Guest New Posted November 14, 2003 Share Posted November 14, 2003 hei alle sammen! Jeg er ny her i forumet og ser at det er mange kompetente folk her. Kan noen svare meg om det er mulig og ro en nidelv i den klassen hvis man monterer toller. Jeg lurer pga. at motoren er noe sliten og er litt utrygt og ikke ha noe til hjelp hvis den svikter. tusen takk for svar. Hilsen New Quote Link to post
b-e-p Posted November 14, 2003 Share Posted November 14, 2003 Ja lykke til!! En Nidelv 24 veier ca 1800 kg og ro denne...? Nei det går ikke godt. Kjøp en jolle/lettbåt med påhengs å ta denne med på slep. God Tur! Bjørn E. Quote Link to post
Kjelli Posted November 14, 2003 Share Posted November 14, 2003 Eller sett på brakett for reserve påhengs. Quote Link to post
H.H Posted November 14, 2003 Share Posted November 14, 2003 Det finnes noe som heter nødåre, eller noe i den dur. Det er ei åre du bruker på hekken, når du skyver bakover folder den seg ut, når du drar frem folder den seg sammen. Dette fungerer i alle fall bedre enn vanlige årer, med mindre du har 16 fot lange årer og galeislaver.. Men å ro til lands i motvind blir sikkert ikke noe enkel afere uansett. Quote Link to post
Ingar Posted November 14, 2003 Share Posted November 14, 2003 Dessv. er det en psycho som har valgt å bruke litt av tiden sin her. Så hvis dere ser at det dukker opp utestengte så er det forklaringen. Quote Link to post
index Posted November 14, 2003 Share Posted November 14, 2003 Jeg har faktisk sett større båter enn 24 fot som har hatt tollepinner og årer med som en ekstra sikkerhet. Det kan jo være til god hjelp i en nødsituasjon, men du bør nok være sterk da... Det største problemet er vel å finne plass ombord til såpass lange årer.. Så forresten en reporttasje om RS Stavanger, som ble rodd lengre strekninger ved vindstille. Så da må vel en liten Nidelv være bare barnematen i forhold? Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Guest Glitre Posted November 14, 2003 Share Posted November 14, 2003 Ja det er fullt mulig det. Bare ro som ville f...... Quote Link to post
Poseidon Posted November 14, 2003 Share Posted November 14, 2003 For min egen del så har jeg vært borti flere båter på den omtalte størrelsen som har vært utstyrte med årer. Vi hadde selv en liten seilskøyte på vel 30 fot som hadde årer, vi hadde også årer ombord i en motorbåt som var nesten like stor. Men det er ikke årer for å kunne ro, slik som man tenker med en robåt. Det er mer snakk om å "andøve" som det heter. Man bruker årene for å komme seg ut av en kinkig situasjon i forbindelse med motorstopp, eller vindstille med seilbåten. På en moderne båt kan det nok være vanskelig å finne plass til årer, men tidligere ble det regnet som godt sjømannskap å ha et par livbåtårer liggende ombord i motorbåtene - og da finner man saktens plass.... Jeg kan også nevne at da redningsskøyten "Stavanger" seilte rundt kysten ifjor sommer var den helt uten motorkraft, de rodde i vindstille - og det ble ganske mange, lange og tunge mil over årene før de var kommet til Kristiansund. Dette kan Ingvar helt sikkert bekrefte. Altså: årer i en 24 fots båt er slett ingen urimelighet, tvert imot - det kan være en bra sikkerhetsforanstaltning. mvh Poseidon Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Sebaldus Posted November 15, 2003 Share Posted November 15, 2003 Men enklest og best dersom man ikke stoler på motoren er nok en liten påhenger og en motorbrakett. Koster ikke allverden, særlig dersom man har badeplattform. Har også sett en del smarte patenter med motorbrakett montert på badestigen. Ellers kan ganske mange båter ha nytte av et nødseil. Gjelder bare å pønske ut patenten før man trenger den. Quote Link to post
Fenix Posted November 15, 2003 Share Posted November 15, 2003 Jeg har faktisk "rodd" en Albin Vega (27 fot langkjølt) en mørk aprilkveld for noen år siden i Drøbaksundet, i vindstilla med defekt motor - vekselvis i hektisk aktivitet med åra og fektende med lommelykt mens Color Festival kom durende ut sundet. Jeg ble heldigvis sett, ferja fikk to minutters forsinkelse, og til syvende og sist brakte den medbrakte åra meg helt inn mot land. Jeg var rimelig lettet da jeg endelig kunne la ankeret gå - sjelden har det smakt bedre med iskald rødvin (for temperert var den jo ikke).... Årer i tunge båter vil jo aldri kunne tjene sin egentlige hensikt, men jeg har kommet til at det er lurt å ha med seg noe som kan brukes enten som padleåre eller nødror. Quote Link to post
terron Posted November 17, 2003 Share Posted November 17, 2003 Har sett annonse for et "åresystem" som består av kun en åre som er påmontert en stort leddet blad. Det hele monteres bak på båten for så å bli "skåtet" opp og ned. Denne løsningen mener man kan benyttes på båter opp til 30 fot. Mener det er et eller annet vestlandsfirma som selger dette systemet, men har ikke klart å finne tilbake til annonsen. Quote Link to post
