Dahl Startet 7.November.2002 Del på Facebook Startet 7.November.2002 Hei i båten jeg har kjøpt står det en vhf av merke Unidenp270, det er liv i den, men får ikke inn noe. Har de andre frekveser i usa? kan denne gjøres om, bytte krystaller eller noe? hvor får man gjort dette? Det står også et annet apparat av merke King 8001, vet ikke hva det er for noe, det er koblet til en lang antenne ca 2,5m, hva kan dette være? Jørgen Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.November.2002 Del på Facebook Svart 7.November.2002 Hei. Jeg er gjerne svært enfolding, men den "seriøse "selgeren du kjøpte den av vet vel alt, har alle papirer og nødvendige konsesjoner? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Dahl Svart 7.November.2002 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.November.2002 båten er importert, og det var ikke oppført i medfølgende utstyr, så jeg tar det som bonus, men hadde jo vært fint om den virket i disse farvann også, med eller uten typegodkjenning Sitér dette innlegget Link to post
Jo_Eirik Svart 7.November.2002 Del på Facebook Svart 7.November.2002 Hei Har aldri hørt om Unidenp270, den er ihvertfall ikke godkjent brukt i Norge. King 8001 er en mottaker for Loran C, ikke noe nyttig med dagens teknologi. Jeg ville røsket ut alt og satset på noe nytt. Sitér dette innlegget Jo Eirik Vee www.sjoassistanse.com Link to post
Lars H. Svart 7.November.2002 Del på Facebook Svart 7.November.2002 Hei igjen. Har aldri hørt om merkene du nevner, men med et søk på google.com, finner jeg 3 VHF'er med betegnelse Uniden: MC 1010, Mc1020 og nMc535. Ta en titt der. Et søk via google på King 8001 sierl at dette er et Loran instrument. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Dahl Svart 7.November.2002 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.November.2002 Da er vell dette ikke noe og spare på, men hva er loran c? Jørgen Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 7.November.2002 Del på Facebook Svart 7.November.2002 loran C er et eldre navigasjonssystem som er blitt erstattet av GPS? Det er vel ikke lenger signaler til dette i luften eller? Sitér dette innlegget Link to post
rhea Svart 7.November.2002 Del på Facebook Svart 7.November.2002 Baat-Guru: loran C er et eldre navigasjonssystem som er blitt erstattet av GPS? Det er vel ikke lenger signaler til dette i luften eller? Loran C driftes og brukes mest som ett back up system til GPS. Det er landbasert med radiosignaler og hvis jeg ikke tar helt feil ikke brukelig inne i Skagerak. Men i Atlanteren og Nordsjøen skal det virke. Sitér dette innlegget Link to post
Kare_L Svart 7.November.2002 Del på Facebook Svart 7.November.2002 Loran-C er et navigasjonssystem som fortsatt er i bruk enkelte steder i USA, selv om planene er at det skal avskaffes. Systemet består i hovesak av små "blinker" plasser på land langs kysten, og Loran-C duppedingsen i båten din kan gi deg posisjonen ved å peile seg inn på en av disse blinkene. Ganske dårlig forklart - men hovedpoenget er vel at med GPS er systemet fullstendig overflödig. Jeg tror det ble avviklet i Norge for mange år siden. Uniden VHF'er er et ganske kurant merke i USA. Det er ett av "lavpris"-merkene sammen med Standard Horizon. Jeg ville tro et sök på Google e.l. vil gi deg haugevis av info både på Uniden og Loran C. Med hensyn til forskjeller i VHF-kanaler, så skal dette være likt, untatt kanal 22, som i USA er 22A og i Europa 22 eller 22B eller noe sånt? Det er vel mer sannsynlig at VHF'en har takket for seg (eller er på god tur) eller at du har en dårlig antenneforbindelse. Kåre Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.November.2002 Del på Facebook Svart 7.November.2002 Ta en titt på http://home.no.net/saga27 og gå inn på linker. Velg ''Nytt og nyttigg." Der kan du klikke deg inn på kanalbruk i norden og USA. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
BEG Svart 10.Desember.2003 Del på Facebook Svart 10.Desember.2003 Får besøk fra USA og vet av egen erfaring at prisene på en del elektronikk derifra ligger langt under norske priser. F.eks VHF hvor vi snakker om under halv pris. Har lyst på en bærbar, men lurer på om noen av dere vet om produkter derifra har alle de kanaler vi her i Norge pleier å bruke? Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Birchwood 320 Svart 10.Desember.2003 Del på Facebook Svart 10.Desember.2003 Garmin Marine WHF 720 Frequency Bands (Channels): All U.S., Canadian, and International marine channels, plus 10 weather frequencies Channel Spacing: 25kHz Skulle tro det siden den har internationale frekvenser??!! Ikke sikker da Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
