Jump to content

Tar ut volvo 41b motor fra båt


catano

Recommended Posts

Er det noen som har tekniske data, eller som har erfaring til hva som bør gjøres med motorene etter 1100 t.

Jeg må ta dem ut pga de ser lite pene ut, har bestilt dyser og pakninger.

 

Er det noe annet som også bør byttest ?

ps jeg har ikke funnet noe i dokumentarkivet..

Mvh

Catano

Mvh

catano

Link to post

Nå kan vel det meste gjøres med motoren i båten men jeg ville vel benyttet sjansen til gjøre ren alle kjølerne.

Byttet til stålpakning på turboer hvis dette ikke er gjort og kontrollert slakken i disse.

Kontrollert ventilklaringer.

Videre så hadde jeg nok pakket om SV-pumpen. De har en tendens til å lekke etterhvert.

Hvorfor har de blitt stygge å se på?

Link to post

hei.

De er rustet og fæl spes styrbord på venstre side, dette er et resultat av den pleien tidligere eier har utført.

 

Jeg fikk høre fra en at jeg burde åpnet sylindrer å evt byttet fjører, noe jeg mener er tull.

Mine starter helt greit ryker ikke spes mye og bruker ikke olje.

bergen skien og retur ca l tilsammen.

Det eneste er det tar noe lang tid ved start før det kommer oljetrykk ca 10 1 sek.

 

Jo skal bytte pakninger på turbo og resten som ikke er enkelt i båten, som bunpannepakning.

 

MVH

Catano

Mvh

catano

Link to post

Hvis det er en AQAD (hekkagregat) motor du har så ville jeg tatt ut styreakslingen som går gjennom bakplaten og skiftet ut tetningene på denne. Disse bør ofte skiftes etter en del år. Dette kan være et mareritt med motoren i båten da det må gjøres innenfra og det kan være veldig trangt bak motoren.

 

Jeg ville også montert en bunnplugg (hvis det ikke allerede er det) i bunnpannen med en anordning for å å pumpet ut oljen gjennom denne. Dette har vært diskutert i en annen tråd på forumet.

 

Hva med motorlabbene - bør de skiftes?

Link to post

1100 timer er jo så vidt innkjørt motor. Bytt dyser og pakningen på bunnpannen om den lekker. Minst mulig vil jeg si. Ikke la deg lure av folk som mener 1100 timer er mye gangtid.

Ikke skru på noe som fungerer fint. Er alt som det skal så ikke rør noe som helst. Siden du sier de er stygge og noe rustet, puss opp og mal.

Link to post

Enig med Hydrox her.

 

Det burde ikke være være noen problemer med motoren din ved disse gangtimene.

 

Har du for mye penger så bytt motoren til en nyere.

 

Vanlige rutiner på disse motorene er:

Oljeskifte

Oljefilter

Dieselfiler

For filter

Luftfilter

 

Rensing av varmeveksler, oljekjøler og ladeluftkjøler.

Link to post

Monter på magnetstav på bunnpluggen til bunnpanna på motoren. Det monterer jeg på med første mulighet om det ikke er. De sammler til seg spon som måtte komme i motoroljen. Har du da mulighet til å komme til bunnpluggen så kan du sjekke om det har vert metalspon i oljen.

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...