Jump to content

Turteller til Tohatsu 25 HK


Ankermann

Recommended Posts

På denne motoren er lading tydeligvis tilleggsutstyr: Alternator Output Optional 12V, 80W 6.7A

 

Er det lading (ev. el.start) på din motor eller ikke? Er det lading på den, finnes det gjerne et ganske stort utvalg av turtellere som kan brukes.

Link to post
Share on other sites

Regner med at du må se etter en turteller beregnet en utenbordsmotor, Biltema sine turtellere henter signalet ifra tenniga, mens en turteller til en utenbods henter signalet ifra lade viklinga ( statoren ), du må i såfald vite hvor mange poler du har på statoren .

 

Har et lite utvalg hos Maritim .

 

En annen mulighet er en Tiny Tach .

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Har evt Biltema noe som duger og som det ikke står Biltema på :) Om det ikke hadde vært lader på motoren, ville dette da vært mer komplisert og dyrere?

Instrumenter fra Biltema i båt tror jeg ikke er noe sjakk trekk. Jeg hadde to Biltema voltmeter i den ene båten min og etter kun 3 år var den svarte ringen rundt instrumentene rusten/blærete og stygg. Jeg bytte til Faria voltmeter og de er nå etter omtrent like lang tid fremdeles HELT fine. Biltema sine instrumenter er sikkert greie de, men ikke i det fuktige og "salte" miljøet i båt.

 

Dette instrumentet skal du kunne bruke: http://www.maritim.no/product.aspx?id=1544...upkey=001001091 Jeg har dette selv på den gamle 40 Hk Yamaha 40 D Electric som står på Sunwin speedbåten min. Du kan koble om for ulikt antall poler på ladespolen for å tilpasse dette til din motor. Ellers har du også nettbutikken http://www.marineshop.no/CBC.aspx?q=c:100359;pl:0

 

Dyrere eller vanskeligere med turteller uten ladespole/generator i motoren(?) - vel ikke alltid. Det kommer litt an på hva slags fabrikat man velger. Men for outboard har det vel vært vanligere med turteller tilkoblet ladespolen.

Link to post
Share on other sites

Hvor skal jeg koble til denne turtelleren da, kan denne kobles til fjernkontrolleren - slik at jeg slipper å legge nye ledninger fra motor? Kan det feks kobles til batteriets poler? Hva vil ulike antall poler si, som dere skriver? Om hvor finner jeg hvor mange poler det er?

Link to post
Share on other sites

Har ingen kjennskap til Tohatsu, så det jeg skriver må justeres deretter .

 

De fleste turtellere trenger tilkobling av + og - , dette kan i de fleste tilfeller hentes ifra orginale koblingsbokser eller fjernkontroller, i tillegg til dette trengs en signal tilkobling er ofte lagt opp egen ledning til denne ( se manual til motoren ) er som oftest også merket .

 

Tiny Tach som nevt i et annet innlegg trenger ikke noen strøm tilkobling, men den trenger en giver ledning som tvinnes rundt den ENE pluggledningen ( vil også anta at den trenger tilkobling til - eller jord ).

 

Litt info om Faria turtellere her og her ( OBS pdf filer ).

 

Utifra disse manualene trenger du en turteller som aksepterer 4 poler ( signalet hentes direkte ifra stator viklingene FØR likeretting ( signalet er AC, som variere med turtallet ), er som offtest lagt opp en ledning frem til fjernkontrol, merket med TACH eller TACH SIGNAL eller ?? .

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Som Droll har nevnt er gjerne både turtellersignalet, +12 og jord/minus ført fram i kabelen til kontrollboks: På den 27 år gamle Yamahaen i min ene båt er det også det. Jeg var ikke sikker på om det var 4 poler eller mer i motorens ladespole, men det så jeg jo tydelig når jeg forsøkte meg fram. Med velgeren bak på turtelleren på 4 poler viser turtelleren ca 5700 rpm på maks (som er riktig) og ved å flytte velgeren opp til neste poltall ble maksturtallet ALT for lavt (bare ca 3800 rpm) - så lavt at det var lett å skjønne at instrumentet viste for lavt.

Link to post
Share on other sites

Her har du et rimelig alternativ...

Prisforskjellene mellom Båt Online, Marineshop og Maritim er så SMÅ at det absolutt bør være leveringsbetingelser, betalingsbetingelser, fraktkostnader etc (foruten ev. prisen på andre ting man kanskje kjøper samtidig) som avgjør hvem man velger og ikke de få kronene i forskjell på selve turtelleren som hos de tre nevnte koster 705, 709 og 728 kroner.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...