bliss X Svart 10.Desember.2003 Del på Facebook Svart 10.Desember.2003 Vet ikke om det må gjøres noe for å få f.eks L kanalene når disse kommer til Norge, men på min Garmin 725e er det en knapp for velge: Internasjonale, Amerikanske eller Kanadiske kanaler. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.Desember.2003 Del på Facebook Svart 10.Desember.2003 Har lyst på en bærbar, men lurer på om noen av dere vet om produkter derifra har alle de kanaler vi her i Norge pleier å bruke? Hei. I utgangspunktet, - nei. Men noen har nok muligheten til å velge norske(internasjonale) eller amerikanske, eller at de er mulig å omprogrammere dersom de også finnes her på "berget" i norsk (internasjonal) versjon. Oversikt over norske (internasjonale kanaler): her Oversikt over amerikanske kanaler: her Studerer du listene, vil du se at det ikke er så helt likt. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Birchwood 320 Svart 10.Desember.2003 Del på Facebook Svart 10.Desember.2003 Vet at der er andre frekvenser på diverse andre comm radioer også. Dette er da også forhands programerte kanaler.. Det er vel best å sjekke skikkelig ja, før ein bestemmer å kjøpe ein.. Han med 725 radioen sier jo at der er en egen bryter for å skifte mellom "systemene" så der må i det minste finnes en velger for slikt.. Lykke til Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
rhea Svart 10.Desember.2003 Del på Facebook Svart 10.Desember.2003 Hei Har en bærbar Raytheon som jeg har kjøpt i USA. På tross av at den kan stilles inn på internasjonalt oppsett har den sine særegenheter. Kanal 77 kan bare sende på 1 W . Dette skal være fordi dette også er en havnekanal i USA. Dette gjelder også andre andre kanaler, men husker ikke hvilke. Kan heller ikke bruke L1,L2, L3. Men som en ekstra radio i nøden er den helt ok. Til 1400 kr kan en ikke forlange alt. Kjøpte en Shipmate i England for noen år siden. Da kunne jeg bestille den med skandinavisk oppsett. På den har jeg lystbåtkanalene og den er godkjent i Norge Prisen i England er en god del høyere en i USA, men fortsatt rimeligere enn i Norge. Sjekk foøvrig http://www.sailnet.com/ i USA. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 10.Desember.2003 Del på Facebook Svart 10.Desember.2003 Tror det er L / F kanalene (F for fiskere) som må programmeres spesielt. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.Desember.2003 Del på Facebook Svart 10.Desember.2003 Tror det er L / F kanalene (F for fiskere) som må programmeres spesielt.Min gamle lærer sa: "Du skal ikke tro, du skal vite!" For egen del mener jeg at "tro" har med religion å gjøre, ikke VHF! Ser en på frekvenslistene jeg henviser til ovenfor, ser en at det er mye mer enn lystbåt og fiskebåtkanaler som ikke er som her hjemme. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 10.Desember.2003 Del på Facebook Svart 10.Desember.2003 Nå kan man på en del amerikanske VHF'er velge mellom amerikansk sett og internasjonalt sett med kanaler. Kommer an på typen. Det hender jo amerikanere tar seg en tur utaskjærs også. Dersom denne muligheten finnes er det kun L1-3 (evt. F1-3 om man er fisker) som mangler. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
bliss X Svart 10.Desember.2003 Del på Facebook Svart 10.Desember.2003 Min gamle lærer sa: "Du skal ikke tro, du skal vite!" For egen del mener jeg at "tro" har med religion å gjøre, ikke VHF! Ser en på frekvenslistene jeg henviser til ovenfor, ser en at det er mye mer enn lystbåt og fiskebåtkanaler som ikke er som her hjemme. Lars H. Det sa min gamle lærer også, men nå forstår jeg ikke hva du mener Lars. Hvis du tenker på forsjellen mellom amerikanske og internasjonale kanaler, var det ikke det jeg tenkte på. Det jeg tenkte på var forsjellen mellom det internasjonale og det som måtte være særnorsk. