Sabeltann Startet 28.Februar.2007 Del på Facebook Startet 28.Februar.2007 (redigert) Propell bytte er spennende ting! Jeg har idag en 17x19 4 blads propell, oppnår da et maks turtall som er på 4100 omdr ca. motor skal maks ha 3800..(yanmar 120hk) Lurer på og hive på en 18x19 blads propell på båten, altså en økning i diameter. Vil jeg få mere fart med dette eller hur.. Alternativet er og få vridd dagens 17 tommer opp til 20" hos winrace... Større diameter = mere fart på lavt turtall men hva med marsj? Mitt mål er og øke marsjfart en knop eller to..marsjer idag på 3400omdr og har da ca 12-13 knop.. kunne godt tenkt meg og holde litt ekstra fart på samme turtall... En annen ting er at med 18" diameter så vil propell være nærmere skrogbunn en 5cm..ca 3,75cm vil bli ny avstand.... Hva vil det eminente forum si? skal jeg vri den jeg har eller invistere i en rimelig brukt(som jeg har for hånden) Redigert 28.Februar.2007 av Sabeltann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 28.Februar.2007 Del på Facebook Svart 28.Februar.2007 Du må velge mellom 2 ting når du byttet proppel : Ønsker max fart med tom båt eller ønsker max med full båt . Hva er teoretisk maxfart på denne båten ? Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 28.Februar.2007 Del på Facebook Svart 28.Februar.2007 har du justerbar stigning på din nåværende? større propell er mer effektiv, men bråker kanskje mot skroget? Og så spørs det om det er motor nok. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 28.Februar.2007 Del på Facebook Svart 28.Februar.2007 1" på stigning så er du i mål på 3800-3900. Hadde jeg vært deg hadde jeg latt det være som det er. du kommer til å få full rpm ferielastet. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 28.Februar.2007 Del på Facebook Svart 28.Februar.2007 så vil propell være nærmere skrogbunn en 5cm..ca 3,75cm vil bli ny avstand.... Er det ikke en magisk grense her for hvor liten denne avstanden bør være før du vil oppleve vesentlig øket propellstøy? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 28.Februar.2007 Del på Facebook Svart 28.Februar.2007 (redigert) Hvilken diameter som er optimal for båten uavhegnig av klaring til bunnen kan man regne på. Jeg vil imidlertid tro at det er best å vri nåværende propell en tomme opp hvis du skal gjøre noe på din båt for å få øket fart. Viktig å ikke la propellen komme for nær bunnen m.h.t. støy & vibrasjoner (min 50 mm). Mer vridning vil gi mer fart med samme slipp. Jeg får også for høyt turtall med lite last, og ville ha fått høyere toppfart hvis jeg vred propellen en tomme opp. Jeg har imidlertid valgt å ha den litt "lett" for da får jeg toppturtall også ved mye last. Motoren sliter aldri. Jeg sørger også for å aldri gå over toppturtall (anbefalt 3300 o/min) ved liten last. Redigert 28.Februar.2007 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Odd Thomas Svart 28.Februar.2007 Del på Facebook Svart 28.Februar.2007 Jeg ville ha tatt kontakt med Winrace i Arendal. Sansynligvis kan du bare justere stigningen på den propellen du har. Vanligvis leveres standard motorer med standard propell til en standard båt. Det å skrededdersy propell til akkurat din båt med din motor og ønsket omdreininger etc kan være en fordel. Jeg har fått gjort dette selv på min båt, og fikk 3-knop til i fart og riktig turtall til min motor :) Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 28.Februar.2007 Del på Facebook Svart 28.Februar.2007 Øke stigning er helt klart det beste og vil nok gi deg mer enn 2kn extra. Jeg fikk litt over 2kn extra på min gamle båt på bare 150 omdr. , men det var på en planende båt. Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Sabeltann Svart 28.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar.2007 Jeg har prøvd båten ferielastet samt med ca 180kg ekstra passasjerer med og! drar fint opp til maks fordiom. Jeg heller og mot og vri dagens, ev handle ny som er 17" (gjerne skewback). Tror det blir vel nært skrogbunn med 18" Skrog fart er vel egentlig der jeg er idag med 12-13 knop, klarer og dra den opp i 16,5 da blir den vel rank..og en må ratte mye. Tanken min er og øke marsjfart litt(13-14) på samme turtall altså ender jeg opp med og få vridd dagens propell. Ta ut mere fart på likt turtall. Kontakter winrace en av dagene! Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 28.Februar.2007 Del på Facebook Svart 28.Februar.2007 Apropos, alle som har en propell liggende må legge den inn på vårt propellmarked. Det er liten tvil om at det ligger en mengde propellere rundt omkring og samler støv, på markedet vårt blir annonsen liggende helt til det dukker opp en som trenger akkurat den propellen du har. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 28.Februar.2007 Del på Facebook Svart 28.Februar.2007 Jeg fikk kuppet mine to gamle propellere i fjor vår hos Winrace, en kupping utgjør omtrent det samme som en tomme på stigningen. Husk at winrace har mye å gjøre når sesongen nærmer seg, og kommer en sent... i mai så må en regne med en måneds tid på jobben. Jeg betalte 900 pr. stk. for jobben og det var 17"x21" 4 blader Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
avsluttet Svart 28.Februar.2007 Del på Facebook Svart 28.Februar.2007 hvordan bearbeides slikt, bøyer de bladene? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 28.Februar.2007 Del på Facebook Svart 28.Februar.2007 Winrace bruker former tror jeg. De balanserer også propellen så den blir "bedre enn" en ny. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 28.Februar.2007 Del på Facebook Svart 28.Februar.2007 "bedre enn" en ny. også poleres den Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
power Svart 28.Februar.2007 Del på Facebook Svart 28.Februar.2007 (redigert) En blank og balansert 17x20 er nok tingen for deg da . Redigert 28.Februar.2007 av power (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 1.Juni.2007 Del på Facebook Svart 1.Juni.2007 (redigert) Hei jeg gjorde om min proppel på Yanmar 33 hk,hadde 17/14 proppel men fikk bare ca 2200 omdreininger.Jeg gjorde denne om til 17/11 og fikk nå 2800 omdreininger på prikken det som skal være til denne.Men etter dette har jeg fått litt mere fart på båten ca 0,8 knop etter gps målte med den samme gps i fjor og nå større fart det er ok.Men etter jeg gjorde dette graver båten seg ned på turtall over 2500.Da regner jeg med att proppelen sparker bedre fra ?Så nå kommer jeg til poenget regner med att jeg har fått litt mere ut av motoren nå,Men det jeg lurer på om jeg skal sette trimplan på denne?Kommer den sansynlig til og gå enda litt fortere da eller bare ligger den bedre i vannet? ps har Hasla 26 denne gravde seg ikke ned i fjor men da slet motoren bra gikk tungt. MvhBjørn Redigert 1.Juni.2007 av Hasla 26 (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
index Svart 1.Juni.2007 Del på Facebook Svart 1.Juni.2007 Du kan nok klare 0,5 til 1 knop ekstra med trimplan ja. Minuset er egenskapene når du har sjøen inn bakfra, da kan den bli litt mer leken... Men det er som regel til å leve med. Mitt eneste lille problem med trimplan er når jeg ligger stille, og det går en båt forbi som lager store bølger. Da står spruten himmelhøyt til værs! Men ellers synes jeg den oppfører seg helt greit med trimplan på. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hasla 26 Svart 1.Juni.2007 Del på Facebook Svart 1.Juni.2007 Takk for svar men tenkte holder det med sånne trimplanplater tro sånne plater de selger runt på diverse steder?så slipper jeg og støpe dette i år?MvhBjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
index Svart 1.Juni.2007 Del på Facebook Svart 1.Juni.2007 Nei, disse er såpass små at de ikke har noen større effekt på en snekke, etter hva jeg har forstått. Men du kan bruke en plate i aluminium eller rustfritt, og bolte denne i skroget på undersiden. HJaslaen er ganske flat i hekken, så det lar seg gjøre. Har en bror med samme type båt, han har en slik plate 60-70 cm bred og 30-40 cm ut fra hekken. Ytterst er den festet i enden av en kraftig badestige. Fungerer fint, men noen racer er den ikke uansett.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hasla 26 Svart 1.Juni.2007 Del på Facebook Svart 1.Juni.2007 Nei det er klart ingen raser men tusen takk for svar.MvhBjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.