Jump to content

Løs Mastefot i E-Jolle

Seilaren

Recommended Posts

Jaudå, så kom eg på at eg har nok et prosjekt før våren :cryin:

Oppdaga på slutten av sessongen i fjor at masten på E-jollen min ikke satt godt på. Eg kunne liksom rikke den 5 cm akterover/frut.

Når eg åpna inspeksjonslukene får se sjå ka det kunne være som var gale oppdaget jeg at hele mastefoten beveget seg med masten noen cm.

Har ikke bilde av mastefoten enda, men har tegnet noe som kan illustrere hva som er gale:

img-104-Mastefot.bmp

Legger vi godviljen til så ser vi hva det skal fårestille.

Rundingen er koppen Masten står oppi. Den koppen henger fast i en skinne på den blå platen på bildet. Den "blå" platen og koppen beveger seg frem og tilbake noen cm. Jeg får ikkje skrudd den ut, for det gule på sidene er glassfieber som er lagt over den blå platen for å gjøre den solid (Noe den i dette tilfellet ikkje er)

(Under selve matefoten kan jeg kjenne en løs plate som virker ganske rustet med fingrene. Vet ikke hva den er til, men kansje skruene som holder mastefoten på plass skal være festet til den, men at de har løsnet???)

Jeg har funnet ut at eneste løsning er skære vekk glassfieberen som ligger over mastefoten slik at jeg får den ut.

Er det noen som har byttet mastefot på E-jolle før her inne som kan komme med noen tips?

Hva skal eg bruke til å sjære i glassfieberen med?

-----Lurer litt på om eg ska setta heile jobben te någen som kan det og heller betale (uff hater det ordet :cryin: ) det det koster... Det er veldig vanskelig å komma til nedi der gjennom to små luker på 10 -15 cm i diameter.-----

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Jo, men ikke til de grader... :eek:

Den "koppen" masten står oppi skal kunne bevege seg lit langs skinnen på den "blå" platen. Men her beveger hele den blå platen som skal sitte fast i båten seg frem og tilbake.

(trengeren min har seilt på landslaget, og hun hadde aldri vert borti lignende)

Fritjof Brandt

Hej Seilaren

er det noe liknande denne

21022.jpg

har seglat mycket E-jolle..men kommer ikke ihåg mastfoten om den var som optimistens fast modell större?

Kunne se ut som om den hører til optimist.... Skal grave frem båten under presseninger og få tatt et bilde...

Redigert av Seilaren (see edit history)

Fritjof Brandt

• 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...