Jump to content

Forfilter Racor 500, finhetsgrad ?


Haba

Recommended Posts

:sailing:

Hei.

Har som første dieselfilter Racor 500. Bruker filtergrad på 10 micron. Har lest/hørt at jeg heller bør bruke 30 micron i stedet da vann/smuss-separatoren ikke fungerer skikkelig med så fine filtre. Har dette noe for seg ? Høres rart ut da jeg stort sett bare finner 10 micron i handelen.

Forfilteret/vannavskiller Racor 500 følges av motorens originale finfilter/vannavskiller (Yanmar) som jeg har hørt skal være på 2 eller 5 micron.

Spørsmålet blir om jeg skal bytte forfilteret til 30 micron eller fortsette med 10 micron som nå ? :eek:

Noen som vet beskjed ?

 

 

mvh

Haba

Link to post
Share on other sites

Hvis du har kjørt med 10 micron og du ikke har hatt noen plager med det så er det vel bare til å fortsette med det. Regner med innsatsen med 10 micron har mere areal enn et på 30 for at ikke flow skal bli redusert. Hvis jeg ikke husker feil så er flowraten på 500FG 227 liter/time med 10 micron innsats, skulle vel holde plenty.

Du kan jo bestille innsatsene her i fra, da kan du bestille 3 stk uten å komme opp i toll og momspliktig verdi. Frakt kommer i tillegg men litt billigere enn her i landet blir det nok.

Jeg kjøpte ratt til båten min i fra samme butikken, kom i posten på under en uke. Prøvde å slå inn 2 filtre, men da ble ordren så liten at de skulle ha 7,5 dollar i "handling fee", samme som en innsats koster. Altså, man bestiller 3 stk....

Redigert av Hydrox (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...