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 10.Desember.2003 Del på Facebook Svart 10.Desember.2003 Min gamle lærer sa: "Du skal ikke tro, du skal vite!" For egen del mener jeg at "tro" har med religion å gjøre, ikke VHF! Ser en på frekvenslistene jeg henviser til ovenfor, ser en at det er mye mer enn lystbåt og fiskebåtkanaler som ikke er som her hjemme. Lars H. Helt enig Lars, Tro kan man pusle med på dertil egnede steder, gjerne om søndagen fra 1100 og utover - mens vi andre er i båten Fra spøk til alvor: Som det fremgår av dine lister er F og L-kanalene den minste forskjellen mellom amerikanske og andre kanalplaner. (F og L er forøvrig særskandinaviske) Den største forskjellen i praktisk bruk av en "amerikansk" VHF i våre farvann vil være at svært mange kanaler som hos oss er duplex, dedikert til korrespondanse over kystradiostasjonene - de har på amerikansk fått tilleggsbokstaven A. Dette innebærer at kanalene er gjort om fra duplex til simplex, dermed er de fullstendig ubrukelige til kontakt med kystradiostasjonene. Så vidt jeg kan se av listene gjelder det f.eks: 01A, 05A, 18A, 19A, 21A, 22A, 23A, 63A, 65A, 66A, 78A-83A og 88A. Etter mitt syn er dette et så alvorlig innhugg i den internasjonale kanalplanen at en slik VHF har meget begrenset anvendelse i internasjonale og dermed skandinaviske farvann. mvh Poseidon (som har eksamen med 12 VHF-elever i morgen.....) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
BEG Svart 11.Desember.2003 Del på Facebook Svart 11.Desember.2003 Takker så langt for mange og engasjerte innspill. For å avgrense diskusjonen noe, er det greit å klargjøre årsaken til mitt ønske om innkjøp av bærbar VHF: * Jeg har en stasjonær VHF som (etter reparasjon ) skal være hovedhjelpemiddelet om bord. Den bærbare skal IKKE erstatte stasjonær-apparatet. * Den bærebare skal brukes når jeg sitter "på taket" og kjører. Da primært for å lytte på 16, men også til kommunikasjon med "følgebåter". Den kommunikasjonen foregår på 77 * Den bærbare kan også være en ekstra sikkerhet når man tar jolla ut for å fiske, et stykke vekk fra moderfartøyet. * I en eventuell krise-situasjon, hvor man er nødt til å forlate moderfartøyet, har jeg tenkt at det bærbare apparatet vil være en ekstra sikkerhet. (forutsetter da at det er vanntett) Om jeg har forstått innspillene rett, bør en USA modell som er utstyrt med valgmulighet mellom USA og Internationale kanaler, kunne dekke mitt behov. Har jeg rett i det? Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Poseidon Svart 11.Desember.2003 Del på Facebook Svart 11.Desember.2003 Hei BEG, Jeg kan godt svare ja på dine kjernespørsmål, dog med to små kommentarer: Kanal 77; det ble nevnt et annet sted at denne har redusert effekt på amerikanske modeller, noe som like gjerne kan være en fordel siden følgebåten allikevel er i nærheten. Formaliteter; apparatet er vel EGENTLIG ikke godkjent...... Men ellers slutter jeg meg fullt og helt til tankegangen om ekstra VHF for ekstra sikkerhet på sjøen. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Krapyl Svart 11.Desember.2003 Del på Facebook Svart 11.Desember.2003 Ja, en slik VHF vil dekke ditt behov. Jeg har selv en liten Uniden kjøpt i USA festet til vesten når jeg seiler single-handed, i tillegg til fastmontert under dekk. Setter du den til INT (International) er den helt OK. FCC (amerikanske myndigheter ) er ikke idioter. De fleste VHF'er, samme hvor de er kjøpt, har mulighet for å velge US eller INT. Som nevnt er det mye forskjell, bl.a 22A som er Coast Guard og spesielle kanaler for Intracoastal. WX (værkanalene) har egentlig ikke noe med VHF å gjøre. Det er en landsdekkende værtjeneste som sender i 120 MHz området. Noen VHF'er gir deg dette på kjøpe. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
-Luna- Svart 11.Desember.2003 Del på Facebook Svart 11.Desember.2003 Hei BEG, Jeg kan godt svare ja på dine kjernespørsmål, dog med to små kommentarer: Kanal 77; det ble nevnt et annet sted at denne har redusert effekt på amerikanske modeller, noe som like gjerne kan være en fordel siden følgebåten allikevel er i nærheten. Formaliteter; apparatet er vel EGENTLIG ikke godkjent...... Men ellers slutter jeg meg fullt og helt til tankegangen om ekstra VHF for ekstra sikkerhet på sjøen. mvh Poseidon Har et spørsmål da jeg er i ferd med å anskaffe meg VHF. Vil dere fraråde meg å kun ha en bærbar enhet i båten? Denne kan kobles til batteriet for å stå på hele tiden. Ekstern antenne og mic kan vel også kobles til på de fleste modeller. Noen som har noen gode tips til valg av billig men bra bærbar VHF? <ny på forumet> Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.