catano Startet 2.Mars.2007 Del på Facebook Startet 2.Mars.2007 Er det noen som har tekniske data, eller som har erfaring til hva som bør gjøres med motorene etter 1100 t. Jeg må ta dem ut pga de ser lite pene ut, har bestilt dyser og pakninger. Er det noe annet som også bør byttest ? ps jeg har ikke funnet noe i dokumentarkivet.. Mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
SvartRøyk Svart 2.Mars.2007 Del på Facebook Svart 2.Mars.2007 Nå kan vel det meste gjøres med motoren i båten men jeg ville vel benyttet sjansen til gjøre ren alle kjølerne. Byttet til stålpakning på turboer hvis dette ikke er gjort og kontrollert slakken i disse. Kontrollert ventilklaringer. Videre så hadde jeg nok pakket om SV-pumpen. De har en tendens til å lekke etterhvert. Hvorfor har de blitt stygge å se på? Sitér dette innlegget Link to post
catano Svart 2.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mars.2007 hei. De er rustet og fæl spes styrbord på venstre side, dette er et resultat av den pleien tidligere eier har utført. Jeg fikk høre fra en at jeg burde åpnet sylindrer å evt byttet fjører, noe jeg mener er tull. Mine starter helt greit ryker ikke spes mye og bruker ikke olje. bergen skien og retur ca l tilsammen. Det eneste er det tar noe lang tid ved start før det kommer oljetrykk ca 10 1 sek. Jo skal bytte pakninger på turbo og resten som ikke er enkelt i båten, som bunpannepakning. MVH Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
kes Svart 2.Mars.2007 Del på Facebook Svart 2.Mars.2007 Hvis motoren skal ut, ville jeg tatt av og gjort rent bunnpannen. Det er utrolig mye dritt som samler seg opp der og som ikke kommer ut ved oljeskift gjennom peilepinnen eller sugerøret.. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 2.Mars.2007 Del på Facebook Svart 2.Mars.2007 Samt bøye "sugerøret" helt ned til bunnen av panna. Ref. innlegg 135. Du har også mulighet til å skru ut og rense stempelkjøledysene. (Se samme tråd) Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 2.Mars.2007 Del på Facebook Svart 2.Mars.2007 Hvis det er en AQAD (hekkagregat) motor du har så ville jeg tatt ut styreakslingen som går gjennom bakplaten og skiftet ut tetningene på denne. Disse bør ofte skiftes etter en del år. Dette kan være et mareritt med motoren i båten da det må gjøres innenfra og det kan være veldig trangt bak motoren. Jeg ville også montert en bunnplugg (hvis det ikke allerede er det) i bunnpannen med en anordning for å å pumpet ut oljen gjennom denne. Dette har vært diskutert i en annen tråd på forumet. Hva med motorlabbene - bør de skiftes? Sitér dette innlegget Link to post
catano Svart 2.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mars.2007 Dette hørest bra ut takker, men ikke gi dere. Ja det er AQAD MVH Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Hydrox Svart 3.Mars.2007 Del på Facebook Svart 3.Mars.2007 1100 timer er jo så vidt innkjørt motor. Bytt dyser og pakningen på bunnpannen om den lekker. Minst mulig vil jeg si. Ikke la deg lure av folk som mener 1100 timer er mye gangtid. Ikke skru på noe som fungerer fint. Er alt som det skal så ikke rør noe som helst. Siden du sier de er stygge og noe rustet, puss opp og mal. Sitér dette innlegget Link to post
maskinisten32 Svart 3.Mars.2007 Del på Facebook Svart 3.Mars.2007 Enig med Hydrox her. Det burde ikke være være noen problemer med motoren din ved disse gangtimene. Har du for mye penger så bytt motoren til en nyere. Vanlige rutiner på disse motorene er: Oljeskifte Oljefilter Dieselfiler For filter Luftfilter Rensing av varmeveksler, oljekjøler og ladeluftkjøler. Sitér dette innlegget Link to post
Miranda Svart 3.Mars.2007 Del på Facebook Svart 3.Mars.2007 Monter på magnetstav på bunnpluggen til bunnpanna på motoren. Det monterer jeg på med første mulighet om det ikke er. De sammler til seg spon som måtte komme i motoroljen. Har du da mulighet til å komme til bunnpluggen så kan du sjekke om det har vert metalspon i oljen. Sitér dette innlegget Opinion is like an ass, everybody have one</FONT> Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.