Jump to content

Epoxy...lim/filler-egenskaper på lusing av trebåt?

vikers

Recommended Posts

Heisan,

Jeg har fjernet litt råte etter en gammel skade, og hadde tenkt å luse inn nye mahognybord med epoxylim. Det jeg lurer på er om det her vil være hensiktsmessig å legge en duk over dette området i tillegg? Det er jo under vannlinje, og jeg vil forsøke å få dette så tett, og sterkt som mulig, men har det noenting for seg i det hele tatt, eller vil kanskje duken løsne med tiden i saltvann?

Har også noen skader på treverket rett i forkant av blykjøl...typisk slagskader fra det å ligge å slå på skjær eller lign. Kunne her tenke meg å blande inn sagflis/spon i epoxy og utbedre disse skadene, slik at kjøl og undervannskog blir plant og ordentlig. Vil dette kunne gjøres slik, eller er det annen masse som kan brukes til utbedring av slike "sår" ( 1-3 cm hakk i forkant over blykjøl).

Siste er at mange av trepluggene som ble brukt rundt hele skroget er borte...noe som medfører "hull" i bordgangene rundtomkring. Båten skal males hvit, så jeg er ikke avhengig av mahognyplugger (blir også vanskelig da noen av hullene kun er 1-2 mm. dype....kan jeg her blande til en epoxy/sagmugg greie med mahognyfarge og sparkle alle disse hullene, eller bedriver jeg vandalisme da? :confused: :flau:

Jeg har nemlig fått renpusset nesten hele den ene siden på "Agnes" i dag, og vil plutselig gjøre alt på en gang! :lol:

Bilde av hullet jeg hadde tenkt å luse inn nye bord på:

raate.jpg

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Tenkte ikke å pakke hele skadeområdet med duk, men kun over limskjøtene + 1-2 cm. på begge sider - tenkte egentlig bare å forsterke skjøtene mest mulig, men epoxy alene er kanskje sterkt nok?.

Fukt vil uansett kunne trekke ut av treet på innsiden, for jeg skal bare olje + male med "åpen" maling/mønje der.

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Jeg bruker jo treverk, men jeg må jo lime inn de nye bordbitene (i tillegg til å skru disse fast i spant)....vil skråskjære endestykkene og lime med epoxy (tror ikke tec7, eller noe sika er tingen å lime slikt med? :confused: )

Hva med de andre spørsmålene? Vil epoxy + sagmugg/spon feste seg til treverket uten at det presses sammen på noen måte? Ser for meg at det fester seg og herder slik at jeg kan pusse det pent og slett - eller drømmer jeg bare her? Har ikke brukt epoxy før, men har vel innsett at det er tingen i mange sammenhenger....vet bare ikke helt hvilke sammenhenger enda. :smiley:

Nå har jeg egentlig ikke så mye peiling på trebåt. Men noe sier meg at du bør legge skjøten over et spant, vekk med det som er råttent og fjærn hudplank til du kommer til midten av et spant. Da får du skikkelig feste til det nye bordet i begge ender og du kan tette rundt det nye bordet med tjæredrev. Jeg bare antar, vet ikke sikkert. Kan tenke meg trebåtkompetansen kommmer på banen her snart. Emnetittel er i så fall feil. "Skifte av bord/hud i trebåt" hadde nok passet bedre og gitt deg flere gode svar.

Sagmugg tror jeg er regnet som en nødløsning hvis en båt har spyttet drev.

Redigert av Hydrox (see edit history)

Jeg har gjort dette..har spant i begge ender....bildet viser det kanskje ikke godt nok. Men jeg vil jo bruke et lim/fyllende masse i skjøtene (ikke i bordganger), så det var her jeg lurte på om det ville bli sterkere og bedre med epoxymettet duk over skjøtene som en ekstra forseiling. Og de andre spørsmålene er jo om egenskaper på epoxy, og evt. om jeg kan bruke det som jeg har tenkt. Skifte av bordbitene føler jeg er greit, men trenger litt råd på bruk av epoxy her...

Sagmugg er ikke ment som en "tettende masse", men ment som en "filler" sammen med epoxy i åpne sår på huden (nesten som en sparkelmasse for trebåt??). Et par steder må jeg legge i nytt drev, og der bruker jeg tykk bommulstråd sauset godt inn i Farm...det vet jeg fungerer bra fra tidligere båter.

Hei !

