Jump to content

Vask i motorrom/kjølen


erund

Recommended Posts

Er det noen som har gode råd hvordan man kan få vasket bort oljesøl og skitt under motorrommet med fast aksling der selve rommet er trangt? Kan man f.eks. fylle med noe avfetting nede i kjølen og skylle med hageslange, deretter pumpe ut?

Mvh erund

 

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Link to post
Share on other sites

En oljesugepute først og la den suge opp oljen i løpet av noen dager....

Fjern den og vask med zalo og vann.

Lunkent vann, evt. bruk avfetting hvis det er dritt som sitter skikkelig fast.... men vask med vann og zalo etterpå...

 

Greit nok som du sier: legg olje sugepute i noen dager også etterpå vaske med vann og zalo men da må vi pumpe den opp i kanne og tømme den som spesial avfall, pga de er nok olje og giftige kjemikalier og kan vel ikke bare å pumpe ut i sjøen :nono: , hmm :rolleyes: tenker eg rett :confused:

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Er det gammel seig olje som ligger i bunn kan dere løse den opp med en skvett diesel. Bruk gjerne en oppvaskkost til å skure litt med. Deretter varmt zalovann, men yrkesvask funker hakket bedre.

Jeg pleier å blande litt yrkesvask i en liten kjemikaliesprøyte, dusje maskinrommet og deretter spyle forsiktig med varmt vann. Lar lensepumpen gå mens jeg spyler.

Redigert av Hydrox (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Til Torbi:

Hvis oljeputen har gjort jobben sin er det ikke noe olje igjen i kjølen. men du må vente noen dager for å være sikker på at all oljen er borte.

 

Var akkurat gjennom en slik økt denne uken og da jeg pumpet ut vannet i kjølen så kom det maks 2 dråper olje på sjøen som ble til en syltynn oljefilm på størrelse med en vanlig pøs... Løste seg opp etter få sekunder..... Så ikke noe mer etter dette. Derimot var oljeputen helt gjennomtrukket av olje. Den skal på gjenbruken som spesialavfall... Vasket så med Zalo og lunket vann etterpå og må si at kjølen ble rimelig bra den.....

Men venter med lengsel på at spyleslangen blir lagt ut på bryggene igjen slik at det går an å få vasket vekk alt rusket som ligger i kjølen....

Som Hydrox sier: Lar lensepumpen gå mens vi spyler.

Link to post
Share on other sites

Jeg pleier å gi kjølsvinet en liten sprut Zalo eller annet (Effekt oppv.middel hos europris koster ca. 20 kr. for 4l. og gjør samme nytten) Løser opp evt. olje og motvirker lukt til neste gang jeg bruker lensepumpen :wink:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Disse olsjesugepølsene er svindyre.

 

Et supertips som en kamerat kom med er rett og slett bleier!!

Kjøp de største bleiene du får tak i, vreng dem og pælm dem nede i kjølen. Hver bleie suger 2-3 liter vann/oljesøl. Billig og greit - og ikke minst en fraksjon av prisen på oljesugepølser. Ikke drypper de når du tar dem opp heller.

Nemo saltat sobrius

Link to post
Share on other sites

Hver bleie suger 2-3 liter vann/oljesøl.
Det er nettopp akkurat det, de suger olje OG vann. En bleie med olje i er spesialavfall og kan ikke dumpes hvor som helst. Oljesugerene suger KUN olje og dermed varer de normalt svært så lenge...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Vekker til live denne gamle tråden: Vask av kjølen på en effektiv og forsvarlig måte. Ser tipsene om oppvaskmiddel og varmt vann. Hva med pumpene - kan de ta skade av at det blir liggende igjen rester av dette?

 

Noe som effektivt motvirker lukt i en eldre kjøl?

 

Jeg bruker forøvrig bleier i damestrømper (korte) for å suge opp vann og drit i kjølen. Et tips jeg fikk på Båtplassen for noen år siden.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Bruker flere ting av det som er nevt. Under oljeshift brukes bleier under filter og motor for å ta søl. Etter dette er det en runde med citrusavfetting og 4-5 runder med vannkokern og varmt vann som får stå litt for å ta søl.Dette brukes ved hylsa også hvor det spruter litt fett. Ved bytte/tømming av dieselfilter og vannutskiller brukes zalo og vann i rikelige mengder. Reimstøv vaskes bort fra motor/lydempingsplater med crc og fille. "Er også velsignet med en yanmar(1985) som ikke har lekket en dråpe under drift". Har også polert litt med båtpolish på de åpne stedene i motorommet, innbiller meg at skitten ikke sitter så godt her etterpå, pent blir det også.

Da jeg overtok båten var det grisete under motor. Vasket under med kasserte skjorter som ble dratt under motor frem og tilbake. Armene er fine å dra i !

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...