Suzuki Startet 25.Februar.2007 Del på Facebook Startet 25.Februar.2007 er det noen som har gjordt seg noen erfaringer vedr. slepemotstand på gummibåt relatert til vekt ? Byttet ifjor fra en ganske tung RIB til en superlett fastroller fra Zodiac. Denne veier halvparten, men jeg kan egentlig ikke se at den er så veldig mye lettere å slepe. Lurer på om noen har gjordt noen målinger vedr. dette ? Det er vel relativt greit å måle, en vanlig fjørvekt bør gjøre susen ? Lurer på å øke størrelsen på landgangsfartøyet ganske betraktelig. Gjerne fra 285 til 340cm eller deromkring.. Er dog litt usikker på om denne enkelt lar seg slepe, eller om den regelrett må demonteres og stues ombord før jeg drar avgarde ? Frister veldig å ha en sportsbåt med mer fraspark enn vår 3,5hk med oss, men vi må jo også tenke på at vi skal klare ta den med oss... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Alvito Svart 25.Februar.2007 Del på Facebook Svart 25.Februar.2007 Hei, har ikke gjort noen vitenskapelig test av dette men hadde en gummibåt av typen Aquaquick MS-300 tildigere og gyttet etterhvert til en RIB av typen Grand S330 Mener at RIB,en er lettere å slepe. Mulig at dette har noe med at gummibåtene har en tendens til å suge seg fast i vannet mens RiB glir lettere p.g.a. glatt undervannsskrog. Som sagt så har jeg ikke mlt men har en følelse av at det er slik... Sitér dette innlegget Link to post
bolla Svart 26.Februar.2007 Del på Facebook Svart 26.Februar.2007 Tja..acilles ls4..hadde stort sett bare luftmotstand når jeg prøvde å slepe litt fort... det har mye å si hvor langt ned slepefestene er montert.....jo lavere jo lettere slipper den....men sakte slep er jeg ikke sikker på... Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret4 Svart 26.Februar.2007 Del på Facebook Svart 26.Februar.2007 Hvorfor ikke henge båten nærme moderfartøyet? Da får du løftet baugen på gummibåten slik at det blir mye lettere å slepe. Jeg har begynt å gjøre dette da jeg har litt dårlig erfaring med å slepe gummijolla med lengre tau, siden den har en tendens til å vandre frem og tilbake uten motor montert som stikker nedi vannet å styrer. Jeg marsjer i ca 7-9 knop og det er vel ikke så mye større hastigheter du oppnår Sitér dette innlegget Link to post
Mini Svart 26.Februar.2007 Del på Facebook Svart 26.Februar.2007 Min erfaring er at gummibåten ikke bør være større enn at den kan stues ombord. To ganger har jeg opplevd at jolla har snudd seg under slep i dårlige forhold. Den ene gangen turte vi ikke å gjøre forsøk på å finne jolla, men den andre gangen var vi bemannet godt og vi aktiverte MOB funksjonen på kartplotteren . Vi fant jolla enkelt, men jeg kan love deg at det er vanskelig å få tak i en 260 Fastroller i 14 til 16 m/sek vind. Derfor vil jeg i fremtiden stue jolla på dekk når det drar seg til med vind. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 26.Februar.2007 Del på Facebook Svart 26.Februar.2007 Er helt enig med deg Mini. Gummibåt på slep kan bli en sikkerhetsrisiko. Jeg har opplevd litt mer vær enn jeg hadde regnet med med gummibåt på slep. Som ganske riktig snudde seg. Den bergningsaksjonen holdt på å bli det siste jeg gjorde. Nå er den ALLTID forsvarlig stuet under fart, enten oppe på lukegarasjen, eller nede i benken i cockpit. Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret4 Svart 26.Februar.2007 Del på Facebook Svart 26.Februar.2007 (redigert) Er helt uenig at det er en sikkerhetsrisiko å slepe. Ja det kan være det i mange knop når jolla letter, men jaggu kan det være farlig å få brann ombord, motorstopp i sterk vind nære land mens jolla er pakket ned på dekk eller i skott!!! Men i hvilken hastigheter mener dere at det er farlig å slepe da. Jeg har gått i vindstyrker med vindstyrke 15-20 sek/m i kastene, og gummijolla ligger stødig på vannet, men da har vi gått i ca 6-8 knop, ikke i 20......... Redigert 26.Februar.2007 av Brage (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Alvito Svart 26.Februar.2007 Del på Facebook Svart 26.Februar.2007 Enig med de siste meldingene her at jolla må være forsvarlig festet på båten, enten nedpakket eller i daviter under seilas. Jeg har et bøylesystem som du kanskje ser på bildet av båten som fester jolla til hekken ca. 1 meter over havflaten slik at den er unna og ikke streker i sjø fra siden og fra akter. Sleping skjer kun under lav fart innaskjærs. