til å suge seg fast i vannet mens RiB glir lettere p.g.a. glatt undervannsskrog. Som sagt så har jeg ikke mlt men har en følelse av at det er slik...

Link to post

Hvorfor ikke henge båten nærme moderfartøyet? Da får du løftet baugen på gummibåten slik at det blir mye lettere å slepe. Jeg har begynt å gjøre dette da jeg har litt dårlig erfaring med å slepe gummijolla med lengre tau, siden den har en tendens til å vandre frem og tilbake uten motor montert som stikker nedi vannet å styrer. Jeg marsjer i ca 7-9 knop og det er vel ikke så mye større hastigheter du oppnår :wink:

Link to post

Min erfaring er at gummibåten ikke bør være større enn at den kan stues ombord. To ganger har jeg opplevd at jolla har snudd seg under slep i dårlige forhold. Den ene gangen turte vi ikke å gjøre forsøk på å finne jolla, men den andre gangen var vi bemannet godt og vi aktiverte MOB funksjonen på kartplotteren . Vi fant jolla enkelt, men jeg kan love deg at det er vanskelig å få tak i en 260 Fastroller i 14 til 16 m/sek vind. Derfor vil jeg i fremtiden stue jolla på dekk når det drar seg til med vind.

Link to post

Er helt enig med deg Mini.

Gummibåt på slep kan bli en sikkerhetsrisiko.

Jeg har opplevd litt mer vær enn jeg hadde regnet med med gummibåt på slep. Som ganske riktig snudde seg. Den bergningsaksjonen holdt på å bli det siste jeg gjorde.

Nå er den ALLTID forsvarlig stuet under fart, enten oppe på lukegarasjen, eller nede i benken i cockpit.

Link to post

Er helt uenig at det er en sikkerhetsrisiko å slepe. Ja det kan være det i mange knop når jolla letter, men jaggu kan det være farlig å få brann ombord, motorstopp i sterk vind nære land mens jolla er pakket ned på dekk eller i skott!!!

Men i hvilken hastigheter mener dere at det er farlig å slepe da. Jeg har gått i vindstyrker med vindstyrke 15-20 sek/m i kastene, og gummijolla ligger stødig på vannet, men da har vi gått i ca 6-8 knop, ikke i 20.........

Redigert av Brage (see edit history)
Link to post

Enig med de siste meldingene her at jolla må være forsvarlig festet på båten, enten nedpakket eller i daviter under seilas. Jeg har et bøylesystem som du kanskje ser på bildet av båten som fester jolla til hekken ca. 1 meter over havflaten slik at den er unna og ikke streker i sjø fra siden og fra akter. Sleping skjer kun under lav fart innaskjærs.

Link to post

jo & ja.

Jeg har ikke akkurat tenkt å ofre livet for den jolla da. På mine få år med fritidsbåt, har jeg ikke engang vært i nærheten av å måtte kappe løs jolla eller at den har snudd seg. Er dog oppmerksom på problemstillingen, og ser at den er helt reell.

 

Utfordringen består i at moderskipet er ganske lite, og vi ønsker en ganske stor jolle. Egentlig mer en liten sportsbåt enn en ren jolle.

Rundt 340cm hadde vært perfekt. Da kan man sette på såpass motor at man kommer seg avgarde, uten å bli klissvåt av første bølge.

 

Som alt annet, kompromisser. Ser dog nødvendigheten av å pakke jolla ned, og vil derfor ha en ren gummijolle, ikke en RIB. Det har jeg hatt, den ble for stor / tung og umulig å pakke vekk til vårt behov.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Da får vi modellere litt.

Gummibåt på 3.4 m, og vekt som slept på 70 kg.

I stillwater skulle det bli sånn såder 30 kg. slepemotstand ved 4.5 knop hvor den går ut av deplasementsfart.

 

Sexy modellering, men hva vil den si egentlig ?

Begnynner jolla å plane ved 4,5kn ? Og hva så egentlig ?

