Jump to content

Kan jeg sette to Suzukier sammen til en?


Seilaren

Recommended Posts

Takk Sinten.....

 

Eg har sett de fleste, men eg har ein kortstamma 4hk så eg brukte på båten nå. (Spinner luft hvis eg går i baugen, og eg må ha ballast bak i båten) Me den motoren går båten 5 knop. Det synes eg e litt i treigaste laget.

 

Med ein 8 hester er eg direkte redd for at eg ska knekka braketten eller heile akterspeilet på båten :crazy:

Men gammle 8HKer som ikke er like "hissige" som nye er interesangt.

 

Har sett litt på den Evenrude motoren, og som du også sier så reagerte eg litt på prisen. E det eg så e gjerring (ok, eg e det) eller e selgeren optimist.. :confused: Begge deler kansje.

 

Tror jeg skal tråle alle de lokale verkstedene. De pleier å ha en del motorer liggene som de ikkje ofrer annongseutgifter på.. :lol:

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

God kveld Suzuki.

 

Ser ka du skriver, kansje jeg skal prøve på en 5hk.. :rolleyes:

Men med tosylinder tenke eg mer på vibrasjoner og støy fra riggen enn fra motoren. Med den 1-sylingra 4Hkern eg bruke nå vibrere alt i og på båten som et uvær..

 

Dette med propell er jo ganske innteresangt. Hvordan er det, jo større jo bedre..?

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Takk.....

 

Eg har sett de fleste, men eg har ein kortstamma 4hk så eg brukte på båten nå. (Spinner luft hvis eg går i baugen, og eg må ha ballast bak i båten) Me den motoren går båten 5 knop. Det synes eg e litt i treigaste laget.

 

Hvor fort mener du en gammeldags seilbåt bør gå da ? Det er noe som heter skrogfart, og den begrensningen slipper du ikke unna uansett hvor stor motor du setter på.

 

Tror jeg skal tråle alle de lokale verkstedene. De pleier å ha en del motorer liggene som de ikkje ofrer annongseutgifter på..

 

Og det er det som regel en grunn til. Kjøp en motor som virker og kan brukes, istedet for å kaste bort de små pengene du har skrapt isammen på noe dritt som bare fusker og ikke virker, og som ikke kan repareres for mindre enn det dobbelte av det du har betalt. :smiley:

Da ender du opp på land, og får sesongen spolert.

 

Jeg hadde en eldre 4HP Merc på min båt, oppgraderte med en splitt ny 4HP langstammet Yamaha.

Bare å dra i snora, hver eneste gang jeg skulle bruke den. Deilig....

 

For 3500kr bør du kunne få tak i en 2-4 år gammal Suzuki, Yamaha eller annen kvalitetsmotor på 5 HK. Da har du motor så lenge du har båten.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Denne kom ut i dag...

Bare dumt den har 1 sylinder :headbang: Det er så mye mer behagelig med to..

 

Mer er det ikke slik at yamaha leveres med strømmuttak? Har den likeretter?

 

Dessuten synes jeg prisen er litt drøy. Det er mange langstammede 4hks motorer. Er ikke 4 - 5 hesteren samme motor? Kan jeg trimme en 4hk til 5hk?

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Dessuten synes jeg prisen er litt drøy.

 

Jeg har inntrykk av at prisen på brukte påhengere på Finn.no mange ganger er urimelig høy. Prøv heller en "ønskes kjøpt" annonse i lokalavisen, da dukker det ofte opp interressante ting til mer fornuftige priser.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

I dag har jeg benyttet siste dag av ferien til å tråle alt som finnes av motorforhandlere på Nord Jæren.

 

Og jammen meg. Er det jeg som forventer mye av selgeren eller finnes det ikke gode selgere her i fylket? :confused:

Det verste var hos Tveit, Yamaha forhandleren. Han bare stirret dumt på meg og var aldeles ikke villig til å selge. Ikke var han i stand til å svare på spørsmål heller. Makan til tulling!!!!! :headbang:

 

De eneste av de 6 forhandlerene jeg var hos som var villige til å selge noe var Vulken marine og Rogaland Maritime Senter.

Vulken har Johnson og Rogaland Maritime har Suzuki. Fikk tilbud på 4-takt 6hk hos begge.

PGA at jeg er trofast kunde hos sistnevnte fikk jeg et tilbud det egentlig er dumt å si nei til.

 

Men så er spørsmålet; det koste 1200 med strømmuttak til Suzukimotoren. Kan jeg lage dette selv på et vis hvis jeg får tak i en likeretter (har det fra den gammle Suzukien min)?

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Det er derfor det er så greit med YAMAHA.

Håper det går greit at jeg "låner" tråden litt :rolleyes:

 

Hmm, gjelder det andre størrelser av Yamaha også, at det er mye likt?

Har en Yamaha 50hk 3syl autolube 1987modell.(Det er den typen som er samme som 40HKèn).