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 26.Februar.2007 Del på Facebook Svart 26.Februar.2007 I 2-3 m. sjø og 20 m/s er ei snudd jolle, eller ei vannfyllt jolle en sikkerhetsrisiko. Det er livsfarlig å prøve å berge den, og sliter den seg kan alle slags aksjoner bli igangsatt. Jolla SKAL, som alt annet løst utstyr, stues forsvarlig. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 26.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2007 jo & ja. Jeg har ikke akkurat tenkt å ofre livet for den jolla da. På mine få år med fritidsbåt, har jeg ikke engang vært i nærheten av å måtte kappe løs jolla eller at den har snudd seg. Er dog oppmerksom på problemstillingen, og ser at den er helt reell. Utfordringen består i at moderskipet er ganske lite, og vi ønsker en ganske stor jolle. Egentlig mer en liten sportsbåt enn en ren jolle. Rundt 340cm hadde vært perfekt. Da kan man sette på såpass motor at man kommer seg avgarde, uten å bli klissvåt av første bølge. Som alt annet, kompromisser. Ser dog nødvendigheten av å pakke jolla ned, og vil derfor ha en ren gummijolle, ikke en RIB. Det har jeg hatt, den ble for stor / tung og umulig å pakke vekk til vårt behov. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Mulligan Svart 26.Februar.2007 Del på Facebook Svart 26.Februar.2007 Da får vi modellere litt. Gummibåt på 3.4 m, og vekt som slept på 70 kg. Skulle gi oss dette resultatet: I stillwater skulle det bli sånn såder 30 kg. slepemotstand ved 4.5 knop hvor den går ut av deplasementsfart. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 26.Februar.2007 Del på Facebook Svart 26.Februar.2007 Hadde jolla på dekk fra Skagen og hjemover. Innaskjærs henger den bak med motoren på. Sløret i fra Havstensund til Hvaler i 12-13 m/s. Passet på jolla var før første hekkbølge. Innaskjærs henger den bak, over lengre strekk enten i akterstaget, eller på dekk. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Suzuki Svart 26.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2007 Da får vi modellere litt.Gummibåt på 3.4 m, og vekt som slept på 70 kg. I stillwater skulle det bli sånn såder 30 kg. slepemotstand ved 4.5 knop hvor den går ut av deplasementsfart. Sexy modellering, men hva vil den si egentlig ? Begnynner jolla å plane ved 4,5kn ? Og hva så egentlig ? Kan du finne ut hva slepemotstanden blir på en 285 jolle på 40 kg også ? Hva utgjør 30kg slepemotstand i effekt på moderfartøyet ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Mulligan Svart 26.Februar.2007 Del på Facebook Svart 26.Februar.2007 Ei jolle på 2.85 og 40 kg. ble dramatisk lettere. Ca. 4 kg ved 4.2 knop. Da begynner jolla å plane/halvplane. Det det menes er hvilken innvirkning bølgemotstand og våt overflate har på motstand. Programmet mitt håndterer kun objekter i deplasement. Halvplan og plan kan ikke beregnes. 30 kg slepemotstand betyr kun at noe holder igjen med 30 kg hele tiden. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 26.Februar.2007 Del på Facebook Svart 26.Februar.2007 Mulligan: Vil ikke jollens vinkel i vannet (dvs dragets retning) ha tildels STOR påvirkning på resultatene dine? Siden du ikke vet noe om dette, er vel ikke tallene så mye verdt, eller? Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Mulligan Svart 26.Februar.2007 Del på Facebook Svart 26.Februar.2007 (redigert) Joda, de jeg viste her var med båten paralellt med baseline, dvs den spisse delen av kjølen dypere enn akterspeilet og vannlinje lik underkant av akterspeilet. Trimmer jeg jolla akterover, går verdiene rett til himmels. Redigert 26.Februar.2007 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 26.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2007 Ei jolle på 2.85 og 40 kg. ble dramatisk lettere.Ca. 4 kg ved 4.2 knop. Vil kortversjonen da si at en 340 jolle med 70kg vekt er 7,5ggr tyngre å slepe på enn en 285jolle med 40kg vekt ? Under ellers like forhold selvsagt.