Jump to content

Båtlån og rente, hva betaler dere?


tom-ass

Recommended Posts

husk du kan betale eget avdrag på eget lån med sikkerhet i huset. det har jeg og det er på 4% eller noe. samme rente som huslånet. men eget avdrag som går på 7 år. jeg har nordeabanken. men du må jo fortelle dem hvordan det skal gjøres da. de skal jo bare tjene penger på deg.

Link to post
Share on other sites

En god regel er også å "jobbe seg" gradvis oppover når man skal kjøpe båt. Det gjelder også bolig. Selv om man har lyst på en stor og fin båt vil det lønne seg å "gå gradene". Start med en rimlig båt, betal ned denne mest mulig og selg (ofte med litt fortjenste). Kjøp så en noe dyrere båt, betal ned mest mulig og selg igjen.

Slik trodde jeg det også var helt til jeg gjorde regnestykket på siste båten vår.

Vi kunne betale ned vår gamle Nidelv 300 med et visst antall kroner i året. Og den nye båten steg like mye i pris hvert år. Så ikke se blindt på bare nedbetalingen. Prisstigningen på nye båten må man også ta med. Og det er prisstigningen på nye båter som gjør at de gamle båtene holder seg i nominell kroneverdi. Har man en båt i 5 år og ny tilsvarende båt har steget med 4% år pr - ja da får man ganske ofte igjen pengene man ga for båten ny, og man har kanskje en gevinst fordi man har nedbetalt gjeld på båten.

 

Og rentesatser på båtlån kan man også få ned på boliglånsnivå. Det er snakk om forhandlinger med banken, og det er snakk om å ha båt man kan ta pant i. For en båt som er registrert i NOR gir nesten samme sikkerhet for banken som fast eiendom. Banken vil nok alltid argumentere med at verdien av en båt er mer usikker enn på fast eiendom og derfor skal ha en liten risikopremie - og det får man kanskje akseptere.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Banken vil nok alltid argumentere med at verdien av en båt er mer usikker enn på fast eiendom og derfor skal ha en liten risikopremie - og det får man kanskje akseptere.

 

Evt. kan vel en tilleggssikkerhet begrenset i kroner stilles med pant i bolig ?

Om banken har en mill utestående på en båt til en 1,2 mill, og i tillegg får f.eks 250-350 000kr i pant i en fast eiendom, skulle risikoen for å tape penger være minimal vil jeg tro ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Har man en båt i 5 år og ny tilsvarende båt har steget med 4% år pr - ja da får man ganske ofte igjen pengene man ga for båten ny, og man har kanskje en gevinst fordi man har nedbetalt gjeld på båten.

Du har rett, men jeg har aldri hatt båtene i 5 år. ca 3 år har vært maks. Dessuten har jeg inntrykk av at det å handle i bruktmarkedet ikke blir helt det samme som nye båter. Nye båter synker som regel noe hvis du selger dem 2-3 år senere. En eldre brukt båt har som regel økt noe i verdi når du skal selge den 2-3 år senere.

Jeg har tjent ca 40`- 50` på de båtene jeg har solgt (da har jeg ikke regnet med verdien av arbeidsinnsats).

Jeg liker å ha lån med kort løpetid hvor jeg betaler mye ned på lånet hvert år. Hvis jeg skulle lånt det dobbelte av hva jeg vanligvis har hatt som maks ville løpetiden vært veldig lang. På et annuitetslån ville jeg på 3-4 år nesten ikke nedbetalt noe av lånet.

En annen ting jeg har tenkt litt på er risiko. Kjøper man en båt som man låner f.eks 1.5 mill på og renten øker mye samtidig markedsprisen faller tungt så er det ikke billig, og også et veldig surt stort lån man må nedbetale.

Tar man steg for steg så havner man ikke fullt så skjevt ut av det.

Link to post
Share on other sites

En annen ting jeg har tenkt litt på er risiko. Kjøper man en båt som man låner f.eks 1.5 mill på og renten øker mye samtidig markedsprisen faller tungt så er det ikke billig, og også et veldig surt stort lån man må nedbetale.

Har man mye lån bør man etter min mening tenke sikkerhet i låneporteføljen. Kanskje halvparten med fast rente, resten med løpende rente kan være en god idé? hver og en får styre etter hva man har økonomi til. Jeg har ingen tro på at de gode tidene varer evig. Høyere renter blir det nok med tid og stunder

Link to post
Share on other sites

Har man mye lån bør man etter min mening tenke sikkerhet i låneporteføljen. Kanskje halvparten med fast rente, resten med løpende rente kan være en god idé? hver og en får styre etter hva man har økonomi til. Jeg har ingen tro på at de gode tidene varer evig. Høyere renter blir det nok med tid og stunder

 

 

Ja, alt som går opp kommer jo også ned, :smash:

 

og verdien av bruktbåter gjør også dette. :smash:

 

Og det ka se utsom at vi nå er på vei ned. :seeya:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Ja, det er vi også enige i :wink: ..

