Puma 420 Startet 6.Mars.2007 Del på Facebook Startet 6.Mars.2007 Hei! Jeg har byttet min gamle yamaha 50 med en suzuki 75 2-takt 98'modell. Sikkert delte meninger om det byttet, nok om det:) Mitt spørsmål er; Hvor lite batteri kan jeg benytte til start og litt forbruk (som lanterner, cd-spiller, gps...)? Ser f.eks. at biltema har et batteri på 12 amperetimer. I batteriets datablad står det at batteriet tåler en max utladningsstrøm på 240 amp i 30 sek. Vil det si at det holder til å fyre i gang med en starter på ca 750w --> 750/13 = 58 ampere? Grunnen til at jeg ønsker minst mulig batteri er selvfølgelig ønske om minst mulig potensielt bevegelig vekt i en lett båt som slår mye i sjøen. Forøvrig mitt første innlegg, som nyfrelst sjøulk fra sommer 06. Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 6.Mars.2007 Del på Facebook Svart 6.Mars.2007 Hei jeg vet ikke hvor lite batteri du kan ha men jeg har alltid hatt et vanlig batteri med ca.50-60 a, jeg har brukt en slik batteriboks som de også selger på biltema og spent det fast med medfølgende rem slik at batteriet holder seg i ro(kan være lurt og ha en gummimatte\antisklibelegg i tillegg under batteriboksen) Sitér dette innlegget Link to post
Puma 420 Svart 6.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2007 Jeg hadde vel et ordinært bilbatteri på 75ah på min yamaha 50 - kunne sikkert stått og kinnet på starteren i flere kvarter med det, selv om behovet naturligvis aldri meldte seg med den;) Men jeg kan ikke skjønne at det skal være nødvendig med et "så" stort batteri når man nesten ikke har forbruk? La oss si at starteren suger 750 watt i 15 sek ved oppstart, for å ta i litt. Dette vil vel tilsvare 750/12/60 = ca 1 ah? Vil det ikke da holde med ett batteri på ca 15-25 ah? Et annet aspekt vil vel være at batteriet bør ha en hvis størrelse for å ta i mot ladestrømmen fra motoren, jeg aner ikke hvilke verdier man får ut fra en suzuki 75 2-takt '98? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.Mars.2007 Del på Facebook Svart 6.Mars.2007 (redigert) Motorsykler klarer seg stort sett med slike små batterier , og de er jo 4-taktere på opptil 180hk.. Men mulig starteren på påhengere krever mer strøm..? Det vil nok uansett bli litt lite dersom du i tillegg skal bruke det til stereo osv når båten ligger i ro. Godt poeng det med å ta unna for ladestrømmen, de fleste påhengere har relativt primitive laderegulatorer. Redigert 6.Mars.2007 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Puma 420 Svart 6.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2007 Takker for raskt respons, men jeg står fortsatt like undrende som før jeg spurte:) Vet det finnes kapasiteter her inne som kan gi meg en velbegrunnet påstand om hvor lite batteriet bør være etter å ha pløyd gjennom nesten alle 2000 overskriftene på par-tre uker:) Kan forøvrig anbefales i arbeidstida da det gjerne resulterer i sur kjærring om man gjør det hjemme i sofaen:) Så jeg prøver igjen:) Hvor langt ned kan jeg gå, uten problemer med start, koking osv...? Jeg har svært begrenset plass tilgjenglig i båten til montering av store batterier, så om f.eks. et 18ah gele mc-batteri vil være tilstrekkelig vil jeg kanskje heller montere 2 sånne med ett i reserve. Bedre med to forsvarlig festede sånne, enn et bilbatteri på 25 kilo som slenger veggimellom i de værste kastene. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 6.Mars.2007 Del på Facebook Svart 6.Mars.2007 slenger veggimellom i de værste kastene. Uansett hva slags batteri du velger må du spenne det godt fast. Hvis det "slenger veggimellom" har du festet det for dårlig! Bortsett fra tilgjengelig plass kan jeg ikke se noen andre gode argumenter for å ha så lite batteri som mulig. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
