Jump to content

Prosjekt "Glideskinne for Snapdaviter"


BEG

Recommended Posts

Jeg har planer for å modifisere mine Snapdaviter. Bakgrunnen er at jeg ønsker å kunne flytte jolla (Steady 260) innover på badeplattformen ca. 40cm. Normal montasje gjør at jolla står oppreist og mest utenfor kanten på plattformen. Ved å lage en glideskinne, håper jeg å kunne flytte jolla innover etter at den er løftet opp i vertikal posisjon. Det hele går ut på å lage en glideskinne til hver av de originale snapdavitene. Dette kan best forklares ved å vise bildet for avtagbar snapdavit-brakett;

 

Quickkit-1.jpg

 

 

Poenget blir å lage en forlenget versjon, hvor snapdaviten skal kunne sklis fram og tilbake i.

Det store spørsmålet blir; Vil dette fungere? Tenker da på om det blir for mye friksjon til at jeg klarer å flytte jolla fram og tilbake. Størrelsen på davitenes anleggsflate er 7x10 cm. Jolla veier rundt 60kg.

 

Synspunkter eller ideer???

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Hei BEG!

Jeg ser for meg at det kan bli et problem å få disse skinnene til å bevege seg paralellt når du trekker innover på plattingen. Det skal nok ikke stor skjevhet til før dette kiler seg. Blir spennende å høre hvordan dette går. :smiley:

 

Redigert: Øøøh, mener selvfølgelig ikke at skinnene bever seg, men at gliderne kan bevege seg skjevt i skinnene.......

Redigert av Javi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for innspill så langt.

 

Tror det store spørsmålet blir om glideevnen i skinna. Fett er uaktuelt, det blir som Bitteliten sier noe griseri. Hadde håpet at en nøyaktig tilpassing med "litt" slark skulle gjøre at susen uten. Det er tross alt ikke mye friksjon mellom to metallflater, såframt det ikke blir fullt av sand.

 

Ømme tær er tenkt ungått ved å legge teak og dermed blir skinnene integrert.

 

Fant ingen andre løsninger med å søke på forumet (husk at det er snakk om en horisontal forflytting av jolla).

 

Noen kreative innspill?

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Hadde håpet at en nøyaktig tilpassing med "litt" slark skulle gjøre at susen uten. Det er tross alt ikke mye friksjon mellom to metallflater, såframt det ikke blir fullt av sand.

De blir nok fulle av salt - blankt metall - sjøsprut - sol.

 

Og friksjonen blir nok ikke så stor i seg - så lenge du klarer å dra helt rett og de ikke kiler seg fast. Men det vil de nok gjøre.

 

Andre løsninger: nedsenkbar badeplatform kanskje

52_gallery3.jpg

hadde nok klart å leve med en slik en sommer eller to :smiley:

Link to post
Share on other sites

Tror nok også at friksjon kan bli et problem. Hva med å montere hjul som går inn i inne i skinner (om du skjønner)? Har sett noen tilsvarende løsninger der davitere ble ble skyvd under badeplattformen når de ikke var i bruk.

 

MEN hvorfor skal du egentlig trekke jolla 40 cm innover badeplattformen?? Står den ikke greit der den står? Du mister jo også muligheten til å bevege deg på badeplattformen når jolla er opp..

Link to post
Share on other sites

Hun kunne ha fått dratt opp jolla mi og hun derre

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hei er dette noe du kan ta utgangspunkt i?

Lages med 2 U-jern mot hverandre og 4 flatjern (2 på hver side) U-jernene kan gå "inni" hverandre, og de felles ned i badeplatformen.

Må selfølgelig lages låseanordning i begge posisjoner. NB: proporsjonene er ikke helt riktig på skissen :rolleyes:

 

Har tenkt å lage den omvendt (opp-ned) til min båt. Dette fordi jeg vil jeg vil ha "pigg'ene" helt vekk fra badeplatformen når jeg bruker jolla (kommer da under)

 

snap.jpg

 

Mvh,

Carmencita

Redigert av carmencita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De blir nok fulle av salt - blankt metall - sjøsprut - sol.

 

Og friksjonen blir nok ikke så stor i seg - så lenge du klarer å dra helt rett og de ikke kiler seg fast. Men det vil de nok gjøre.

 

Andre løsninger: nedsenkbar badeplatform kanskje

52_gallery3.jpg

hadde nok klart å leve med en slik en sommer eller to :smiley:

her er ytterligare en variant på temat....killen höll på mye med dykning.....

 

davert1.jpg

 

davert2.jpg

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Dette er ikke noe problem hvis du vil bruke noen kroner. Kjøp genoaskinner til seilbåt, så kan du kjøpe travere, de finnes også med kuler som gir minimalt med friksjon. På traverne kan du skru inn snapdavit festene.

 

For en uinvidd motorbåtmann så er dette utstyr jeg ikke aner noe om. Det eneste jeg skjønte var vel at vi ikke snakker om travere som finnes på travbanen :smiley:

 

Har du noen link til bilder som kan sette meg på sporet?

 

 

Mvh. BEG

Redigert av BEG (see edit history)

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

MEN hvorfor skal du egentlig trekke jolla 40 cm innover badeplattformen?? Står den ikke greit der den står? Du mister jo også muligheten til å bevege deg på badeplattformen når jolla er opp..