 

Hver og en må finne sin prioritering av båt i forhold til alt annet.

 

For min egen del har jeg også synes det har vært ok med litt "mekking". Lærer mye av det som man kan med seg videre. Etter hvert har jeg imidlertid fått nok av skifting av septiktanker, slanger, rep av pakkbokser, skraping av bunnstoff (helt ned), oljing/lakking av treverk +++, så jeg ville ha en nyere båt. Der var det bare montering av nytt tilleggsutstyr som sto på kjøreplanen. Det er nesten bare moro.

Nå er jeg stort sett i mål med denne båten - jeg beholder den nok. Den er mer enn stor nok for oss så det var har igjen på lånet blir nok nedbetalt før vi eventult ser etter noe annet, tror jeg.

Link to post
Share on other sites

Du rører ved noe viktig Fusebox,nemlig prioritering. Og der vet jeg mine prioritering som utelukkende er hus og eiendom som viktigst. Ikke har jeg tid til å ha større båt også er jeg så fornøyd med den vi har. Og en større og nyere båt ville ikke gjort meg noe lykkeligere. Jeg nøyer meg med å glede meg de som har nye båter.

 

Vis tale Slagskipet.

Og med den gryende uro men ser på børsene ville jeg vært forsiktig.

Ingen økonomer aller analytikere spådde det forrige kraftige fallet med påfølgende skyhøye renter og dramatisk fall i verdi på enendom og annet.

Er glad jeg eier båten min.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Forstår ikke hvorfor dere klager på renten på båtlån? Ta en titt på fakturaen

under på mitt båtlån i 1988, og merk rentesatsen! Den var ikke lett å betale.

Fikk imidlertid etter et par år flyttet lånet over til banken min og lagt det sammen

med huslånet. Det ble i hvert fall bedre enn å ha det i et finansieringsselskap.

 

central-finans.gif

 

Lars H.

:sleep: :sleep: :sleep:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Forstår ikke hvorfor dere klager på renten på båtlån? Ta en titt på fakturaen

under på mitt båtlån i 1988, og merk rentesatsen!

 

Skal ikke lage dette til en skattedebatt, men husk at den gang (1988) så var marginalskatten (rentefradraget) 67% og i dag er den 28% - gjør også "litt" forskjell! Ja faktisk så tilsvarer det som i dag å betale 8,35% og det er jo omtrent tilbudet vi i utgangspunktet diskuterer?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Jeg tror uansett ikke at en får bedre båtlån (om båten er registrert i NOR) enn å ta båtlånet inn i huslån. Gjør som det ble sagt tidligere i denne tråden og spar heller mellomlegget på økt huslån og båtlån og betal ned båten på kortere tid enn huslånets løpetid. Dette var rådet fra Dine Penger når det gjaldt billån.

Link to post
Share on other sites

Hvis Osama Bin Laden slår til igjen (eller andre ting skjer) så kan det være greit og miste båten og ikke huset.

 

Tråden her var opprinelig om båtlån.

----------------------

Interessant Info jeg nettop fant:

* Fra 01.07.07 vil fritidsbåter på 7 meter eller mer kunne registreres i skipsregisteret. Tidligere etablert salgspant i båter

7 - 9,99 meter vil være ugyldig etter 01.07.08. Vi forutsetter derfor at disse båtene registreres i skipsregisteret, og

at det tinglyses panterett i skip innen 01.07.2008. Kunden bærer alle omkostninger i denne forbindelse

Redigert av Blue_Dragon (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Banker er generelt er veldig pysete når det gjelder å gi gunstige båtlån kun med sikkerhet i båt. Det gjelder selv om båten er registrert i skipsregisteret. Jeg har sjekket litt rundt, og tilbudet fra fokus bank er "minst dårlig"...

 

mvh

Viggo

Båtboer

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

På Nettavisen idag er det en meningsmåling om hva folk syntes om en renteoppgang i april. 13% sier det er problematisk og 12% sier det er full krise. Utvalget av stemmegivere er muligens ikke representativt men tross alt så sitter 25% av de som stemte hardt i det. Ikke bra.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...