Jump to content

Må ha "ny" motor. Hva bør jeg velge ?

Leif-Are

Recommended Posts

Dette er helt sikkert et tema som har vært oppe før, men jeg synes det er litt vanskelig å søke etter "spesifike" emner/tråder, men jeg prøver meg likevel..... :blush:

Det ser ut som om jeg skaffe meg "ny" utenbordsmotor..... :cryin:

Men...siden jeg er temmelig fersk som båtfører -og eier lurer jeg på hvor stor motor er anbefalt til min 15 fot's "lille" båt.

Pr. i dag sitter det en 50 hk (defekt...derav kjøpe "ny")

Har ønsker om at det skal være mulig å kunne dra noen på vannski- og eller vanntube.

Min bror har en 16-17 fot's med 25 hk som gjør ca 17-20 knop (max....i godt vær) men dette er vel kanskje litt lite.

Er det noen som har noen anbefalinger å komme med ?

type båt e dette og vet du hva den e godkjent for?? hvis det står en 50 hk på den så skal den sikkert tåle opptil 70 men er ikke sikkert du får noe bedre fart med det, er vel helst vekten på motoren du må tenke på og ikke hken med det første;)

lager salg i drammen så her kan du finne deg en helt ny og billig motor ;) lykketil

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...=4&tot=null

i303985173_6407_5.jpg

Båten min er en 1973 mod Herwa 15 Speed. så noen "racer" er det vel ikke.

Aner ikke hvor fort det gikk (rundt 30 kanskje ???) med den motoren jeg har /hadde men det gikk mer enn greit nok til å dra både vannski og tube.

Er ikke avhengig at det skal gå "styggfort" men litt fart er morro...... :yesnod:

Med "ny" motor, mener du da en nyere, brukt motor?

Tror jeg ville holdt meg rundt 50 hk, den vil også ha endel mer krefter enn din gamle hadde.

Hvorvidt du bør kjøpe 2- eller 4-takt avhenger vel av bruken , og hvor mye penger du vil legge i det.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hei Leif Are. Min første båt var en Herwa, men da noe mindre enn din. Jeg har ikke noen facit til deg ved valg av motor og er slett ingen motorguru, men vil nevne noen ting som for mange er selvsagt, men om du er helt ny med båt kan det være du ikke er klar over det.

4 takts motorer støyer mindre enn 2 takts, bruker noe mindre bensin og er mer miljøvennlige. 2 taktsmotorer må du ha olje i bensinen, mens 4 taktere smøres på samme måte som en bilmotor (bytter olje av og til). 4 takts motorer er generelt litt tyngre. En ganske ny motor vil bruke mindre bensin enn en eldre, uavhengig av om det er 4 eller 2 takts. Yamaha regnes av svært mange å være håret bedre enn andre påhengere, men jeg tror generelt at om du kjøper helt ny og vedlikeholder den skikkelig, vil du ha motor i svært mange år.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Nå er det straks båtmesse.

Da har du alle leverandørene på ett brett, og min erfaring (riktignok for 2-3 år siden) er at mange leverandører benytter anledningen til å selge ut noen overliggere til gode priser. De har dem ikke bestandig utstilt, men spør du kan det være at de drar fram en lapp med oversikt over "gode tilbud".

Jeg fikk en kjempefin deal på en 5Hk på den måten. Verdt ett forsøk.... :cheers:

Og du kan jo prute litt ekstra siden du kommer "uten innbytte" :)

Vet du hva prisen på denne motoren er, og hvilken tilstand den er i ???

Mulig interessert. Motoren er i orden skal sjekke opp til i morgen,det er min svoger som har den stående i Garasjen kommer til bake i morgen.mvh Bjørn

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...