 

Når jolla står oppreist vil den stikke disse centimetrene utenfor badeplattformen. Dermed blir sum båtlengde og jolle-"dybde" drøyt langt i forhold til gjeldende regler i båthavn.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

For en uinvidd motorbåtmann så er dette utstyr jeg ikke aner noe om. Det eneste jeg skjønte var vel at vi ikke snakker om travere som finnes på travbanen :smiley:

 

Har du noen link til bilder som kan sette meg på sporet?

Mvh. BEG

 

Genoa skinne finner du hos watski 2007 katalogen på side 166. Det finnes også noen små bilder her Watski men bildene var veldig små og utydelige. (Søk etter genua)

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Da er prosjektet avsluttet. Kort fortalt ble løsningen en 2mm rustfri plate som ble knekt slik at sidekanter hoder selve daviten "fast". Knekkemaskinen klarte ikke å knekke skarp nok kant, så jeg fikk sveiset på ca. 3mm plate under davitten for å få beste tilpassing.

 

dsc00643.jpg

 

dsc00645.jpg

 

 

For å låse davittene i ytre/indre posisjon ble det brukt syrefaste "bolter" som slippes løst ned i et oppborret hull i glideskinna.

 

dsc00647.jpg

 

 

Totalt bygger konstruksjonen lite i høyde og (sålang) ikke medført til noen såre tær. Har selvsagt vært påpasselig med å runde av alle skarpe kanter. Synes selv at det ser bra ut ferdig montert.

 

dsc00649.jpg

 

 

Etter litt øvelse synes det som om løsningen også fungerer i praksis. Jolla veier sine 65kg, men sklir faktisk veldig greit fram og tilbake så lenge den står nogenlunde i ballanse. Jeg har ikke brukt noen form for glidemiddel, kun bart metall mot hverandre. Det er forholdsvis god klaring i glideskinna til davittene. Festeboltene faller selv ned på plass i sine ytterstillinger.

 

Håper jeg er like fornøyd når det er gått noe tid.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Ser veldig flott ut! Hva var poenget med å få jolla lenger inn på badeplatformen?

 

Jeg tenkte mulignes at det konstruksjonsmessig kan ligge en svakhet i at falsene på skinnene gir etter ettersom stålet er ganske tynt , og som du skriver, at dere ikke fikk knekt de skarpe. Kan kanskje være en idé å holde et lite øye med dette over tid.

 

Jeg har et tau som jeg drar jolla inntill båten med slik at den er stabil på snap davitene. Har to kroker på dette tauet - en der jolla ligger helt inntil akterspeilet - en der jolla lener seg bort fra båten og frigir hele badeplatformen. Skulle hatt et bilde - kan ta det om noen er interessert.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser proft ut det der.

 

Hva om du hadde hatt boltene for feste av daviten til glideskinnen fjærbelastet?. Mindre sjangse for å miste den og det ville sett enda proffere ut :cool:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Interessant løsning. Er også nysgjerrig på hvorfor du vil ha jolla lengre inn på platformen. Gjorde tilsvarende jobb for litt siden, og hadde motsatte problem; ville ha jolla lengre ut. Både for å gå klar av anker, men også for å frigi plass på badeplattformen slik at denne kan brukes selv om jolla er oppe.

 

Belastningen på skinnene, som Bitteliten er inne på, kan være et problem, men det kommer ann på vinkelen jolla står i og hvor kreftene vil virke inn. Står den 90 gr. vil jeg tror at dette ikke er store problemet, men står den vinkle f.eks. bakover kan det tenkes at belastningen blir ganske mye større.

 

Flott om du oppdaterer med erfaringer med dette når du har brukt det en stund.

Link to post
Share on other sites

Hva var poenget med å få jolla lenger inn på badeplatformen?
Er også nysgjerrig på hvorfor du vil ha jolla lengre inn på platformen.

 

BEG har allerede svart lenger oppe:

Når jolla står oppreist vil den stikke disse centimetrene utenfor badeplattformen. Dermed blir sum båtlengde og jolle-"dybde" drøyt langt i forhold til gjeldende regler i båthavn.

Mvh. BEG

Link to post
Share on other sites

Hva om du hadde hatt boltene for feste av daviten til glideskinnen fjærbelastet?. Mindre sjangse for å miste den og det ville sett enda proffere ut :cool:

 

Var på jakt etter rustfrie "snapperter", men fant ingen. Helt enig at det hadde blitt mer proft, tar imot linker til løsninger med takk. Bolten er vel 10mm tykk. Låseboltene er nå festet med tynn tråd for å hindre at de mistes.

 

Når det gjelder belastning vs platetykkelse så er jeg ikke bekymret. Jolla står plassert i tilnærmet ballanse og festet med syrefaste støttestag i overkant. Tilnærmet ingen slingring siden dette også er bakerst på båten. Dermed blir kreftene virkende rett ned på plata og lite på falsene. Litt vipp blir det pga. bøylen, men siden jolla lar seg skyve lett fram og tilbake bør dette ikke være noe problem. Uansett er 2mm rustfritt i en slik skarp vinkel meget sterkt.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...