Jump to content

Hva med TV i båten når det Digitale bakkenettet kommer?


Ankermann

Recommended Posts

Men er testsendingene i Bergen i MPEG2 eller MPEG4? Fra Tryvann (Oslo) har foreløpig testsendinger vært med MPEG2.

Her har du forresten planene for digital TV i Norge (inklusive Bergen):

 

TopBanner_30.jpg

 

Lars H.

Stavangermann

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil jo tro at sendingene i hele Norge er basert på samme format?
Selvfølgelig, - når testsendingene med MPEG2 er over (det finnes jo nesten ikke dekodere for MPEG4), kommer alt til å gå i MPEG4

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Løfter denne igjen.

Sitter og vurderer om jeg skal gå til innkjøp av ny tv i båten men føler at dette kanske er å kaste penger ut av vinduet da dett digitale nettet kommer allerede til høsten. I beste fall vil dette komme og være aktivt i løpet av ferien... :rolleyes:

 

Ser jo at det her vurderes å bruke bærbare pc`er i båt med en slik stick sak...

 

Sitter fremdeles igjen og vurderer; ny pc med godt skjermkort eller 12 volt tv / lcd skjerm for å få med meg nyheter og lign når vi er ute på tur.

Kan en lcd skjerm brukes med denne stick`en? Må jeg fremdeles ha ekstern antenne for i det hele tatt å finne tv signalene?

 

Mange spørsmål og "still very confused" :confused::confused::confused:

Link to post
Share on other sites

Kan en lcd skjerm brukes med denne stick`en? Må jeg fremdeles ha ekstern antenne for i det hele tatt å finne tv signalene?
Nei, denne stick'n har USB-tilkobling og kan ikke brukes på en TV. Men det finnes andre dekodere til TV som er utført som en liten boks med kabel til TV'n. Noen er også utført som en stick, men med scartkontakt som passer på TV'n. Noen steder klarer du deg kanskje med en innendørs antenne, men vil nok anbefale utendørs antenne (for UHF, det er på det båndet de digitale sendingene går). Den antennen du tidligere fikk inn så noenlunde bilder fra TV2 på, burde være OK for de digitale sendingene.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er greit at stick`en har USb kontakt men har ikke en LCD skjerm det samme: porter for USB kontakter?

På vanlig Tv skjønner jeg at denne ikke vil virke men menere jo at LCD skjermer er det samme som en dataskjerm og således bør disse ha porter for USB.

Noen som vet noe om dette? Er dette veien å omgå TV lisens?

Det virker som en dårlig investering i TV som virker bare noen måneder(for NRK, TV2 eventuelt andre).

Link to post
Share on other sites

På vanlig Tv skjønner jeg at denne ikke vil virke men menere jo at LCD skjermer er det samme som en dataskjerm og således bør disse ha porter for USB.
Men hvordan vil du få installert medfølgende SW fra en CD? Og hvordan velge kanaler?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er greit at stick`en har USb kontakt men har ikke en LCD skjerm det samme: porter for USB kontakter?

På vanlig Tv skjønner jeg at denne ikke vil virke men menere jo at LCD skjermer er det samme som en dataskjerm og således bør disse ha porter for USB.

 

Det er en ganske omfattende programpakke som følger med disse USB stick'ene. Jeg har en Pinacle selv.

Mesteparten av det som kommer på skjermen blir nok behandlet av PC'en. Og selv denne må være rimelig rask, og jobber hardt for å få ett bilde som ikke hakker for mye, så det er nok ikke bare skjermen som skal til. :yesnod:

 

Knut T

Besøk min hjemmeside

Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt)

Link to post
Share on other sites

Det er en ganske omfattende programpakke som følger med disse USB stick'ene.

 

Og da kom svaret ganske enkelt. Jeg har ikke satt meg nok inn i hva denne sticken var og enda mindre at dette var en programpakke som er ment til installasjon.

Svaret her begynner å tilnærme seg noe som kjøp av bærbar eller stasjonær pc eventuelt med egen skjerm i kabinen for det formålet å se på tv hvis ønskelig.