 

Kan du finne ut hva slepemotstanden blir på en 285 jolle på 40 kg også ?

 

Hva utgjør 30kg slepemotstand i effekt på moderfartøyet ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Ei jolle på 2.85 og 40 kg. ble dramatisk lettere.

Ca. 4 kg ved 4.2 knop. Da begynner jolla å plane/halvplane.

 

Det det menes er hvilken innvirkning bølgemotstand og våt overflate har på motstand.

Programmet mitt håndterer kun objekter i deplasement. Halvplan og plan kan ikke beregnes.

 

30 kg slepemotstand betyr kun at noe holder igjen med 30 kg hele tiden.

Link to post
Nå er den ALLTID forsvarlig stuet under fart, enten oppe på lukegarasjen, eller nede i benken i cockpit.

Heller mot alltid nede i benken jeg, etter et par strevsomme opplevelser.

 

Når jeg tauer jolla i 'nedoverbakke' på første hekkbølge skjer den uheldige kombinasjonen på slør - i 1.5m bølger eller mer - at baugbølgen fra båten bryter sjøen på et punkt som sender en splæsj rett i gummibåten.

 

Selvlenseren på gummibåten virker jo, men ikke alltid raskt nok til at den er tom før neste splæsj kommer. Og så sitter jeg der da, og bekymrer meg, mens rykkingen fra jolla tiltar, og evt årer og bensintank som står igjen i jolla begynner å flyte rundt omkring. Selv om det er sikret med tamper er det foruroligende å se ting sveive rundt baki der.

 

Angående sikring på dekk, så hadde jeg nettopp en ubehagelig opplevelse med det også - beskrevet her.

 

Så min gummibåt er alltid i benken dersom vi skal flytte oss mer enn et par nautiske.

S/Y Surprise

Link to post
Hvorfor ikke henge båten nærme moderfartøyet? Da får du løftet baugen på gummibåten slik at det blir mye lettere å slepe. Jeg har begynt å gjøre dette da jeg har litt dårlig erfaring med å slepe gummijolla med lengre tau, siden den har en tendens til å vandre frem og tilbake uten motor montert som stikker nedi vannet å styrer. Jeg marsjer i ca 7-9 knop og det er vel ikke så mye større hastigheter du oppnår :wink:

Helt enig. Min 3m Zodiac har hengt rett på hekken siden 1985 - der henger den fremdels på alle kystseilas. Den har fangline på hver side som fester på hver side av moderskipet - det har hendt den har blåst rundt, men ingen katastrofe av den grunn (bør ikke ha noe løsøre ombord). Ved havseilas ligger den forsvarlig surret på dekk eller nedpakket.

Link to post
  • 4 uker senere...

jeg har fortsatt ikke fått byttet ut jolla mi, mest fordi jeg ikke veit hvor stor jeg skal kjøpe.

 

Vakler mellom 310 og 340 joller, gjerne fra Zodiac. Har noen her forsøkt å slepe så stor jolle som 340cm ? Bør jeg moderere meg til 320 fra Suzumar ?

Eller er 310 oppimot det maksimale jeg kan forvente meg å klare å slepe nogenlunde greit ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Vokste opp i en 30 fots snekke som marsjet på 9-10 knop. Bak den hadde vi en 320 cm gummibåt med 9.9 (ikke nedfelt, med oppe når den ble slept). Denne pleide vi å ha "nedoverbakke" på tredje hekkbølge om jeg husker riktig. Og da var den ikke tung. Minnes at jeg med enkelthet kunne dra inn på det tauet under marsjfart for å justere riktig lengde i forhold til hekkbølgen selvom jeg var 10-12 år - men i det øyeblikk den var "bakpå" hekkbølgen eller nådde bunnen i den foran var det noe helt annet. Denne gummibåten (en Bombard) hadde riktignok en påhenger bak og relativt lavt slepefeste foran, og "sugde" seg ikke fast.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...