OT-flyktning Svart 6.Mars.2007 Del på Facebook Svart 6.Mars.2007 Hei, og velkommen. Jeg har nettopp kjøpt Biltemas SMF-batteri på 19Ah (kun 8cm tynn, 80-277 ut fra hukommelsen) til å starte min Honda 50hk motor. Batteriet er imidlertid ennå ikke tatt i bruk, så heller ikke jeg kan komme med erfaringer. Mitt forrige batteri var på 44Ah. Som andre allerede påpeker så er disse batteriene tenkt til å starte motorsykkelmotorer. Min motor er oppgitt til å trekke 90A maks og jeg har en automatsikring/hovedbryter i kretsen som skal løse ut ved 100A - det har den aldri gjort så langt. Jeg stillte tilsvarende spørsmål før baatplassen.no åpnet på BMs båtplassen og de fagfolkene der hadde ikke noen betenkeligheter heller. Det er faktisk et større problem om batteriet tåler ladestrømmen; det (SMF-batteriet) skal nemlig ikke ha den store strømmen ble jeg fortalt. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 6.Mars.2007 Del på Facebook Svart 6.Mars.2007 En ting til: er du interessert i 'forskningen', så kan du jo kjøpe en jump-starter på billigsalg og ta ut NiCd-batteriet der. Det leverer garantert mer enn nok strøm, men jeg er usikker hvordan det oppfører seg oppladningsmessig på sikt. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 6.Mars.2007 Del på Facebook Svart 6.Mars.2007 (redigert) Jeg ville tro det er bedre at kona blir sur. Blir arbeidsgiveren sur, kan du faktisk miste jobben ved slikt underslag av arbeidstid. Da blir i alle fall kona sur. Siden jeg selv er arbeidsgiver reagerer jeg på en slik tankegang. Men det er en digresjon. Til saken. Du har en starter som trekker 750 W. På 12 V tilsvarer det 62,5 A. Fra et batteri anbefales det ikke å lade ut mere enn 50% av kapasiteten, med andre ord, du kan, for et 18 Ah batteri, benytte deg av 9 Ah. Om du trekker 62,5 A (12V) ut av batteriet i 8,4 minutter (0,14 timer) er batteriet i teorien tomt. Så er spørsmålet, hvor lenge må du kjøre motoren (lade) for å lade batteriet opp igjen, slik at en ny utlading kan foretas. Hvordan holder du kontrollen, slik at du ungår å ta ut for mye strøm av bateriet om du har endel start og stopp i løpet av en dag. Så på grunnlag av disse teoretiske betraktninger ville jeg si at et slikt batteri kan brukes, under tvil. Motoren bør da starte lett hver gang, og du bør kjøre endel mellom hver start. Du skal også tenke på at starteren trekker betydelig mere strøm i startøyeblikket enn de 750 W som du angir. Derfor må også batteriet kunne gi den store strømmen som behøves for å "komme igang". Min erfaring med påhengere er at de ikke altid vil gå med det samme, slik at man fra tid til annen vil måtte kinne litt på starteren. Da kan problemene fort oppstå. En motorsykkel har du jo kickstart på, det hender det er verre å dra igang en stor påhenger. Om du paralellkobler to batterier dobler du tiden du kan kinne. Du dobler også strømmen batteripakken klarer å gi fra seg. (Totaltrømmen du drar til starteren blir den samme, halvparten fra hvert batteri). Så har du problematikken med lading. Jeg vet ikke hvor avansert ladereguleringen på en slik motor er, men har registrert at på mindre motorer er ladesystemet svært lite avansert, slik at du lader med for høy spenning på høye turtall, og du får ingen god regulering av ladestrømmen når batteriet begynner å bli fullt. Jo mindre batteri du har, jo værre har batteriet det, og med et lite batteri kan du få kraftig overlading med tilhørende koking. Her bør du skjele litt til hvor stort batteri motorleverandøren anbefaler, eller se litt på ladesystemet til motoren for å bringe på det rene hvordan ladestrømmen produseres og hvordan reguleringen av ladestrømmen er konstruert. (Bør ikke overstige 14,4 V.) Jeg ville personlig valgt et større batteri, eller 3 - 4 motorsykkelbatterier koblet parallellt, med tanke på sikkerheten for å få startet. Det er noe dritt å ligge ved en øy langt til havs når været begynner å dra seg til, og ikke få liv i motoren. Men her kan du jo prøve deg frem... Du har også et ansvar i forhold til sjøveisreglene. Du har ikke lov til å ta ut en båt som ikke er sjødyktig. Er startbatteriet så lite at det kan være tvil om at det ikke er stort nok, er båten ikke å regne for sjødyktig. Det samme er den om du ikke er sikker på å ha nok drivstoff ombord for å gå den strekningen du skal. Her bør du beregne god sikkerhetsmargin. Lykke til. Redigert 6.Mars.2007 av Pirus (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Jon-Kåre Svart 6.Mars.2007 Del på Facebook Svart 6.Mars.2007 Fint å se at også arbeidgivere benytter arbeidstiden sin på båtplassen Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Festina Lente IV Svart 6.Mars.2007 Del på Facebook Svart 6.Mars.2007 Fint å se at også arbeidgivere benytter arbeidstiden sin på båtplassen Det gjør de sikkert, men de betaler faktisk for det selv... Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Puma 420 Svart 6.