Kjøpe ny tv vil hvertfall bli bortkastede penger nå.

 

Nei - nå blir det nok mer fornuftig å investere i spill, godt drikke og annen hyggelig kveldskos. Statsbyråkratiet skal hvertfall ikke få min støtte på dette prosjektet.

Link to post
Share on other sites

Kjøpe ny tv vil hvertfall bli bortkastede penger nå.
Har du gammel TV (med scart kontakt), er det bare å kjøpe dekoderboks. Jeg gjorde det sist år for å se på de digitale sendinene på ferie i Sverige. Boksen kostet ca.500 kroner. Du trenger hverken spesiell TV eller spesiell antenne for å se de digitale sendingene. Det du trenger er en dekoder imellom, enten i form av en boks eller en stick.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg så i den nye katalogen til SeaSea, klikk HER.

 

At de har denne dekoderen til kr. 549,- Er dette noe man kan benytte i Norge også?

Er det bra greier?

 

:)Sverre

 

Digitalboks Radix DT2000TM

Minsta digitalmottagaren för de fria kanalerna (Kanal 1, 2, 24, 4, barnkanalen, kunskapskanalen, TV6, The Voice, Axess TV, Aftonbladet samt lokalkanaler), pluggas rätt in i TV´n via scartuttaget, finns inte scart kan man även koppla in den via Audio/videoingången. Svenska menyer, Text-TV, bildinställning 4:3 eller 16:9, separat IR-öga med 1,5 meter kabel, Drivs med 230 Volt, 12 Voltskabel finns i ett tillbehörspaket som även

Link to post
Share on other sites

Var en tur innom Biltema og fant denne her:

 

Digital innendørsantenne DVB-T

Spesielt tilpasset for mottak av bakkesendte digitale TV-signaler (DVB-T). Lettplassert, enten horisontalt eller vertikalt. Strømforsyning via nettadapter (medfølger).

Artikkel nr.: 24-811

Digital antenne

 

Hva tror dere om denne da?

 

For digitale sendinger trenger man ikke noe spesiell antenne!

Men du må ha en dekoder, slik som den som er nevnt ovenfor fra f.eks. SeaSea.

 

:)SVerre

Redigert av Sverre Olav (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg så i den nye katalogen til SeaSea, klikk HER. At de har denne dekoderen til kr. 549,- Er dette noe man kan benytte i Norge også?
Nå er det jo ikke oppgitt noen tekniske spesifikasjoner, men jeg mener å ha sett andre steder at denne duppeditten kun håndterer MPEG2 som de bruker i Sverige, og ikke i tillegg MPEG4 som er standarden som skal brukes i Norge. Husker jeg rett, er den altså ubrukelig i Norge når sendingene starter her på sensommeren/høsten.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

for å nevne noen av fordelene ,så er det nok med 30-35db på digitalt mot 60-64db på det gamle, og med digitalt har man men 100% bra bilde eller ikke.

 

Man må ha mist 20dB bedre signal/støy forhold for å motta digitale TV signaler. Innlegg i tråden DAB Radio gir nærmere (tekniske) detaljer hvorfor dette kreves. DAB benytter i prinsippet samme kodingsteknikk som digital TV.

På godt norsk: du må ha en god uhf antenne (noen må sannsyneligvis investere i en ny) og bra kabel for å sikre mottak også under dårlige forhold (f.eks uvær, tåke, troposfære scatter etc). Digitalt er 0 og 1, det vil si enten får du et bra bilde ellers så stopper/fryser bildet.

 

Vil også nevne at man slett ikke er ferdig med bilde/lyd synkroniserings problemer. Både lyd og bilde skal digitaliseres og deretter komprimeres. Begge vil 'slåss' om båndbredde i kritiske situasjoner da datastrømmen fra produsenten legger lyden sammen med bildedata. Inne i datastrømmen ligger det mange synkroniseringspakker for å hindre synkroniseringsproblemer. Men de oppstår stadig vekk. Noen ganger slik at lyden kommer før bildet.

