Jump to content

Å være båteier under 2. verdenskrig

bliss X

Recommended Posts

Har nettopp lest en intr. artikkel i siste nummer av Seilas der det fortelles om hvordan det var å ha seilbåt under 2. verdenskrig. Seilere i Oslo fikk ikke seile utenfor Drøbak, og mange båter ble beslaglagt av tyskerne under påskudd av at de skulle brukes til maritim opplæring.

Det som skjedde i virkeligheten var at Tyske offiserer overtok båtene. :headbang:

Terboven selv "fikk" seg jo en fin båt selv,15-meteren "Rollo". Fin artikkel dette også sammen med de andre i samme blad.. Leste også historien av Grete Cooper fra langturseilere og avliving av mytene med stor interesse..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Både ja og nei, til dette med overtakelse. Da jeg var guttunge, for lenge siden, sto det en 10R og et par mindre båter ute hos Herbern på Killingen. 10-meteren var et mahognyklenodium. De hadde stått på land siden krigen, grunnen var at okkupasjonsmakten var i manko på bly. Derfor knabbet de blykjøler. Jeg så båtene i 1961. Senere brant båtbyggeriet til Herbern og jeg mener at disse båtene gikk med i dragsuget, så vidt jeg husker.

Ellers så var forbudet mot å ferdes på fjorden en reell sak. Til tider var det problemer å komme seg utpå for å hente en seg en koketorsk.

Bestefar hadde båt under krigen i Oslo. Denne ble liggende på land under krigsårene.

Vet han snakket om at båten var dekket med sekkestrie innvendig og at han vannet den om sommeren for at den ikke skulle sprekke opp.

Forbud mot ferdsel var en ting, bensinrasjonering et annet problem. Har ikke hørt om motorbåt med knottgenerator.

Var vel også mangel på malervarer til vedlikehold. Vet gamlegutta her i byen snakket om at de satte inn båtene med tran. :eek:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

far min, lärde sig segla under krigen.....inomskjärs, fikk ikke segla på utsidan

en sak som vi fritidsbåtfolk har nytta av idag er alle dessa småfyrar som står i inomskjärslederna,

många av dessa tilkom under krigen, för att kysttonnaget skulle kunna gå sikkert........

S/Y Gunga Din

Til tider var det problemer å komme seg utpå for å hente en seg en koketorsk.

Har hørt om det ja! Min oldefar fikk båten sin skutt i senk under beina på seg etter å ha nektet å stoppe for kontroll av herrefolket! Deretter klarte han det kunststykket å få tyskerne til å erstatte den senkede båten! Ikke verst, men så var han da også en stabukk av dimensjoner da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Min farfar smuglet mat og våpen til hjemmefronten i ei skøyte .En gang var tyskerne mistenksom og kom i båten for og sjekke. Begynte og stikke bajonetten i line-stampene for og sjekke. Farfar begynte selvsagt og kjefte på dem pga de ødela lina, så de ga seg. Flaks,for nederst i ene stampen lå det våpen..

Fatter´n gikk i kystfart da krigen startet og ble stoppet av engelskmennene da de holdt på å gå i minebeltet de hadde lagt ut ved Landegode utenfor Bodø.

Senere ble de tvunget til å frakte tysker over fjorden her noen ganger... Det holdt på å gå galt på en av turene da de stjal noen geværer fra dem...

Svigers var med i kampene i nord, og monterte sambandsutstyr på ei hytte som konge og kronprins overnattet i før de dro til UK... Drev etterpå radio- og fotoforretning i et tettsted nord for Bodø. Mangt et radioapparat ble fixet for utvalgte slektninger og gjemt i vegger og skjul...

Men de var begge "litt tause" når vi 2.generasjon ville vite mere.

Å dra ut på fjorden i småbåt for å hente seg "kokning" var stort sett ikke noe problem, forsto jeg.

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...