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2007 Hehe, takker pireus for en god betraktning:) Når det gjelder arbeidsgiver/ansettelsesforhold må jeg si at jeg har sittet på begge sidene av bordet - og ser verdien i at en arbeidstaker kommer opplagt på jobb uten sorte ringer under øynene etter krangel med kjærringa;) Men alt dette er selvfølgelig bare piss, takker for rask hjelp til å få litt omløp i tankegangen før innkjøpet. Går nok for 2xca20ah gele i parallell, noe som jeg vil tro holder i godt monn - samtidig som størrelsen på disse gjør det mulig å få laget en hensiktsmessig festeanordning. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 6.Mars.2007 Del på Facebook Svart 6.Mars.2007 Går nok for 2xca20ah gele i parallell, noe som jeg vil tro holder i godt monn - samtidig som størrelsen på disse gjør det mulig å få laget en hensiktsmessig festeanordning. Jeg tror det er en grei løsning også. Ved litt bruk vurderer du greit om du mot formodning trenger ett batteri til. Sleng det på i paralell, og du "er i hvertfall i bussiness". Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Helge Svart 6.Mars.2007 Del på Facebook Svart 6.Mars.2007 Hei! Jeg har byttet min gamle yamaha 50 med en suzuki 75 2-takt 98'modell. Sikkert delte meninger om det byttet, nok om det:) Mitt spørsmål er; Hvor lite batteri kan jeg benytte til start og litt forbruk (som lanterner, cd-spiller, gps...)? Ser f.eks. at biltema har et batteri på 12 amperetimer. Jeg stiller et lite spørsmålstegn ved hva slags startstrøm et lite batteri på bare 12 Ah tåler? Selv har jeg erafring fra noen få sesonger med et 26 Ah lukket/tett blybatteri fra Biltema til en 40 Hk Yamaha + lanterner og CD/radio. Det fungerer utmerket. jeg kan "kinne" en stund på det batteriet. Men nå har du nesten dobbelt så stor motor da. Som flere andre her er inne på må du også tenke på ladespenningen!!! Dette kan fort bli et mer alvorlig problem enn startstrømmen. I motsetning til i min 140 Hk firetakter (Suzuki DF140) som har en 40 A generator med regulering av spenningen gjennom styrt magnetiseringsstrøm er det ofte enkle ladespoler på 2-takterne (noen nyere 2-taktere har vel imidlertid regulert spenning fra generator). Problemet med ladespoler er at spenningen og ladestrømmen kan bli alt for høy til et lite batteri slik at dette relativt raskt blir ødelagt. Jeg løste dette problemet ved å kjøpe en KRAFTIG Zenerdiode som jeg satte i en kjøleflens og koblet i paralell med batteriet. Denne Zenerdioden brenner av overskuddseffekten når batterispenningen passerer ca 14,5 V. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
OT-flyktning Svart 6.Mars.2007 Del på Facebook Svart 6.Mars.2007 Min Honda BF50 fra 1998 leverer pene 14,5V stabil til batteriet. Det er riktig, at de mindre motorene leverer my rart, men en 70HK av nyere dato burde levere kvalitetsspenning. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 6.Mars.2007 Del på Facebook Svart 6.Mars.2007 Min Honda BF50 fra 1998 leverer pene 14,5V stabil til batteriet. Det er riktig, at de mindre motorene leverer my rart, men en 70HK av nyere dato burde levere kvalitetsspenning. Tja... men din Honda er vel en 4-takter Andreas. De fleste 4-taktere (i alle fall større motorer og relativt nye motorer) har generator der magnetiserinsstrømmen reguleres og spenningen holdes stabil uavhengig av turtall på motoren. Det er imidlertid langt fra tilfelle på alle 2-taktere, selv ikke relativt nye sådan. Der er det ofte gammeldagse ladespoler der spenning og strøm er kraftig avhengig av turtallet. Jeg vet imidlertid ikke hva det er på Puma sin 9 år gamle 2-takter. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
OT-flyktning Svart 6.Mars.2007 Del på Facebook Svart 6.Mars.2007 Det er riktig, at det er en 4-takter. Trodde ikke at det var noe forskjell. Min motor har i alle fall ingen vanlig generator, men en regulator som jeg allerede har brennt oppp en gang Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 7.Mars.2007 Del på Facebook Svart 7.Mars.2007 I tilfelle andre skulle ha bruk for en slik løsning viser jeg til tråden: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...mp;hl=ladespole ....der jeg løste problemet med for høy spenning fra ladespole ved fulladet batteri (og relativt lite batteri) med en 14 V og 50 W Zenerdiode til 190 kr (NB! Zenerdioden MÅ monteres i en kjøeflens!). Videre satte jeg en vanlig 6 A likeretterdiode i serie med Zenerdioden for å få løftet "klippespenningen" over batteriet fra 14 V til ca 14,6 V. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Ingar Svart 7.Mars.2007 Del på Facebook Svart 7.Mars.2007 Min Yamaha 30hk har i flere år startet problemfritt med ett 12Ahr batteri. Men på en 75hk må du nok opp i 24Ahr Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 7.Mars.2007 Del på Facebook Svart 7.Mars.2007 Har man for stort batteri på en Påhengsmotor kan en også risikere at batteriet ikke blir fulladet. det er jo ikke bra Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Helge Svart 8.Mars.2007 Del på Facebook Svart 8.Mars.2007 Har man for stort batteri på en Påhengsmotor kan en også risikere at batteriet ikke blir fulladet. det er jo ikke bra Tja.... å måtte foreta vedlikeholdslading innimellom er vel en bagatell i forhold til om motoren ikke vil starte samt om batteriet ødelegges på kort tid fordi det "koker" og spenningen går opp i over 16 V fordi det lille batteriet ikke klarer å sluke unna ladestrømmen fra en gammeldags uregulert ladespole. Sunn fornuft og å ha kontroll på (vite) hva slags generator/lading man har i motoren er vel det eneste som trengs for å velge et batteri som fungerer greit(?). Velger man av ulike grunner (som kan være meget gode grunner) et lite batteri, kan man bli nødt til å sette inn noen ekstra komponenter for å beskytte batteriet mot overlading dersom ladeutstyret i motoren er av gammel/enkel type. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
bolla Svart 8.Mars.2007 Del på Facebook Svart 8.Mars.2007 så lenge batteriet ikke faller for mye i spenning under start slik at tenning+eventuell innsprøytning får nok volt går det nok m ganske små batterier.. Sitér dette innlegget Link to post
dsk Svart 22.Juli.2007 Del på Facebook Svart 22.Juli.2007 (redigert) I tilfelle andre skulle ha bruk for en slik løsning viser jeg til tråden: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...mp;hl=ladespole ....der jeg løste problemet med for høy spenning fra ladespole ved fulladet batteri (og relativt lite batteri) med en 14 V og 50 W Zenerdiode til 190 kr (NB! Zenerdioden MÅ monteres i en kjøeflens!). Videre satte jeg en vanlig 6 A likeretterdiode i serie med Zenerdioden for å få løftet "klippespenningen" over batteriet fra 14 V til ca 14,6 V. Dette var jo egentlig greit, hvor får jeg så store zenerdioder (50 W)? Takk Dag Ståle Redigert 22.Juli.2007 av dsk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nab Svart 22.Juli.2007 Del på Facebook Svart 22.Juli.2007 Her kan du f.eks finne den (finnes ikke i 14V (det er det vel knapt noen zenerdioder som gjør), det nærmeste er 12V): 50W Zenerdiode Du kan løse dette med å koble 4 stk. 6A dioder i serie med Zener-dioden, da vil du få ca. 14.8V. En billigere løsning er å bruke en liten zener-diode + en effekt-transistor, det koster bare en tiendepart av zener-løsnsingen. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 22.Juli.2007 Del på Facebook Svart 22.Juli.2007 Her kan du f.eks finne den (finnes ikke i 14V (det er det vel knapt noen zenerdioder som gjør), det nærmeste er 12V): 50W Zenerdiode NJET... dette er SÅ FEIL som det kan bli. Selvsagt finnes det Zenerdioder på 14 V (den heter NTE5256A i steden for NTE5254A) og enda høyere spenninger også (du kan få 200 V om du vil). Se datablad for hele serien på http://www.elfa.se/pdf/70/07020605.pdf. Hvorfor Elfa ikke lenger viser flere enn de få de nå gjør på sin webside vet jeg ikke. Den jeg kjøpte på 14 V og flere andre var der tidligere. Du kan løse dette med å koble 4 stk. 6A dioder i serie med Zener-dioden, da vil du få ca. 14.8V. En billigere løsning er å bruke en liten zener-diode + en effekt-transistor, det koster bare en tiendepart av zener-løsnsingen. Med 14 V Zener skal det være nok med kun EN likeretterdiode (minst 6 A) i serie med Zenerdioden for å få begrenset ladespenningen til tilnærmet optimal ladespenning. En løsning med effekttransistor kan muligens være like bra, men den må kunne svi av 50 W (eller gjerne mer) denne også (gjennom en passe kjøleflens) og være like driftsikker. Jeg for min del synes to dioder i serie i parallell med batteriet som oveladningsbeskyttelse var rimelig enkelt og greit og syntes slett ikke prisen var noe problem. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.