Jump to content

Endre diameter på propell, mere fart?


Sabeltann

Recommended Posts

Propell bytte er spennende ting!

 

Jeg har idag en 17x19 4 blads propell, oppnår da et maks turtall som er på 4100 omdr ca. motor skal maks ha 3800..(yanmar 120hk)

 

Lurer på og hive på en 18x19 blads propell på båten, altså en økning i diameter. Vil jeg få mere fart med dette eller hur..

 

Alternativet er og få vridd dagens 17 tommer opp til 20" hos winrace...

 

Større diameter = mere fart på lavt turtall men hva med marsj?

 

Mitt mål er og øke marsjfart en knop eller to..marsjer idag på 3400omdr og har da ca 12-13 knop.. kunne godt tenkt meg og holde litt ekstra fart på samme turtall...

 

En annen ting er at med 18" diameter så vil propell være nærmere skrogbunn en 5cm..ca 3,75cm vil bli ny avstand....

 

Hva vil det eminente forum si? skal jeg vri den jeg har eller invistere i en rimelig brukt(som jeg har for hånden)

Redigert av Sabeltann (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvilken diameter som er optimal for båten uavhegnig av klaring til bunnen kan man regne på.

Jeg vil imidlertid tro at det er best å vri nåværende propell en tomme opp hvis du skal gjøre noe på din båt for å få øket fart. Viktig å ikke la propellen komme for nær bunnen m.h.t. støy & vibrasjoner (min 50 mm).

Mer vridning vil gi mer fart med samme slipp.

Jeg får også for høyt turtall med lite last, og ville ha fått høyere toppfart hvis jeg vred propellen en tomme opp.

Jeg har imidlertid valgt å ha den litt "lett" for da får jeg toppturtall også ved mye last. Motoren sliter aldri.

Jeg sørger også for å aldri gå over toppturtall (anbefalt 3300 o/min) ved liten last.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ville ha tatt kontakt med Winrace i Arendal. Sansynligvis kan du bare justere stigningen på den propellen du har. Vanligvis leveres standard motorer med standard propell til en standard båt. Det å skrededdersy propell til akkurat din båt med din motor og ønsket omdreininger etc kan være en fordel.

Jeg har fått gjort dette selv på min båt, og fikk 3-knop til i fart og riktig turtall til min motor :)

Link to post
Share on other sites

Jeg har prøvd båten ferielastet samt med ca 180kg ekstra passasjerer med og! drar fint opp til maks fordiom.

 

Jeg heller og mot og vri dagens, ev handle ny som er 17" (gjerne skewback). Tror det blir vel nært skrogbunn med 18"

 

Skrog fart er vel egentlig der jeg er idag med 12-13 knop, klarer og dra den opp i 16,5 da blir den vel rank..og en må ratte mye. Tanken min er og øke marsjfart litt(13-14) på samme turtall altså ender jeg opp med og få vridd dagens propell. Ta ut mere fart på likt turtall.

 

Kontakter winrace en av dagene!

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk kuppet mine to gamle propellere i fjor vår hos Winrace, en kupping utgjør omtrent det samme som en tomme på stigningen. Husk at winrace har mye å gjøre når sesongen nærmer seg, og kommer en sent... i mai så må en regne med en måneds tid på jobben.

 

Jeg betalte 900 pr. stk. for jobben og det var 17"x21" 4 blader

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

"bedre enn" en ny.

:yesnod: også poleres den :yesnod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hei jeg gjorde om min proppel på Yanmar 33 hk,hadde 17/14 proppel men fikk bare ca 2200 omdreininger.Jeg gjorde denne om til 17/11 og fikk nå 2800 omdreininger på prikken det som skal være til denne.Men etter dette har jeg fått litt mere fart på båten ca 0,8 knop etter gps målte med den samme gps i fjor og nå større fart det er ok.Men etter jeg gjorde dette graver båten seg ned på turtall over 2500.Da regner jeg med att proppelen sparker bedre fra ?Så nå kommer jeg til poenget regner med att jeg har fått litt mere ut av motoren nå,Men det jeg lurer på om jeg skal sette trimplan på denne?Kommer den sansynlig til og gå enda litt fortere da eller bare ligger den bedre i vannet? ps har Hasla 26 denne gravde seg ikke ned i fjor men da slet motoren bra gikk tungt. MvhBjørn :sailing:

Redigert av Hasla 26 (see edit history)

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Du kan nok klare 0,5 til 1 knop ekstra med trimplan ja. Minuset er egenskapene når du har sjøen inn bakfra, da kan den bli litt mer leken...

Men det er som regel til å leve med. Mitt eneste lille problem med trimplan er når jeg ligger stille, og det går en båt forbi som lager store bølger. Da står spruten himmelhøyt til værs! Men ellers synes jeg den oppfører seg helt greit med trimplan på.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Nei, disse er såpass små at de ikke har noen større effekt på en snekke, etter hva jeg har forstått. Men du kan bruke en plate i aluminium eller rustfritt, og bolte denne i skroget på undersiden. HJaslaen er ganske flat i hekken, så det lar seg gjøre. Har en bror med samme type båt, han har en slik plate 60-70 cm bred og 30-40 cm ut fra hekken. Ytterst er den festet i enden av en kraftig badestige. Fungerer fint, men noen racer er den ikke uansett....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...