Mastiff Startet 4.Mars.2007 Del på Facebook Startet 4.Mars.2007 (redigert) Jeg skal bygge en kasse til en 17" LCD-skjerm som skal brukes til navigasjon i min fars svenske 23-fots treseilbåt av typen Folkbåten fra 1948. Strøm- og skjermkabel skal gå inn i kahytten, der pc-en skal stå. Kassen skal henge på veggen til høyre for kahyttdøra. Men hva slags materiale bør jeg bruke? Den skal beises med mahognibeis senere for å stå i stil med båten, så fargen har ikke så mye å si. Poenget er at det skal bli fullstendig tett, så det ikke blir problemer med dugg på frontruten eller rust i elektronikken i det heller fuktige miljøet. Men er det egentlig mulig med vanlig treverk, eller må det bli en dobbeltløsning med en pleksikasse inni trekassen? Jeg vil uansett bruke pleksiglass som vindu i kassen, og jeg har bygd noen akvarier i mitt liv, så silikonfuging kan jeg! Kablene tar jeg ut nederst, og så fuger jeg rundt dem, så det bør være mulig å få tett. Takknemlig for tips! Redigert 4.Mars.2007 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 4.Mars.2007 Del på Facebook Svart 4.Mars.2007 Uansett -lager du den " fullstendig tett"; er skjermen ødelagt ila. kort tid. Så lenge du ikke lager den hermetisk tett, og det klarer du ikke, vil varme og avkjøling skape kondens. Du må ha lufting med noen form for goretex membraner, enten du vil eller ikke. Luftenippelen må sitte på TOPPEN skal den gjøre noe nytte for seg. Gjerne i form av en vinkelnippel av noe slag. Forsøker du å lage kassa " så tett at lufting ikke trengs" er skjermen ødelagt ila. kort tid. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Majali Svart 4.Mars.2007 Del på Facebook Svart 4.Mars.2007 bare en tanke: hva med å lage noen "opphengskroker" som er laget av bøyde rør som går inn i kahytten og da fungerer som både kabelgjennomføring og lufting mot er noe tørrere miljø.... ser for meg 2 90graders bend eller noe....da kan du hekte av skjermen og samtidig beholde båten "orginal" Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
OT-flyktning Svart 4.Mars.2007 Del på Facebook Svart 4.Mars.2007 Er noe usikker, men: det er ikke tørrere inne i kabinen, bare den relative luftfuktigheten er lavere fordi det er varmere. Luften greier bare å skjule fuktigheten bedre. Kommer kabinluften ut til skjermkassen og kjøles ned er det det samme. Eneste måten er vel å tørke luften godt i kassen: ha noen poser med silicagel i kassen, fylle kassen med vannfri nitrogen - eller ha kassen oppvarmet hele tiden sålenge skjermen er inne i den. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 4.Mars.2007 Del på Facebook Svart 4.Mars.2007 eller ha kassen oppvarmet hele tiden sålenge skjermen er inne i den. Mest sannsynlig ER kassen varmet opp sålenge skjermen står på. 100W må bli av et sted.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
OT-flyktning Svart 4.Mars.2007 Del på Facebook Svart 4.Mars.2007 Derfor skrev jeg bevisst "sålenge skjermen er inne i den" : må også varmes opp dersom skjermen er av! Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 4.Mars.2007 Del på Facebook Svart 4.Mars.2007 jepp. Heaterelement ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
avsluttet Svart 4.Mars.2007 Del på Facebook Svart 4.Mars.2007 Bare ikke ødelegg skottet fra 1948! Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 5.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2007 (redigert) Takk for svar! Jeg tror ikke det blir aktuelt å skru inn noe mer enn noen tynne gjennomgangsskruer til å feste skjermen med. Jeg har tenkt å sette øyeskruer i kassen, bore to hull og sette festeskruene utenfra og inn, med vingmuttere og skiver på innsiden. Hvis mesteparten av skruen er på utsiden, vil garantert noen rive seg opp på skruene når skjermen ikke henger der. Og på baksiden fester jeg møbelknotter av filt, eller noe sånt, så kassen ikke skal slite så mye på det oljede treverket i båten. Men en form for fuktsluker burde være mulig. Kanskje jeg skal spare opp alt jeg får mellom nå og sommeren av sånne små poser som følger med i elektronikk man kjøper? Nitrogen og varmeelement blir nok å gå litt for langt. Men sannsynligvis vil denne skjermen bli lagt inni kahytten når den ikke er i bruk. Det kan hjelpe, siden den verste fuktigheten er om natten, og jeg har sett bøker overleve noenlunde uskadd i flere år inni der. Hvis hver skjerm holder tre år, er det egentlig greit. Vil det hjelpe å ha en lufttett plastboks nedi kahytten der skjermen kan legges? Kanskje jeg bør bekymre meg mindre for hvor tett kassen er (utover sprutsikker, selvsagt) og heller sette håndtak på toppen, så det er lett å bære den opp i hytta når båten ikke er i bruk? Han navigerer ikke på GPS når han er i vant farvann, så det er hovedsaklig på lengre turer, som Risør trebåtfestival. Redigert 5.Mars.2007 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zikk Zakk Svart 5.Mars.2007 Del på Facebook Svart 5.Mars.2007 Nå husker ikke jeg navnet på de som selger det, men min onkel kjøpte i fjor en skjerm ti å ha ute, dette er en slave skjerm som kunne være ute og som var bygd for bruk i båt. Tålte vannsprut å regn. Inne i båten så lå datamaskinen og når han skulle bruke skjermen så plugget han den i og hang den ute ved styreposs... (skjermen var touch styrt). Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 5.Mars.2007 Del på Facebook Svart 5.Mars.2007 Nå husker ikke jeg navnet på de som selger det, men min onkel kjøpte i fjor en skjerm ti å ha ute På tide å visitere din onkel Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 5.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2007 Jeg har sett dem. Det er et norsk firma som selger dem. Problemet er prisen. En 17" vil ligge på rundt 12 000 kroner, hvis jeg ikke husker feil... Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 5.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2007 En annen ting er hva slags treverk jeg skal bruke til baksiden og sidene. Jeg lurer på om det kan fungere med kryssfiner, siden den skal lakkes. Det er iallfall lett å jobbe med. Eller er det noe som vil fungere bedre (og kanskje være billigere)? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.Mars.2007 Del på Facebook Svart 5.Mars.2007 Nå er det vel ikke så mye herfra som passer til mahogny, men hanskej det går å kle noe herfra med mahognyfiner..? http://www.danbit.dk/produkter/index.phtml Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mastiff Svart 5.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2007 (redigert) He-he! Godt forsøk, men har du sett på prisene? Det største de har av industrielle skjermer, er en 12", og den koster nesten sju tusen kroner uten berøringsfølsom film! Dette opplegget må ha en forholdsvis stor skjerm, og budsjettet er ganske mye mindre enn dette. Redigert 5.Mars.2007 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zikk Zakk Svart 5.Mars.2007 Del på Facebook Svart 5.Mars.2007 (redigert) På tide å visitere din onkel Skal på besøk til de neste helg. kan høre med han. Jeg har sett dem. Det er et norsk firma som selger dem. Problemet er prisen. En 17" vil ligge på rundt 12 000 kroner, hvis jeg ikke husker feil... Jeg hvet han kjøpte skjermen fra England og den han har er på 15", men trur ikke han ga så mye, mener han snakka om rund 6000,- Redigert 5.Mars.2007 av Zikk Zakk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 29.April.2007 Del på Facebook Svart 29.April.2007 Noen som har fått denne løsningen til å fungere ??? Jeg prøver meg hvertfall ! Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 29.April.2007 Del på Facebook Svart 29.April.2007 Utendørs har jeg ikke prøvd men innendørs bruker jeg to 17" skjermer ja, har nye invertere i bestilling får å kunne dimme lyset i de, er ubrukelige om natten slik de er orginalt. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 29.April.2007 Del på Facebook Svart 29.April.2007 (redigert) Jeg får den nye 15" i morgen. Samme som Røkke har i Trygg, Olorin... https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=29420&hl= Med dimmer på selve skjermen, og veldig lyssterk. Vurderer å bygge vanntett kasse, slik at jeg kan bruke den i cockpit'en.... ...men kommer jeg til å ta livet av skjermen pga kondens ?? Redigert 29.April.2007 av lano2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 29.April.2007 Del på Facebook Svart 29.April.2007 Ville helst brukt vanlig glass eller om det finnes en type herda plexi. Med litt saltslag på vinduet og noen omganger med tørking så blir glasset lett ripete og uklart. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 29.April.2007 Del på Facebook Svart 29.April.2007 Jeg får den nye 15" i morgen. Hvilken sa du? Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 3.September.2007 Del på Facebook Svart 3.September.2007 Etter en sesong med "kontor-monitor" i kasse, tilkoblet PC, så er konklusjonen slik: ( IBM Thinkpad på innendørs styreposisjon, og VGA kabel ut til cockpit ) 1. PC baserte kartsystemer er MYE bedre enn "vanlige kartplottere" ( Jeg har tidligere hatt Raymarine, Lorenz, Navman ) 2. Størrelse på skjerm har STOR betydning. ( Min kontorskjerm er nå på 15" ) 3. Trekassen med glass, tåler MYE vann ! 4. Aldri kondens inne i kassa 5. Prisen gjør at jeg kan kjøpe ny skjem ofte... 6. Ikke samme kvalitet på skjermen som de dyreste dagslys Raymarine plottere, men "greit nok" Bilder kommer kanskje senere.... Sitér dette innlegget Link to post
regina_nei_takk Svart 3.September.2007 Del på Facebook Svart 3.September.2007 Ja, lano2 du bør vel legge til at du først så på Røkke sin løsning før du valgte monitor. Har hørt rykter om at du var ombord i reketråleren når den lå til kai i Mandal, stemmer ikke det ? Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 3.September.2007 Del på Facebook Svart 3.September.2007 Jepp ! Røkke har vel en liten "ferie" fra rekene nå om dagen .... Sitér dette innlegget Link to post
regina_nei_takk Svart 3.September.2007 Del på Facebook Svart 3.September.2007 ...fatter ikke at en milliardær orker å gå rundt å lukte "Hirtshals Kro" hele dagen..... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.