Jump to content

Yanmar 6BY260Z med Bravo 3, erfaringer?


880

Recommended Posts

Vurderer ny båt med denne motoren og et Bravo 3 drev.

Er dette en god kombinasjon.

Motoren er vel det siste fra Yanmar så her er det vel ingen erfaringer.

Drevet har eksistert en tid, noen meninger med drev/motorkombinasjon.

Skal stå i en helplaner med vekt ca. 3500 kg.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

har ingen andre meninger at det ennå ikke er foretatt noen tester av motorene i noen båtblader. Det er stusser litt over - og som Motorboat & yachting har kommentert - er at man må begrense seg til max 10 minuter på max turtall - dermed kan du i realiteten kun ta ut 90% av kreftene kontinuerlig. Noen hevder at dette er det samme med VP - men det har jeg aldri sett i noen brukerhåndbok for mine VP'er

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Å kjøre på max over lengre tid med en slik motor er jeg inforstått med at det ikke er bra. Men hvordan er drevet egnet til denne motor og båtens vekt :confused:

 

Har ingen erfaring med drev så langt.....

Redigert av bmo (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Bravo 3 har hatt noen havari i kombinasjon med Yanmar diesel. Ut fra dette kom visst nok Mercruicer med et forbehold ved salg av disse drevene til bla Yanmar og Steyr. For Steyr skal ikke Bravo 3 brukes i kombinasjon med den siste og største motoren, Steyr 256 dersom båtens vekt er over 4 tonn mener jeg det er. Selv har jeg 246 (240 HK) og Bravo 3X på båt på litt over 2 tonn.

 

Er det et Bravo 3X drev, altså et forsterket drev for diesel? Hvor gammelt er det? Hva er max fart på båten?

 

Yanmar har etter hva jeg forstår kun vært en drevknuser på undermotoriserte båter. Om båten har max fart på over 30 knop burde drevet ikke være noe problem.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Drevet og motor er nytt og farten er på 30+++ Hvet ikke om det er med 'x' varianten. Båtens vekt er oppgitt til 3300 kg. men regner noen kilo til før den er ferdig utrustet..

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Dersom drevet og motor er nytt og levert som komplett pakke fra Yanmar så er nok dette et "X" drev. Ut fra det du beskriver skal dette da være en bra kombinasjon. Noen anbefaler å montere ekstra kjøling på drevet, såkalt drevdusj.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Ser ut til å være en flott motorpakke. Det har vært, som nevnt her. en del drevtopper som har røket i kombinasjonen Yanmar/Bravo III, men da i tunge båter( 4 tonn +).

 

Har selv hatt en slik motorpakke, med drevdusj, og hadde ingen problemer med drevtoppen. Tror dette er en en bra installasjon, og at dette er testet ut så det holder. Yanmar og Mercruiser er klare på hva som kan benyttes av drev til hvilke motorer, basert på dyrkjøpt erfaring fra installasjoner som den jeg hadde, og er klare på hvilke kombinasjoner som de nå anbefaler. Ta en telefon til Yanmar Norge AS så får du mer informasjon omkring dette, eller til en av forhandlerne deres.

 

Hva slags båt skal dette inn i?

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Hva slags båt skal dette inn i?

 

 

Motoren er tiltenk en Selby 880. Det kan se ut etter å ha sjekket brosjyren at det er 3X drev.

 

Har litt valgets kvaler.

Etter å ha sett etter ny båt en stund har fruen bestemt oss :yesnod:

 

Vi liker denne båtens løsninger godt og har muligheter til å tilpasse denne vårt behov.

 

Har fått tilbud på ny "kjøreklar" båt. Treinnredning montert men mangler mye av det tekniske som varme, vv, kokeutstyr, wc, puter mm.

Vil ikke bli helt ferieklar før til neste år men kan brukes til dagsturer og enkle overnattinger.

Levering til sommeren.

 

Den andre er 03' modell og er utstyrt med en AD41-P DP-E. Ca 400 timer. Denne har noe utstyr og er mer eller mindre klar for ferietur.

Et aber med denne er at det er meget omfattende å montere baugpropell mens den nye er ferdig med tunell. (hvet ikke om jeg har behov for denne)

 

Prismessig kommer de likt ut..

 

Det er jo kjekt med helt ny båt da men ventetiden er :headbang:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...