Jump to content

Trimming Tohatsu 25 hester


Crescent 535 HT

Recommended Posts

Hei hei...

 

Jeg har den siste tiden søkt litt her inne på forumet ang. oppjustering av 25 HK Tohatsu 2-takt. Det som går igjen er at man ved å bytte en plate under forgasseren øker effekten til 30 HK. Jeg har i dag vært i kontakt med den lokale forhandleren. Han kan fortelle at alle 25 HK motorer med elstart fra fabrikken yter 30 HK. Dette fordi de ikke har styrekult. Tingen er nemlig den at på de motorene med styrekult ligger det i kulten inne en sperre som begrenser effekten til 25 HK. Jeg spurte ham da hvorfor folk driver og bytter platen under forgasseren. Det skjønte ikke han heller. De hadde nemlig testet dette en gang. Det eneste de oppnådde var mye høyere bensinforbruk, og 1 knop mer fart (Uvisst hvilken båt). Han mente derfor at det ikke på noen måte lønte seg å gjøre denne modifikasjonen. Han sa altså at alle motorer med elstart yter 30 HK, og de med styrekult enkelt oppjusteres ved å tukle litt med styrekulten.

 

Jeg er da ute etter å høre noen erfaringer med temaet. Dersom noen har harde fakta å vise til er det mest interessant. Det at man "syns" at båten gikk bedre blir litt tynt. Hva med bensinforbruket?

 

Håper på tilbakemeldinger!

Link to post
Share on other sites

Hei, dette var litt interessant, da jeg har tenkt å gjøre det samme som deg. Har hele tiden hørt at man gjør åpningen i pakningen fra forgasser større. Jeg har motor med styrekult. Kunne du sjekke med din forhandler , hva man skal gjøre med styrekulten for å få motoren oppgradert til 30 hk?? Høres litt rart ut.

Takknemlig for svar

Link to post
Share on other sites

Hei

Det med styrekulten er jo bare å sjekke. Kjør maks fart uten deksel, og dra i speedwiren. Det er det eneste i styrekulten som kan ha innvirkning på effekten såvidt jeg skjønner. Går det fortere, så blir det mer effekt.

Etterpå må du sjekke hørselen, telle antall fingre som er igjen (som ikke kom i svinghjulet) og kikke bak for å se hva / hvor mange du kjørte på.

 

Lykke til

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Hallo, man behøver ikke bli hverken døv eller telle fingre for å finne ut om motoren får full åpning på gassspjeldet. Jeg kommenterte dette , for jeg så at trådstarter hadde fått beskjed at det var bare å "tukle med styrekulten" for å få øket effekten !!!. Ellers enig i at 25 hk Tohatsu er en nedtrimmet 30 hk. Tror nok mest på at innsugningsmanifall er stupet inn. :flag:

Link to post
Share on other sites

Hei karer, flaks jeg kom innpå i dag, dette med trimming til 30 HK har jeg lurt mye på. Har hørt at den "strupte" pakningen kan utvides med en kniv. Hva tror dere om dette, kan åpningen tas på øyemål? Har ikke sett 30-pakningen.

 

Lykkelig Tohatsu 25-eier

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Har ikke greie på dette selv, men har nettopp kjøpt en 25hk Tohatsu (med elstart og fjernkontroll) og fikk beskjed av forhandler at de kunne modifisere den til 30hk for kr. 750,- Endringen gikk ut på å ta ut/modifisere (?) en plate og påvirket ikke bare maksimalt gasspådrag. Av spesifikasjonene til Tohatsu er det tydelig at det finnes to "like" motorer med ulik ytelse.

 

Vet ikke om dette oppklarte så mye, men det er ihvertfall fersk informasjon fra stor forhandler som syntes å kjenne godt til dette.....

Link to post
Share on other sites

Hei hei...

De hadde nemlig testet dette en gang. Det eneste de oppnådde var mye høyere bensinforbruk, og 1 knop mer fart (Uvisst hvilken båt).

 

Er ikke dette en effektøkning, ---- så vet ikke jeg....... :wink:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hallais...Jeg jobber på skuteviken båt og motor som er forhandlere av tohatsu i Bergen og har skrudd opp en haug med 25hk til 30hk. Og en tohatsu 25hk er ikke en 30 hk bare fordi det er El-Start.

 

Det du må gjøre er å fjerne en pakning som ligger bakforgasseren. Dvs. du må skru ut forgasseren og bytte pakningens som ligger bak. Den nye pakningen kan kjøpes for 500kr. Om det er mulig å frese ut den eksisterende platen vet jeg ikke for jeg har aldri prøvd, men kunne vært interisant å prøve!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...