Jeg trenger ny starter og lang drivaksling og girstag, eventuelt komplett undervannshus inkl drivaksel.

 

Vurderer å kjøpe nytt fra USA, men det må da finnes noe brukt og rimelig her i Norge også?

 

Hadde vært litt enklere hvis jeg hadde vært sikker på hvilke andre påhengser jeg kan bruke deler ifra..

Jeg lånte en starter fra en 70hk fra cirka samme årsmodell(muligens noe nyere), og den passet også.

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg benyttet siste dag av ferien til å tråle alt som finnes av motorforhandlere på Nord Jæren.

 

Og jammen meg. Er det jeg som forventer mye av selgeren eller finnes det ikke gode selgere her i fylket? :confused:

Det verste var hos Tveit, Yamaha forhandleren. Han bare stirret dumt på meg og var aldeles ikke villig til å selge. Ikke var han i stand til å svare på spørsmål heller. Makan til tulling!!!!! :headbang:

 

De eneste av de 6 forhandlerene jeg var hos som var villige til å selge noe var Vulken marine og Rogaland Maritime Senter.

Vulken har Johnson og Rogaland Maritime har Suzuki. Fikk tilbud på 4-takt 6hk hos begge.

PGA at jeg er trofast kunde hos sistnevnte fikk jeg et tilbud det egentlig er dumt å si nei til.

 

Men så er spørsmålet; det koste 1200 med strømmuttak til Suzukimotoren. Kan jeg lage dette selv på et vis hvis jeg får tak i en likeretter (har det fra den gammle Suzukien min)?

 

Heisann!

 

2 takteren har jo godt ut så jeg har fått ett bra tilbud på overligger fra i fjor på www.bakkenmotor.no men det blir jo litt langt sikkert. Har en johnson 7,5 sailmaster som er en skikkelig god motor til seilbåt(helt til bosset røyk), den er drevet for mere kraft, men de er sjeldne og ofte enda dyrere en vanelig langstamma motorer. Og dette med fart burde ikke beskymre deg mest, jeg ville heller tenkt på hvor lang reksjonstid båten og motoren bruker når du setter den i revers... Det er absolutt ikke gøy med tong båt og vanlig firehester fra f.eks yamaha som jeg har prøvd. Jeg hadde prøvd å enten finne en motor med "sailpower" eller en god 5 hk som er lett og helt passe for din båt... For du lar vell ikke motoren henge og dingle i brakketten under seilas? :lol::lol:

 

PS: bare og hente min johnson sailhorse men det blir kanskje langt fo jeg går på en mercury 5 hk 2 takt fra i fjor...

Link to post
Share on other sites

Heisann!

 

Og dette med fart burde ikke beskymre deg mest, jeg ville heller tenkt på hvor lang reksjonstid båten og motoren bruker når du setter den i revers... Det er absolutt ikke gøy med tong båt og vanlig firehester fra f.eks yamaha som jeg har prøvd. Jeg hadde prøvd å enten finne en motor med "sailpower" eller en god 5 hk som er lett og helt passe for din båt... For du lar vell ikke motoren henge og dingle i brakketten under seilas? :lol::lol:

 

PS: bare og hente min johnson sailhorse men det blir kanskje langt fo jeg går på en mercury 5 hk 2 takt fra i fjor...

 

Ja dette med revers har jeg tenkt litt på. Med den 4hk jeg har bruk så måtte jeg sette den i revers med litt gass i lange tider før båten reagerte. Det er vell en tilvenningssak dette med hvordan båten reagerer. Får hive en "dobbe" på sjøen og øve meg litt med å stoppe rett foran den slik at jeg blir vandt med det :smash:

 

Hva mer enn lang stamme og 12V strømmuttak er det disse "seilpower" motorene har i forhold til andre?

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Men så er spørsmålet; det koste 1200 med strømmuttak til Suzukimotoren. Kan jeg lage dette selv på et vis hvis jeg får tak i en likeretter (har det fra den gammle Suzukien min)?

 

Jeg vet at mange av dere har svaret :smash:

 

Er dere kommet i trassalderen? :nono:

:lol:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

...Han har fått motoren på verksted og fikk vite at dele ikke passet sammen

Men verkstedet hadde et brukt undervannshus som var montert, så nå kunne motoren brukes. Den trengte ny propell, og hjvor lenge denne motoren vill svive er vell heller uvist..

...Nå hadde selgeren hatt denne "delemotoren" sin på versted og bytta undervannshus og montert dømannsknapp.

Han hadde hatt verstedutgifter på 2200kr.. De hadde prøvekjørt den.

 

Her lukter "blitt lurt" lang vei.... Heldigvis hadde verkstedet "tilfeldigvis" en brukt liggende som passet :rolleyes:

 

Men med tosylinder tenke eg mer på vibrasjoner og støy fra riggen enn fra motoren. Med den 1-sylingra 4Hkern eg bruke nå vibrere alt i og på båten som et uvær..

