Jump to content

Ro Nidelv 24


Guest New

Recommended Posts

hei alle sammen!

 

Jeg er ny her i forumet og ser at det er mange kompetente folk her.

 

Kan noen svare meg om det er mulig og ro en nidelv i den klassen hvis man monterer toller.

Jeg lurer pga. at motoren er noe sliten og er litt utrygt og ikke ha noe til hjelp hvis den svikter.

 

tusen takk for svar.

 

Hilsen New  :rolleyes:

Link to post

Det finnes noe som heter nødåre, eller noe i den dur. Det er ei åre du bruker på hekken, når du skyver bakover folder den seg ut, når du drar frem folder den seg sammen. Dette fungerer i alle fall bedre enn vanlige årer, med mindre du har 16 fot lange årer og galeislaver.. Men å ro til lands i motvind blir sikkert ikke noe enkel afere uansett.

Link to post

Jeg har faktisk sett større båter enn 24 fot som har hatt tollepinner og årer med som en ekstra sikkerhet. Det kan jo være til god hjelp i en nødsituasjon, men du bør nok være sterk da...  

 

Det største problemet er vel å finne plass ombord til såpass lange årer..

 

Så forresten en reporttasje om RS Stavanger, som ble rodd lengre strekninger ved vindstille. Så da må vel en liten Nidelv være bare barnematen i forhold?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

For min egen del så har jeg vært borti flere båter på den omtalte størrelsen som har vært utstyrte med årer. Vi hadde selv en liten seilskøyte på vel 30 fot som hadde årer, vi hadde også årer ombord i en motorbåt som var nesten like stor.

 

Men det er ikke årer for å kunne ro, slik som man tenker med en robåt. Det er mer snakk om å "andøve" som det heter. Man bruker årene for å komme seg ut av en kinkig situasjon i forbindelse med motorstopp, eller vindstille med seilbåten.

 

På en moderne båt kan det nok være vanskelig å finne plass til årer, men tidligere ble det regnet som godt sjømannskap å ha et par livbåtårer liggende ombord i motorbåtene  -  og da finner man saktens plass....

 

Jeg kan også nevne at da redningsskøyten "Stavanger" seilte rundt kysten ifjor sommer var den helt uten motorkraft, de rodde i vindstille  -  og det ble ganske mange, lange og tunge mil over årene før de var kommet til Kristiansund. Dette kan Ingvar helt sikkert bekrefte.

 

Altså: årer i en 24 fots båt er slett ingen urimelighet, tvert imot   -   det kan være en bra sikkerhetsforanstaltning.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Men enklest og best dersom man ikke stoler på motoren er nok en liten påhenger og en motorbrakett. Koster ikke allverden, særlig dersom man har badeplattform. Har også sett en del smarte patenter med motorbrakett montert på badestigen.

 

Ellers kan ganske mange båter ha nytte av et nødseil. Gjelder bare å pønske ut patenten før man trenger den.

Link to post

Jeg har faktisk "rodd" en Albin Vega (27 fot langkjølt)  en mørk aprilkveld for noen år siden i Drøbaksundet, i vindstilla med defekt motor - vekselvis i hektisk aktivitet med åra og fektende med lommelykt mens Color Festival kom durende ut sundet. Jeg ble heldigvis sett, ferja fikk to minutters forsinkelse, og til syvende og sist brakte den medbrakte åra meg helt inn mot land. Jeg var rimelig lettet da jeg endelig kunne la ankeret gå - sjelden har det smakt bedre med iskald rødvin (for temperert var den jo ikke).... :headbang:

 

Årer i tunge båter vil jo aldri kunne tjene sin egentlige hensikt, men jeg har kommet til at det er lurt å ha med seg noe som kan brukes enten som padleåre eller nødror.

Link to post

Har sett annonse for et "åresystem" som består av kun en åre som er påmontert en stort leddet blad. Det hele monteres bak på båten for så å bli "skåtet" opp og ned. Denne løsningen mener man kan benyttes på båter opp til 30 fot. Mener det er et eller annet vestlandsfirma som selger dette systemet, men har ikke klart å finne tilbake til annonsen.  