 

Regner også med at de fleste som har kjøpt "HD ready" TV vil få seg noen overaskelser når HD 1920x1080 skal presenteres på deres skjermer. Kanskje ikke så farlig for NRK vil sannsynelig bruke laveste HD oppløsning. Denne er marginalt bedre enn den oppløsning som finnes i PAL systemet vi bruker i dag, så da blir det kanskje ikke noe problem. De fleste internasjonale aktører, f.eks. Discovery og National Geographics, har meddelt at de ikke er interessert i matriell som ikke leveres i høyeste HD oppløsning, dvs 1920x1080 progressivt format.

 

Uansett vil det bli en spennende tid å se hva Europa ender på. USA har allerede gått for 1920x1080.

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Link to post
Share on other sites

Kanskje ikke så farlig for NRK vil sannsynelig bruke laveste HD oppløsning. Denne er marginalt bedre enn den oppløsning som finnes i PAL systemet vi bruker i dag, så da blir det kanskje ikke noe problem.

Dette er slett ikke riktig. Laveste HD oppløsning (720p) er MYE bedre enn dagens PAL signaler. Du vil faktisk ha problemer med å se forskjell på 720p og 1080p på en skjerm av 32-37 tommers størrelse i det hele tatt, om du ikke går tett opp mot skjermen. Og med de skjermstørrelser det er snakk om i en båt tror jeg neppe du klarer å se forskjell i det hele tatt...

 

Ellers er jeg enig i at 1080p er framtida, og ser fram til den dagen da prosjektorer med denne oppløsningen kommer ned i under 20.000 kr. Innen ett år kanskje?

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Det med signalstøyforhold på analoge kontra digitale sendinger, vil jeg ta med en klype salt. Sist sommer fikk jeg prøvt dette i Sverige, og det var faktisk mange steder der de analoge sendingene kun kom inn med "snø" og refleksjoner, mens de digitale sendingene var perfekte. Der signalene var svært svake, hendte det nok at bildet frøys i et sekund en gang innimellom, men det er tross alt bedre enn et støyfullt analogt bilde hvor en ikke klarer å lese undertekstene en gang!

 

Når det gjelder HD-sendinger og mottakere, så har det blitt diskutert i andre tråder. Kan vi ikke holde oss til bakkesendt digital-TV generelt i denne tråden? :blush: Det er komplisert nok det for mange. :wink:

 

Lars H. :cheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke så opptatt av dette. Men jeg vet at jeg når jeg skal til Sverige i sommer, så gjør jeg meg en stor tjeneste å investere i Digital dekoder. Dette på grunn av barna, de har nok sitt å styre med. Men det er jo ikke solskinn hver dag, eller....

Men det er ikke noe vits i å kjøpe en dekoder, som bare kan benyttes i Sverige og ikke i Norge.

:)Sverre

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Etter som jeg ser hos http://teracom.se, stenges ikke de svenske analoge senderne på vestkysten ned før i september i år. Så du kan fremdeles klare deg med "gammeldags" system for TV-titting i sommer.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg fant dete på nettet idag: http://www.teknofil.no/wip4/digitalt_bakke...%a5_pc-/d11908/

Det var ganske pussig siden min forholdsvis nyinnkjøpte lcd tv var blitt 29 dger gammel, og ta med hjem ordningen er 30 dager. Ble ikke mye jobbing idag, prioritete å få levet tilbake "antikviteen". :yesnod:

Må sjekke litt mere opp hva man får av kanaler osv, men tv i båt blir nok pc-basert fr min del.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
Hei.

 

Etter som jeg ser hos http://teracom.se, stenges ikke de svenske analoge senderne på vestkysten ned før i september i år.

Lars H.

 

Løfter denne tråden igjen. Noen som kan fortelle litt hvordan TV-forholdene er i Sverige om dagen. Har noen TV-kanaler blitt borte og sendes nå bare digiltalt?

 

Noen flere enn Lars H. som har kjøpt seg decoder som har erfaringer å komme med?

 

Forslag til billig decoder som helst fungerer både i Sverige og Norge?

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...