troja Startet 2.Mars.2007 Del på Facebook Startet 2.Mars.2007 hei har noen gammle nødraketter i metall liggende i båten! kaserte fra en gammel redningsflåte! jeg har dem der til jeg har fått kjøpt nye! men er det noen fare for at dem kan antenne seg selv? pgr av alder? eller mulig det er farlig og bruke dem også hvist man må avfyre en rakett? ps vet at dette ikke er en god løsning og ha gamle raketter om bord men har på følelsen at en gammel rakett er bedre en ingen rakket blir kjøpt nye til sesongstart. hva gjør jeg med di gammle nødrakettene? venter til nyttårs feiringa! Sitér dette innlegget Link to post
Zikk Zakk Svart 2.Mars.2007 Del på Facebook Svart 2.Mars.2007 (redigert) De gamle rakettene kan du levere inn på nærmeste brannstasjon. Det skal heller ikke være noen fare med de gamle att de antenner seg selv. I gamle båten til mamma og pappa så fant vi raketter og røykbokser som gikk ut i 79, de lå i orginalinnpakningen... pappa sa noe om at de hadde fulgt med i snekka som bestefar kjøpte en gang på 60 tallet... Kan også si at vi sendte opp alle rakettene nyttårsaaften 05/06 uten problemer, røykboksene står hjemme i garasjen enda... Jada vi sendte opp både de grønne, gule å de røde!!! Redigert 2.Mars.2007 av Zikk Zakk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 2.Mars.2007 Del på Facebook Svart 2.Mars.2007 ps vet at dette ikke er en god løsning og ha gamle raketter om bord men har på følelsen at en gammel rakett er bedre en ingen rakket Jeg beholder de gamle på båten ut fra teorien at en ny + en gammel er bedre enn bare en ny US Coast Guard anbefaler faktisk denne praksisen. Det som kan skje når fyrverkeriet blir gammelt, er ikke at det selvantenner, men at det ikke tenner når det skal. Sitér dette innlegget Link to post
goggen Svart 2.Mars.2007 Del på Facebook Svart 2.Mars.2007 Sitatet nedenfor er fra denne tråden - innlegg #20 Var ute i båten (ligger på vannet) for å se at alt var gått vel etter gårsdagens uvær. (Var der fra 09 til 16 for å passe på, når jeg gikk hjem kl 16 var alt vel) men i dag var ikke alt vel!!! Kjente en rar lukt og så røyk på hyttetaket ved ventilene. Åpnet luka og fikk et realt sjokk, det så ut som en sothaug der nede, hele båten var nedsota og noe var brent. Etter en kjapp runde fant jeg brannårsaken: Noen nødrakketter hadde selvutløst seg i aktercabinen. ER DET MULIG????? Jeg er kjempebevist på brannfarlige ting ombord og har ikke 220v stående på når jeg ikke er der og passer på kjemikalier ol. så det har ikke falt meg inn at det kan brenne i båten Har noen hørt om nødraketter som har selvutløst seg før?? Noen erfaringer med forsikringsoppgjør ved brannskader i opplag, har Pantaenius og fullkasko Hilsen en deppa Morten Så selv om muligheten for selvantennelse er liten, så er den nok tilstede... Sitér dette innlegget Bella 621DC med 175hk Mercury Optimax goggens båtblogg - en liten, men stadig større samling bilder av båter og annet... Link to post
Morten_L Svart 3.Mars.2007 Del på Facebook Svart 3.Mars.2007 Så vidt jeg har hørt etter brannen i båten er det svært sjelden, men det har vært flere caser enn min båt der nødraketter/bluss har selvantennt og resultert i brann. Har vært et par episoder i England, og så mener jeg å huske at det var en episode i Oslofjorden +min båt i Norge. Så mitt råd er å være påpasselig med oppbevaringen av rakettene! Morten Sitér dette innlegget Link to post
troja Svart 3.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mars.2007 tror jeg fjerner di gammleste og tar vare på en som ser ok ut,så kjøper jeg nye! vi bytter nødrakettene som er i oppdrettsbåten når datoen går ut disse ble prøvd på nyttårsaften og 2 eller 3 av dem virket ikke i det hele tatt skremmende det også synes jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 3.Mars.2007 Del på Facebook Svart 3.Mars.2007 Hvorfor ikke oppbevare gamle og nye raketter/nødbluss i en metallboks som kan lukkes forsvarlig, samt ikke er for stor til å ta med seg i nødsituasjon. Da kan de vel ikke antennes. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.