Jump to content

Kjøp av brukt båt

sera

Recommended Posts

Fyrst vil eg skryte litt av forumet. Eg har funne mykje av interesse,

så her er nok mykje ekspertise samla.

Så til poenget, eg skal kjøpe meg brukt båt og treng tips på kva eg skal sjå etter.

dette for å unngå å"kjøpe katta i sekken"

Det er her snakk om 1984 til 1988 mod., 25 til 27 fot med fartsområde 15 til 20 knop i prisklasse 400` - 500`

Håpar eg kunne få nokre tips av den etablerte ekspertise på dette forumet.

Redigert av sera (see edit history)

Faktisk et litt omfattende spørsmål du stiller. Jeg vil egentlig si at det er helheten som teller. Finner du slurv lett tilgjengelig i en båt er det fare for at det finnes skjult slurv på mer bortgjemte plasser. En båt som vi kjøper bruk kan være i veldig god stand, men likevell er det en del ting vi gjør selv for å føle oss sikker. Mange velger f.eks å bytte alle skrog gjennomføringer når de har kjøpt en brukt båt.

Det beste du gjør er å ta deg god tid når du ser på båten. Kikk inni alle hulrom som er tilgjengelige, skap, benker, løft på dørkeplater og kikke ned i bunnen på båten. Båten skal også selvfølgelig beskues på land før du kjøper den, selv de beste har landkjenning i større eller mindre grad.

Når det gjelder motor så kan det være litt vanskeligere å vurdere tilstand. Er det rent og pent i maskinrommet så er vi et stykke på vei. Motoren skal starte lett og ha en jevn fin gange, står den å nøkker på fundamentet er det noe som ikke er helt som det skal. På en bensiner kan dette skyldes noe så uskyldig som tennpluggene, på en diesel kan det bety noe større utlegg. Trekk i hvert fall opp peilepinnen mens moteren går, kommer det eksos opp røret til peilepinnen er maskinen sliten. Den har da det vi kaller gjennomslag, her er det rom for å prute tilsvarende hva en overhaling av motoren koster.

Rart med det, setter du deg et budsjett til båt på 500 så ender du ganske sikkert opp i nærmere 600. Ha litt til overs når du har kjøpt båten, det dukker alltid opp noe du vil oppgradere etter du har kjøpt båt.

Foreslår Nordan Family 27. De fleste av båtene har dog noe mindre fart enn det du etterspør, men de størst motoriserte gjør borti 20 knop på maks. De fleste av denne typen er båter fra 1980 tallet, men det finnes også noe få eksemplarer fra både '90 tallet og enda senere. Ligger en 2003 modell til 630 000 på finn.no nå, med toppfart 17 knop. I forhold til foreslåtte Balticer får du da 20 år nyere båt til samme pris. Eller en båt i det aldersintervallet du nevner for 300' til 400'

Båtmagasinet hadde for noen år siden en test i nr 7 93 hvor den får litt skryt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...