Jump to content

Hva med TV i båten når det Digitale bakkenettet kommer?

Ankermann

Recommended Posts

Ref til NTV sine sider: NTV

Hvordan bytter vi?

Alle som har en antenne på taket eller innendørs blir berørt av denne tekniske overgangen fra det gamle analoge bakkenettet til det nye digitale. Når det analoge stenges må alle husstander ha anskaffet en mottakerboks (digital dekoder) for å kunne motta digitale TV-signaler. Du trenger imidlertid ikke å skifte eller gjøre noe med TV-appartatet ditt.

Den digitale dekoderen kobles mellom antenneuttaket og TV-apparatet slik illustrasjonen viser. Du må ha en dekoder til hvert TV-apparat. I Norge vil vi bygge ut med den siste og mest fremtidsrettede teknologien, MPEG4. Svenske dekodere (MPEG2-teknologi) vil ikke være i stand til å ta inn signaler fra det norske nettet.

Stortinget har bestemt at maksimalprisen for en dekoder uten abonnementskort skal være 1 500 kr. når det gamle analoge nettet stenges. De norske dekoderne kommer på markedet når det digitale sendenettet åpner. Det vil bli etablert en ordning for godkjenning av dekodere.

De norske dekoderen vil være tilrettelagt for høydefinisjons-TV (HDTV). Kringkasterne bestemmer når slike sendinger kommer.

Alle husstander vil få tilgang til alle NRKs TV- og radiokanaler og døvetolketjenesten, uten ekstra kostnader. Det samme gjelder andre tilbud NRK måtte utvikle som allmennkringkaster.

Du trenger dekoder, men ikke noe abonnementskort, for å få inn NRKs tilbud. TV 2s allmennkanal vil være gratis ut 2009. Dette betyr at du må ha dekoder med tilhørende kort for å ta inn TV2, mens du slipper å betale for å se TV 2. Det nødvendige kortet vil følge med dekoderen uten ekstra kostnad.

For de som ønsker flere kanaler vil det være mulig å abonnere på ulike programpakker hos NTV Pluss AS. For de som kun ønsker NRK tilkommer ingen abonnementspris utover engangsbeløpet som betales for selve dekoderen.

I tillegg til dekoder for det digitale bakkenettet er det følgende løsninger for TV-mottak i Norge i dag: satellittmottak, kabel-TV og bredbånds-TV (IPTV).

I god tid før det analoge bakkenettet stenges vil Norges Televisjon (NTV) sørge for at samtlige husstander i den enkelte region få informasjon om hva som skjer, hvor og når. Det vil også bli opprettet en egen servicetelefon og e-post-kasse.

Redigert av BjornLie (see edit history)

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Dette har ingenting med kabel-tv å gjøre. Signalene sendes over UHF-kanaler, på samme måte som som de analoge sendingene i dag (f. eks. TV2, NRK2 og TVN). Du vil trenge en digital dekoder mellom antennen og tv-mottakeren. Antar at noen av dekoderne også vil kunne brukes på 12 volt.

-battello

. I Norge vil vi bygge ut med den siste og mest fremtidsrettede teknologien, MPEG4. Svenske dekodere (MPEG2-teknologi) vil ikke være i stand til å ta inn signaler fra det norske nettet.

Men hvordan andre veien? Vil en MPEG4 dekoder være i stand til å ta inn Svenske signaler? Noen av de tecno inntriserte som har peil på det?

Alternativet er jo å gå tilbake til hvordan det var for noen få år siden. Å Ikke ha TV i båten overhode.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Da blir det nok 0 dekoder i båten.

Går heller tilbake til kortstokk, Yatzy og ei god bok.

Har en gammal reise TV i båten nå. Lurte på å kjøpe en 14" LCD. Men det blir vel å sitte på gjerde å vente på hva som kommer ut av dette.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Hei.

Dekodere for MPEG4, enten løse eller innebygd i TV'n, og spesielt for 12volt, tar det nok litt tid før kommer i stort utvalg og fabrikat. Det kommer av at det enn så lenge er kun Norge og et kommersielt selskap i Frankrike som benytter MPEG4. Men etter som det blir aktuelt med HD-utsendelser, går nok flere land over fra MPEG2 ril MPEG4 som kreves for å ta inn HD-sendinger.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jo men stopp en halv, her !!

Man må jo ha programkort ! De norske programpakkene må hente signaler fra norske sendere !

Det går ikke i Sverige, eller omvendt ! MPEG4 og 2 er som bensin og diesel... ikke kompatibelt, men

det kommer flere dekodere som støtter begge systemer, men da må man ha svensk programpakke(kort) for Sverige !

Du kan jo ta inn NRK1 og 2, uten kort da... vi trenger jo ikke mer enn det !! ;-)

Redigert av Worry (see edit history)
men da må man ha svensk programpakke(kort) for Sverige !
Hei.

Feil! Sist sommer kjøpte jeg meg en MPEG2 dekoder (kr.490,-) som jeg brukte i båten på min 4 ukers ferie i Sverige. Det er kun for å ta inn betalkanaler som f.eks filmkanalene en trenger boks med kortleser og abonnement. Med min Shark dekoder fikk jeg inn alle 10 gratiskanalene som SVT1, SVT2, TV4, SVT24, Barnkanalen, Kunskapskanalen, TV6, The Voice, Axess TV och Aftonbladet TV , alle krystallklart!

Mer om svensk digal-TV på http://www.teracom.se/?page=5139

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei.

I og med at de svenske (og de norske) digitale sendingene går på UHF båndet, skulle du der du tidligere fikk inn de analoge sendingene til SVT2 (som kun sendes på UHF), også skulle kunne få inn de svenske digitale sendingene.

Lars H.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...