Jump to content

Eksosslange Ardic 04-D

RITS

Recommended Posts

Det står ein Ardic 04-D av ukjent årsmodell i fartyget, båten er bygd i -84 så det skulle ikkje forundre meg om varmaren er like gammal. Uansett, den er oppgradert og går som ei klokke men eksosslangen er eit sørgeleg kapittel og lek som ei kipa. Pottå antar eg også er boss. Ardic er historie og ingen av alternativa (Webasto, Eber, Mikuni) er i nærleiken av same dimensjon på eksosen (ca 50 mm) så eg kan ikkje trikse det til på den måten. Kan TESS ha eksosslange og potte i ymse dimensjonar slik at eg kan "sy" saman ei god løysing? Eventuelt ein eksosverkstad som t.d Svendsen Eksos? Går ut i frå at det framleis står ein del Ardic'ar rundt omkring så eg vil tru at nokon har vore borti problematikken. Er det andre måtar å løyse dette på? Framstår ikkje som særleg smart å både røyklegge havna (VP), innredninga (Ardic) og lungene (Conrad Langaard's Blå Strek) samstundes så viss eg kan eliminere den (forhåpentlegvis) enklaste av dei 3 skulle mykje vera gjort :cheers:

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Har vært borti div varmere di siste åra ,da jeg har surra endel med det i gammle og den nye båten . Veit jo ikke hvor denne varmeren din er montert , men er det minste mulighet for at eksosen kan lekke inn i båten . Tenkte vis du lager til noe uorginale greier , da hadde jeg ikke tatt noe tjangs på det nei . Men du kan sikkert lage til et rør og få til detta og sikkert spare endel kroner , tipper eksosen til den varmeren er like dyrt som alt anna til dem . Men du bør være sikker på at det blir 100% tett og holder tett , for eksos lekkarsje inn i båten . Klart det kan jo bli lekk med orginalt også , men regner med at det er litt sikkrere med orginalt . Hos meg har jeg varmeren i motor-rommet , skulle det oppstå lekk der så gjør det nada .Sover litt bedre om natta da , lykke til.

PS: Har du skjekka prisen på ei ny potte eller ? Vært artig å hørt prisen

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Takk for respons, skal no bruke 14 dagar på jobb til å tenke ut korleis eg skal løyse dette :cool:

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Da jeg tenkte på ny pris på orginal , er det fordi jeg har hørt at han som har service på Ardic og volvo varmere i Sandefjord har deler enda . Vis det er av innteresse , så kan jeg finne navn eller tlf nr til gubben .

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Jama i Stavanger har orginale Ardic eksosslanger på lager. Kjøpte til min 042D i fjor høst. Mener det kostet 1369 penger. Dyrt nok ja. Men det er nok ikke problem å få tak i, om o4d og 042d bruker samme slange vet ikke jeg.

Kan du huske om eksosstussen er 42 mm?

I tilfelle er problemet løyst, og nytteverdien overgår sannsynlegvis prisen :cool:

Redigert av RITS (see edit history)

Mener å huske at 042 bruker 28 mm. Jeg fikk ikke tak i eksospotte med 42 mm slange til en 04 jeg hadde for noen pr siden. Prøvde å ordne det med en overgang og bruke 042 potten med 28 mm slange, men det gikk dårlig. Varmeren slo seg ut på overoppheting. Jeg gadd ikke forske mer i det da jeg sjelden brukte varmeren. Monterte istedet "raka rør" med 42 mm slange uten potte. Det bråka litt ute, men det varmet som pokkern. :lol:

Du får sikkert ordnet det på et vis. Det beste er hvis du får tak i orginalpotten...

Tillagt: Termomarin har en potte med 42 mm slange. Den har part nr 3728509.

Klikk på Termomarin ovenfor så får du frem en prisliste der du finner potten. Koster vel 1300,-

Redigert av OLPI (see edit history)
Kan du huske om eksosstussen er 42 mm?

I tilfelle er problemet løyst, og nytteverdien overgår sannsynlegvis prisen :cool:

Hei

Var ute og målte, stemte det olpi nevner at eksosslangen på min 042d er bare 28mm. Ta en telefon til Termomarin i Sandefjord som han foreslår, det er de som har ansvaret for Ardic etter at Eperspacher kjøpte det opp.

Igjen har baatplassen.no gitt svar til eit av lidenskapens, og dermed livets viktige spørsmål :cheers:

Takk til alle som har bidratt med gode tips, eg kjem tilbake med rapport om ein tre vekers tid.

Reiser til Gdansk i morgon på 14 dagars "offshore" tur for å "lade opp".

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...