Skvulpen Posted November 17, 2003 Share Posted November 17, 2003 Har sett annonse for et "åresystem" som består av kun en åre som er påmontert en stort leddet blad. Det hele monteres bak på båten for så å bli "skåtet" opp og ned. Denne løsningen mener man kan benyttes på båter opp til 30 fot. Mener det er et eller annet vestlandsfirma som selger dette systemet, men har ikke klart å finne tilbake til annonsen. Tror det er denne du tenker på, produseres av Sula Bedriftstjeneste AS i Langevåg ved Ålesund: http://www.sula.as/ De har diverse annet utstyr på sikkerhetsfronten også, propellkniv med forlengerskaft, redningsbøyle, m.m. Det er selvsagt snakk om et nødsystem, og de hevder båter opptil 35 fot kan skyves på denne måten. Åra ser du her: http://www.sula.as/images/MaritimProdukt/s...etsaarestor.jpg P.S: For ordens skyld, jeg jobber IKKE for Sula Bedriftstjeneste! Quote Link to post
rææser Posted August 1, 2007 Share Posted August 1, 2007 Min far padlet ca 3km med sin gamle sjømann 22. Dette var med en forsterket gummibåt-åre. Det skal sies at det var stille på vannet, men uansett er det jo en liten trygghet å ha med noe man kan padle med, ikke tar det store plassen heller. Det morsomme med fars hendelse var forresten at han, rett etter at han hadde fortøyd båten ved brygga igjen, kom på at han hadde glemt å åpne bensinkrana En uke etter var båten solgt :P Quote Link to post
Troll 20 Posted August 1, 2007 Share Posted August 1, 2007 Har sjølv hatt "fornøyelsen" av å padle Kommedalen min på 27 fot og anslagsvis 4 tonn da eg gjekk tom for diesel på veg for å bunkre i fjor ein gang. Det gikk det og på eit vis med ein sammenleggbar gummibåtåre som vi har liggende ombord... Men tungt som fy var det og har ingen ønsker om å gjennta bedriften Så ein Nidelv 24 er absolutt flyttbar skulle eg tru med ein åre eller liknende... Quote Troll 20 Kommedal 27Coronet 26 Family Link to post
Blue_Dragon Posted August 1, 2007 Share Posted August 1, 2007 Kommer nok an på strøm og vind. Med lite vind og strøm vil det ikke være noe problem og ro. Quote Link to post
Seilaren Posted August 1, 2007 Share Posted August 1, 2007 Jeg har padlet min seilbaat paa 22 fot og halvannet tonn. Da var det faktisk litt vind. Jeg hadde ikke masten oppe, saa jeg kunne ikke seile.. Quote God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Grand Banks jr Posted August 1, 2007 Share Posted August 1, 2007 Har Nidelv 24 selv, og tror det ville være temmelig tungt å ro denne. Morsomt forøvrig at tråden er bumpet opp etter 3,5 år! Quote Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Kenneth82 Posted July 18, 2014 Share Posted July 18, 2014 Nå er jo denne tråden blitt noen år... Men spørsmålet ble nysgjerrig likevel; - Er det vanlig å ha en nødløsning i båter på rundt 20 fot dersom motoren skulle svikte? Har dere noen form for årer liggende? Kan tenke meg pulsen hadde økt drastisk om motoren kuttet midt på fjorden, uten å kunne komme seg av flekken Quote Link to post
VO`n Posted July 18, 2014 Share Posted July 18, 2014 Blir vel en vurdering på flere faktorer... hvor en ferdes, når en er ute, båttetthet, osv. Følge opp enkelte servicepunkter kan være en absolutt fordel, dumt å få driftsstans fordi en har slurvet på slike ting. Brakett med en liten utenbordsmotor som kan senkes er en god sikkerhet, og ikke minst en VHF om bord.. Å ro kan være nærmest umulig også i en 10 fots Pioneer om vind og bølger gjør sitt... Quote Link to post
Mons Olav Posted July 18, 2014 Share Posted July 18, 2014 (edited) Når denne kan roes kan vel en Nidelv 24 også kunne flyttes...Nb! Dette var før påbudet om redningsvest... Edited July 18, 2014 by Kaptein Miki (see edit history) Quote Båt med fjernkontroll Link to post
Bergen Posted July 19, 2014 Share Posted July 19, 2014 (edited) Ja lykke til!! En Nidelv 24 veier ca 1800 kg og ro denne...? Nei det går ikke godt. Kjøp en jolle/lettbåt med påhengs å ta denne med på slep. . Nå er jo denne tråden blitt noen år... Men spørsmålet ble nysgjerrig likevel; - Er det vanlig å ha en nødløsning i båter på rundt 20 fot dersom motoren skulle svikte? Har dere noen form for årer liggende? Kjenner er som rigget sin First 36,7 seilbåt med årer for bruk ved eventuell vindstille i 1000mile Doublehanded regattaen hvor dette hvistnok både var tillatt og vanlig. De fikk dog ikke bruk for å prøve å ro den. Men vanlig å ha årer i større båter tror jeg vi kan faststlå at det ikke er. Edited July 19, 2014 by Bergen (see edit history) Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.