Dette med propell er jo ganske innteresangt. Hvordan er det, jo større jo bedre..?

 

1-sylindret Yamaha vibrerer ikke mye... Propellen skal ha lav stigning og stor diameter. De fleste bruktmotorer har standard propell, så den propellen som sitter der tror jeg du må leve med. Av viktigere betydning er at du har 360 grader styring i tillegg til fullt girskift. Da får du fullt trykk bakover. Yamaha har det.... :cool:

 

Denne kom ut i dag...

Men er det ikke slik at yamaha leveres med strømmuttak? Har den likeretter?

Dessuten synes jeg prisen er litt drøy. Det er mange langstammede 4hks motorer. Er ikke 4 - 5 hesteren samme motor? Kan jeg trimme en 4hk til 5hk?

 

Løp og kjøp! Denne er allerede 5 hester. Og kaster du dine tillærte fordommer tilside nå, kommer du sikkert ikke til å heise seil i hele sommer når du har denne på hekken... :cool:

 

 

Hmm, gjelder det andre størrelser av Yamaha også, at det er mye likt?

...Jeg trenger ny starter og lang drivaksling og girstag, eventuelt komplett undervannshus inkl drivaksel.

Hadde vært litt enklere hvis jeg hadde vært sikker på hvilke andre påhengser jeg kan bruke deler ifra..

Jeg lånte en starter fra en 70hk fra cirka samme årsmodell(muligens noe nyere), og den passet også......

 

Går du inn i online delelistene til Yamaha, så finner du dette ut med å sammenligne delenummerne selv.....

 

Jeg vet at mange av dere har svaret

Er dere kommet i trassalderen? :nono:

 

Søk på forumet, det er skrevet en god del om dette.... "The thruth is out there....." :lol:

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Hm! - Videre applauderes innlegg #28 og #29. Til finansiering av en nyere antrasittgrå metallicfarget skjønnhet foreslås å selge seil og mast? :wink:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Er det jeg som forventer mye av selgeren eller finnes det ikke gode selgere her i fylket? :confused:

Det verste var hos Tveit, Yamaha forhandleren. Han bare stirret dumt på meg og var aldeles ikke villig til å selge. Ikke var han i stand til å svare på spørsmål heller. Makan til tulling!!!!! :headbang:

 

Dette er grunnen til at jeg ikke kjøper yamaha. Forhandleren kan *******

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Tja... - Er du heldig, slipper du å se mer til han etter du har kjøpt motoren.... :wink: - og såpass må man vel kunne tåle.... - Men jeg er helt enig med deg; Hva vi finner oss i av slett oppførsel av disse forhandlerene som skal lure pengene ut av oss i flere omganger er mer en jeg fatter.... Særlig han her inne som satte 40 hesteren på service og den ikke gikk da han hentet den....

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Folk kan tro jeg har handlet av Tveit... Det vill jeg ikke ha på meg!

 

:lol::lol: -Mot et slikt argument må til og med jeg legge ut årene..... :wink:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Aaaahhhh.....- Jeg blir aldri lei av det bildet der... :cool: Skikkelig 2-taktere med forgassere - en hel haug av dem.... 900 liter i timen på full fart.....

 

 

Edit; -Hvorfor :puke: - er du blitt sjøsyk???

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Huff, ja Sinten - Å betrakte et vakkert bilde og kjenne vissheten om at man har valgt feil bidrar nok til at dere kjenner dere litt urolige i magen... :wink:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Jeg ble :puke: av bildet fordi det var ufattelig stygt!!!

 

Men ikke rart han må ha 8 "motorer".... :rolleyes: De er så svake at båten ikke hadde fått fremdrift med 1 eller 2 eller 4 motorer... :diving:

 

Eieren av den "båten" må ha mistet en vesentlig del av oppdragelsen som barn :nono: . Dakar liten..:nonod:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

det har han sikkert. Men det er nok andre ting som indikerer det.

Skjønner at dere blir syke av misunnelse gutter :wink:

 

Det er fine motorer :cheers:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Båten er en Crompton D-DC. Lengde 20 m, bredde 5,8m Tørrvekt 11 000 kg, drivstoffkapasitet 20 000 liter. Topphastighet 60 knop, med 8000kg last 45 knop. ...... - svake du......... :wink:

 

En 17m utgave med 2x800 hk Caterpillar og surface-drev kan og leveres. Vekt 12000 kg, topphastighet 68 knop og 5000 l drivstoffkapasitet. (Denne antar jeg ikke var så populær blandt bestillerne, da overflatedrev som kjent lager en kraftig vannsøyle som tiltrekker oppmerksomhet.)

 

Konstruktør/eiere er satt på tiltalebenken for med visshet om at båtene skal benyttes til smugling å ha utviklet disse for bestillerne......

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...