Link to post

Har sett annonse for et "åresystem" som består av kun en åre som er påmontert en stort leddet blad. Det hele monteres bak på båten for så å bli "skåtet" opp og ned. Denne løsningen mener man kan benyttes på båter opp til 30 fot. Mener det er et eller annet vestlandsfirma som selger dette systemet, men har ikke klart å finne tilbake til annonsen.  

Tror det er denne du tenker på, produseres av Sula Bedriftstjeneste AS i Langevåg ved Ålesund: http://www.sula.as/ De har diverse annet utstyr på sikkerhetsfronten også, propellkniv med forlengerskaft, redningsbøyle, m.m.

 

Det er selvsagt snakk om et nødsystem, og de hevder båter opptil 35 fot kan skyves på denne måten. Åra ser du her: http://www.sula.as/images/MaritimProdukt/s...etsaarestor.jpg

 

P.S: For ordens skyld, jeg jobber IKKE for Sula Bedriftstjeneste!  :sad:

Link to post
  • 3 år senere...

Min far padlet ca 3km med sin gamle sjømann 22. Dette var med en forsterket gummibåt-åre. Det skal sies at det var stille på vannet, men uansett er det jo en liten trygghet å ha med noe man kan padle med, ikke tar det store plassen heller.

Det morsomme med fars hendelse var forresten at han, rett etter at han hadde fortøyd båten ved brygga igjen, kom på at han hadde glemt å åpne bensinkrana :headbang: En uke etter var båten solgt :P

Link to post

Har sjølv hatt "fornøyelsen" av å padle Kommedalen min på 27 fot og anslagsvis 4 tonn da eg gjekk tom for diesel på veg for å bunkre i fjor ein gang. Det gikk det og på eit vis med ein sammenleggbar gummibåtåre som vi har liggende ombord... Men tungt som fy var det og har ingen ønsker om å gjennta bedriften :nonod: Så ein Nidelv 24 er absolutt flyttbar skulle eg tru med ein åre eller liknende...

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Link to post
  • 6 år senere...

Nå er jo denne tråden blitt noen år... Men spørsmålet ble nysgjerrig likevel;

 

- Er det vanlig å ha en nødløsning i båter på rundt 20 fot dersom motoren skulle svikte? Har dere noen form for årer liggende? Kan tenke meg pulsen hadde økt drastisk om motoren kuttet midt på fjorden, uten å kunne komme seg av flekken :pray:

Link to post

Blir vel en vurdering på flere faktorer... hvor en ferdes, når en er ute, båttetthet, osv.

Følge opp enkelte servicepunkter kan være en absolutt fordel, dumt å få driftsstans fordi en har slurvet på slike ting.

 

Brakett med en liten utenbordsmotor som kan senkes er en god sikkerhet, og ikke minst en VHF om bord.. Å ro kan være nærmest umulig også i en 10 fots Pioneer om vind og bølger gjør sitt...

Link to post

Ja lykke til!! :rolleyes::lol: En Nidelv 24 veier ca 1800 kg og ro denne...? Nei det går ikke godt. Kjøp en jolle/lettbåt med påhengs å ta denne med på slep. .

 

Nå er jo denne tråden blitt noen år... Men spørsmålet ble nysgjerrig likevel;

 

- Er det vanlig å ha en nødløsning i båter på rundt 20 fot dersom motoren skulle svikte? Har dere noen form for årer liggende?

 

Kjenner er som rigget sin First 36,7 seilbåt med årer for bruk ved eventuell vindstille i 1000mile Doublehanded regattaen hvor dette hvistnok både var tillatt og vanlig. De fikk dog ikke bruk for å prøve å ro den.

 

Men vanlig å ha årer i større båter tror jeg vi kan faststlå at det ikke er.

Redigert av Bergen (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...