Jump to content

VHF fra USA


Dahl

Recommended Posts

Hei Baard B,

 

Velkommen til et kjempebra båtforum :headbang:

 

Så til spørsmålet; Inntil nylig var det ikke tillatt å ha bærbar VHF som eneste VHF ombord, men dette er nå endret  -  under visse forutsetninger.

 

Du bør nok ikke gå ut ifra at "de fleste" bærbare VHF'er har tilkobling for ekstern antenne og mikrofon, så det må du nok sjekke i hvert enkelt tilfelle.

 

Valg av VHF -  tja? Skal den være bærbar ombord i en båt så vil jeg si at minstekravet er at den er vanntett. Og da mener jeg VANNTETT, ikke sprutsikker, eller vannbeskyttet, eller hva man ellers kan finne på å kalle den som ikke er vanntette....

 

Ellers; velg en som er robust, en som kan betjenes med valne fingre, altså uten små vriknapper og duppeditter. Tenk også på at VHF'en kanskje skal betjenes i mørke....

 

Hvor viktig prisen skal være som kriterium må du selv avgjøre, men å spare på de siste hundrelappene kan være dårlig økonomi. Jeg mener at du bør anse VHF'en som sikkerhetsutstyr og heller legge litt ekstra i å få en robust sak fra en anerkjent leverandør fremfor å ende opp med en eller annen billig hardplastsak.

 

Og så må du selvfølgelig sørge for at du kjøper en som er typegodkjent, for ellers får du ikke konsesjonen iorden når den er eneste VHF ombord.

 

Lykke til!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder kjøp av VHF fra USA eller Østen er utgangspunktet at disse ikke er godkjent for europeisk bruk, Apparat som har tilgang til begge typer kanaler, er heller ikke godkjent. Dog er det endel firma som selger appartat med europeisk standard disse vil selvsagt også bli godkjent i Norge, men dette må en passe på før en bestiller at apparatet er godkjent for europeisk standard. Det kan være greit å sjekke med post og teletilsynet om apparatet er godkjent før en bestiller, som et eksempel på at det alltid kan være lurt å sjekke med PTT er Simrad sin bærbare HD52 med DSC-alarmknapp, denne er det kun England som har godkjent, og vil følgelig ikke bli godkjent i Norge eller andre europeiske land, selv om den selges i England. (Bakgrunnen for dette er at den kun har en alarm sendefunksjon på DSC og vil følgelig ikke motta hverken kvittering eller andre alarmer som måtte komme via DSC)

Ellers er det jo selvsagt det med garanti som kan bli noe tungvindt med kjøp fra utlandet.

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites

Hei,

jeg har kjøpt min Simrad HT50 på Ebay for $200 (ny i eske). (Tror den kom på 2500,- kr inkl. frakt og mva.)

 

Apparatet er godkjent, dvs. CE merket etter EN301.025.

 

I utgangspunktet går den på USA kanalene når du skrur den på, man må holde nede "VOL" samtidig som man skrur den på så får man internasjonale kanaler. Litt irriterende, men den kan omprogrameres hos Simrad i Bergen, da får den også L eller F kanalene.

 

Apparatet er jeg meget fornøyd med, det er solid og har god batterikapasitet. Lyden i høyttaleren kunne vært bedre...

 

DSC-vhf'er fra USA er vanligvis ikke CE-merket og godkjent for bruk i Norge.

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har selv en RT2048, men selv om jeg tilsynelatende kan velge US kanaler, får jeg ikke gjort det. Dermed er den godkjent her. På andre markeder, USA er den nok klar for disse kanalene også.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

" Apparat som har tilgang til begge typer kanaler, er heller ikke godkjent."

 

Min Sailor RT2048 har US/INT kanaler.

Den er kjøpt og "godkjent" i Norge.

 

Jeg har heller aldri sett et skip i utenriksfart uten VHF med US/INT kanaler.

Kanskje Jo-Eirik mente både L og F kanaler? Eller så kan det jo være noe nytt som har kommet?

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Det var denne siden "Tilbud fra leverandører" da som forsvant eller er det usa du mente.

Her kan du jo prøve www.seatronic.no f. eks eller i usa

www.kmart.com  søk på vhf så får du en del.

Vet ikke åssen det er å få disse hjem pr post for disse apparatene er vel ikke typegodkjent her i landet. Men du han få en håndholdt fra 80$ og oppover eller ca 500 kr omregnet til norske pluss frakt og moms.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har selv en RT2048, men selv om jeg tilsynelatende kan velge US kanaler, får jeg ikke gjort det. Dermed er den godkjent her. På andre markeder, USA er den nok klar for disse kanalene også.

 

Lars H.

Samme her; en av de tre VHF'ene jeg har i drift ombord er en RT-2048, der er også andre funksjoner som tilsynelatende er tilgjengelige, men hvor det i brukerhåndboken gjøres oppmerksom på at disse begrenses i noen tilfeller.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Så for å følge logikken:

Når jeg legger i vei vestover og nærmer meg USA, så må jeg gå på land og kjøpe ny VHF for å kunne kalle opp Coast Guard eller andre for å melde min ankomst fordi US/INT er disabled i min RT2048?

Mine herrer, dere får ha meg unnskyldt, men dette er vrøvl.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

med mindre G.Bush får det som han vil, er vel dette snart en realitet.

Men ikke engang amerikanerne har vel klart å hærpe den internasjonale kanalplanen ?

 

Har forresten lagt inn bud på en kjekk liten Simrad VHF på ebay. 142$ bør kunne gi en grei pris selv om frakt / MVA tilkommer. $ kursen er jo bra om dagen også.

Blir spennende å se iallefall.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Denne ser da grei ut!

 

http://www.kmart.com/product/index.jsp?pro...rentPage=search

 

Samme som selges i Norge til dobbel pris. Med holder som kobles til batteriet burde denne vel fungere greit i en liten båt?  :confused:

 

Å gå på KMart er gøy. Kjøpte putteren min der. Den kostet US$ 14.- Køllepusheren borte i gata skal ha NOK 750.-

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Følgende svar fikk jeg fra Radioinspeksjonen på forespørsel:

 

Hei

 

US kanaler er ikke tillatt brukt i Norge.

For at apparatet skal være godkjent i Norge må det være "CE"- eller "Ratt"-merket.

 

Hilsen Jarl

 

 

Når det gjelder yrkesfartøy som trafikkerer US. regner jeg med at det gis disp.

 

Jo Eirik

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...