Jump to content

Gir skifte problem bravo3


Birchwood 320

Recommended Posts

Har skiftet fra bravo2 til bravo3 og nå virker ikke giret som det skal

 

Når eg setter i forover så går ikke slår ikke giret inn. Det er bra i nøytral og revers.

Så justerte eg ørlite på kabelen og da virket den forover og nøytral men ikke bakover..

 

NU ER EG LEI

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Har skiftet fra bravo2 til bravo3 og nå virker ikke giret som det skal

 

Når eg setter i forover så går ikke slår ikke giret inn. Det er bra i nøytral og revers.

Så justerte eg ørlite på kabelen og da virket den forover og nøytral men ikke bakover..

 

NU ER EG LEI

 

Høres ut som om du ikke har nok slaglengde (vandring)   :nono: på kabelen.

Link to post
Share on other sites

Hei. Har lite peiling på dette , men hvis kabelen er i orden og er helt fast i begge ender, kan det være at det er lenger vandring på "armen" eller at armen er lenger på dette giret. Hjelper kanskje å korte inn armen(staget) litt? Det bør jo være slik at det går helt i gir og "litt" til, begge veier.

Link to post
Share on other sites

Som andre sier her, er det nok slaglengden som er feil. På noen gir/gass hendler er det 2-3 faste punkter. Jo lenger slaglende du trenger, jo lenger ut fester du vaieren. Andre har en kombinasjon av 2 splinter som kan monteres i diverse forskjellige hull og som gjør samme nytten, bare med flere varianter og mindre forskjell i utslag for hvert punkt slik at en mer nøyaktig justering er mulig.

 

Alternativet er hendelen på giret/drevet. Bytt til et feste et hakk lenger inn, og slaglengden økes, vel ikke helt korrekt du minsker egentlig slaglengdebehovet på denne måten. Slaglengden skal være så lang som mulig, men ikke lengre enn at det går greit i gir både fremover og bakover uten bruk av makt.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Er lykkelig båteier som ikke lenger er eier av Bravo 3. :cool:

Men noe husker jeg:

Slaglengden på girskiftet til Bravo 3 er ganske lang (tror det var45mm.)

Konstrusjonen til giret gjør at det kan være tregt å få i gir :confused:

Du må ikke kjøre motoren med belastning før du har justert rett slaglengde. Det har før resultert i knuste gir, og lange telefonsamtaler til Marine Power as. :cool::headbang:

Jeg kjenner ikke til Bravo 2,men jeg trodde at det var samme giret med et annet undervannshus.

Skal du reparere og montere selv, så vil jeg anbefalle deg å kjøpe handbøkene som er til motoren og giret. Jeg kjøpte dem hos Ravn`s ---- i Østfold, og prisen var ca. 400-500 pr. bok.

Men der står det meste. :cool:

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for innlegg hitil.  Begynner å bli sår i skallen av all  :cool:.

 

Snakket med Bergen Båt som vistnok skulle ha peiling på dette.. Det er finjustering som skal til. Eg har mangen gode forslag så eg skal få det til..

 

TUSEN takk alle sammen

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Etter å ha kjørt en tur i går og skulle legge inn reversen for å bremse , gikk ikke giret i revers.

Dette hendte i fjor også, og da skiftet jeg kontrollenheten (gir og gassenheten). Etter det gikk alt bra helt til i går. Jeg skrudde av wiren nede ved giret og prøvde å rikke på det, men det var ikke mulig å få den i revers. Trodde først det var wiren som var røket, men det var det ikke. Da det var langt hjem og vinden stilnet av (det er seilbåt), startet jeg i fri og dyttet giret i forover posisjon. Da jeg kom til nærmeste brygge prøvde jeg reversen, og da virket det jammen. Skrudde det hele på plass igjen- og nå er alt "i orden".

Dette er et VP seilbåtdrev. Har noen erfaring med dette problemet, ev. fra andre drev??

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...