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Mulligan Svart 26.Februar.2007 Del på Facebook Svart 26.Februar.2007 Ikke ta dette som hellig sannhet. Det var et gummibåtskrog jeg hadde liggende på harddisken. Men båten på 70 kg var så tung at speilen kom ned i vannet. Det sagt, dersom jeg vet nøyaktig hvordan skrogbunnen er utformet, samt hvordan vekt er distribuert, kan jeg beregne slepemotstand ganske på håret. Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 26.Februar.2007 Del på Facebook Svart 26.Februar.2007 Nå er den ALLTID forsvarlig stuet under fart, enten oppe på lukegarasjen, eller nede i benken i cockpit. Heller mot alltid nede i benken jeg, etter et par strevsomme opplevelser. Når jeg tauer jolla i 'nedoverbakke' på første hekkbølge skjer den uheldige kombinasjonen på slør - i 1.5m bølger eller mer - at baugbølgen fra båten bryter sjøen på et punkt som sender en splæsj rett i gummibåten. Selvlenseren på gummibåten virker jo, men ikke alltid raskt nok til at den er tom før neste splæsj kommer. Og så sitter jeg der da, og bekymrer meg, mens rykkingen fra jolla tiltar, og evt årer og bensintank som står igjen i jolla begynner å flyte rundt omkring. Selv om det er sikret med tamper er det foruroligende å se ting sveive rundt baki der. Angående sikring på dekk, så hadde jeg nettopp en ubehagelig opplevelse med det også - beskrevet her. Så min gummibåt er alltid i benken dersom vi skal flytte oss mer enn et par nautiske. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
avmønstret5 Svart 26.Februar.2007 Del på Facebook Svart 26.Februar.2007 Hvorfor ikke henge båten nærme moderfartøyet? Da får du løftet baugen på gummibåten slik at det blir mye lettere å slepe. Jeg har begynt å gjøre dette da jeg har litt dårlig erfaring med å slepe gummijolla med lengre tau, siden den har en tendens til å vandre frem og tilbake uten motor montert som stikker nedi vannet å styrer. Jeg marsjer i ca 7-9 knop og det er vel ikke så mye større hastigheter du oppnår Helt enig. Min 3m Zodiac har hengt rett på hekken siden 1985 - der henger den fremdels på alle kystseilas. Den har fangline på hver side som fester på hver side av moderskipet - det har hendt den har blåst rundt, men ingen katastrofe av den grunn (bør ikke ha noe løsøre ombord). Ved havseilas ligger den forsvarlig surret på dekk eller nedpakket. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 20.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2007 jeg har fortsatt ikke fått byttet ut jolla mi, mest fordi jeg ikke veit hvor stor jeg skal kjøpe. Vakler mellom 310 og 340 joller, gjerne fra Zodiac. Har noen her forsøkt å slepe så stor jolle som 340cm ? Bør jeg moderere meg til 320 fra Suzumar ? Eller er 310 oppimot det maksimale jeg kan forvente meg å klare å slepe nogenlunde greit ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Suzuki Svart 21.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2007 ingen med erfaringer med å slepe større gummibåter ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Hallaron Svart 21.Mars.2007 Del på Facebook Svart 21.Mars.2007 Kan svare deg til høsten - har en ny 3 meter med 10 hk liggende i bua, gleder meg faktisk til å prøve den. Lurte på om jeg skulle blåse den opp og legge den i båsen inntil Maxi'en er klar til å sete på vannet.... Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
nordan family 27 Svart 21.Mars.2007 Del på Facebook Svart 21.Mars.2007 Vokste opp i en 30 fots snekke som marsjet på 9-10 knop. Bak den hadde vi en 320 cm gummibåt med 9.9 (ikke nedfelt, med oppe når den ble slept). Denne pleide vi å ha "nedoverbakke" på tredje hekkbølge om jeg husker riktig. Og da var den ikke tung. Minnes at jeg med enkelthet kunne dra inn på det tauet under marsjfart for å justere riktig lengde i forhold til hekkbølgen selvom jeg var 10-12 år - men i det øyeblikk den var "bakpå" hekkbølgen eller nådde bunnen i den foran var det noe helt annet. Denne gummibåten (en Bombard) hadde riktignok en påhenger bak og relativt lavt slepefeste foran, og "sugde" seg ikke fast. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 21.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2007 why not ? Gummibåtkjøring er en undervurdert aktivitet. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.