Jump to content

Skjema til hjemmelaget vann alarm?


Sabrina

Recommended Posts

Har noen et skjema og byggebeskrivelse til en hjemmelaget vann alarm.

 

Det slår meg at det bør finnes en enkel måte å lage en alarm som blir utløst når to sensorer kortsluttes av saltvann.

 

Jeg er klar over at det fiines diverse ferdige produkter i handelen, men de er ofte flotører som krever flere cm veskenivå før de varsler.

 

Jeg ønsker tidlig varsel ved evt. vannlekkasje, gjerne ved et par mm veskenivå.

 

Kan noen hjelpe med dette?

 

Mvh

sabrina

Link to post
Share on other sites

I tillegg selger ICAS en slik en, en liten vannvarsler. I butikk så bør den ikke koste mer en ca. 150,-.

Var inne på hjemmesiden til ICAS, men den var ikke under produktene der, men jeg vet de selger de, da jeg har liggende en på kontoret, som jeg har på demo.

 

Den er en liten boks, som har løs ledning, og bruker 3-4 1,5v batteri.

Link to post
Share on other sites

Jeg ønsker tidlig varsel ved evt. vannlekkasje, gjerne ved et par mm veskenivå.

 

Kan noen hjelpe med dette?

 

Mvh

sabrina

Hei. :headbang:

 

Sjøvann har en utmerket ledningsevne. Det enkleste av det enkle er hvis du legger jordledningen til alarmen innom det området du skal overvåke. (kjølen?) Kutter så av ledningen og plasserer ledningsendene med 1-2 mm avstand. Endene må selvfølgelig festes på en plate eller lignende. Du plasserer så platen i den ønskede høyden. Når det kommer sjøvann over ledningene vil vannet lede strømmen mellom de to endene og alarmen vil utløses.  :headbang:

Bare prøv hjemme med saltvann så vil du se at det virker. Om det virker med ferskvann, kjølevæske eller olje har jeg ikke prøvd.

 

Et annet spørsmål vil være om effekten er nok til en alarm. Alternativet er da å bruke en Biltema rele (25 kr) over kretsen uten at jeg på stående fot vet effekten den vil kreve. Til en lysalarm eller lyspære, vil det være nok uten rele.

Skjema har jeg ikke.

 

KAT :seeya:

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at bilreleer i seg selv trenger rimelig mye strøm for å reagere, en god del mer enn en summer.

 

Jeg har selv seilbåt med vannballasttank og har rigget det opp slik at jeg har en føler øverst i tanken som består av 2 stykk 5mm syrefaste pinner med 40mm avstand. Denne sensoren koblet i serie med en VDO-alarm virker helt uten forsterker. Dersom du kjøper en sånn billig buzzer for 9-15 V og følger oppskriftene lenger oppe så er jeg rimelig sikker på at den hyler tilstrekkelig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...