Ta kontakt med West System Norge A/S.De kan alt om dette og gir gjerne råd over telefon.Men ennå viktigere er at de selger et hefte med oppskrift og tegninger av de fleste reparasjoner på trebåt.Dette heftet bør alle trebåteiere ha.Dette hullet ditt skulle ikke være vanskelig,men husk at her bør du skjære hullet større i ytterkant.Da kan klossen ikke bli trykt innover.Ikke bruk sagflis som "filler" bruk en filler som hører til.Dette finner du ut av.Når en jobber med epoksy er det viktig å følge "oppskriften".Synsing og slump holder ikke.Du må også sette til filler i epoksyen etter at du har mettet treet med tynn epoksy.Da vil den fylle alle ujevnheter.Lykke til !

Hilsen Gutek

Har endret tittelen noe..håper det beskriver bedre hva jeg er ute etter her. Heter det luse når jeg bytter deler av borgang, eller er det kun når man limer inn en ny del i eksisterende bordgang? :confused:

Jeg har gjort dette..har spant i begge ender....bildet viser det kanskje ikke godt nok. Men jeg vil jo bruke et lim/fyllende masse i skjøtene (ikke i bordganger), så det var her jeg lurte på om det ville bli sterkere og bedre med epoxymettet duk over skjøtene som en ekstra forseiling.

Har sett ein trebåt med epoxsy på dekk , smurt i 50 år med olje.

Det holder en stund men så slipper den.

Skal ikkje vere nødvendig med noe ekstra i skjøtene, det er naglene som holder.

Det er jo ikkje noe epoxy der når båten blei bygget fra ny av, er jo skjøter andre plasser.

.....

Skal ikkje vere nødvendig med noe ekstra i skjøtene, det er naglene som holder.

Det er jo ikkje noe epoxy der når båten blei bygget fra ny av, er jo skjøter andre plasser.

Det er jo sant, så kanskje det ikke er nødvendig med lim i skjøtene, men bare nagle bordbitene til spantene? :confused:

Blander sikkert med vanlig lusing her...da er kanskje det beste å ikke skråkutte endene, men ha rette skjøter som ellers på skroget?

Bordene er kun 10 mm. så det er ikke så mye å skråskjære på...

Gamle "Agnes" ble bygget som en racer... :lol:

Ser ingen grunn til at du ikke skulle kunne skråskjære for å legge inn nye biter med bordgang. Jeg ville imidlertid ha skråskjært alle 4 sider.

Ved sparkling av hull tror jeg jeg ville brukt en filler som er beregnet på epoksy men tror nok at sagmugg kan være greit det og. Mener å huske at det står noe om det i heftet fra WS. Hva mef å bruke linoljekitt på skrog skadene og manglende plugger. Under vannlinjen på min båt er alle hull etter forsenkete nagler fylt med dette.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Gutek har et vettug innlegg, sjekk med West.

Ellers: Generelt er ikke epoxylim (slik som Araldit i sin tid) tilstrekkelig vannfast. Vi brukte det den gangen det kom, og ting ramla frahverandre etter et par år. For lusing freste vi opp spor med en liter sirkelsag. Spikret på noen lekter slik at vi hadde anlegg for sagen. Deretter brukte vi et lim som het Airolate (eller noe sånt), det var et to-komponent lim som bestod av en harpiks og en syre. Dette limet krever god pasning, og gir da en meget sterk sammenføyning. Vi kjøpte lime i spann fra en leverandør i Asker, de leverte også trebearbeidingsmaskiner.

Duk over sprekker har jeg ikke noe godt forhold til. Før i verden brukte vi blyplater, slike som blikkenslagere bruker rundt piper etc., spikret fast med koppernudder. Mellom plate og bord ble det brukt tjære for tetteing og råtebegrensning.

Men, som Gutek implisitt hevder, verden har kommet en del fremover i løpet av 40 år.

Prøv denne Her står det om forskjelloge teknikker. Mener den metoden du forespeiler skal være vist her hvis hukomelsen min fungerer sånn noenlunde.

Jeg kan heller ikke se problemet med å lage en masse av epoksy og sagflis når det kun gjelder en sparkelmasse til kosmetisk bruk

Så et spørsmål til Hulda: Hva mener du med at epoksy ikke er tilstrekkelig vannfast? Det utsagnet er iallefall helt på tvers av det jeg har forstått tidligere.

Sakset fra WS sin side: West System epoksy er vanntett og vannfast, og er dermed uovertruffen som fuktighetsperre.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Jeg kan heller ikke se problemet med å lage en masse av epoksy og sagflis når det kun gjelder en sparkelmasse til kosmetisk bruk

Så et spørsmål til Hulda: Hva mener du med at epoksy ikke er tilstrekkelig vannfast? Det utsagnet er iallefall helt på tvers av det jeg har forstått tidligere.

Sakset fra WS sin side: West System epoksy er vanntett og vannfast, og er dermed uovertruffen som fuktighetsperre.

Jeg kan heller ikke se noe problem i å blande sagmugg og binder av et eller annet slag for kosmetiske reparasjoner. Vi gjorde masse av det med helt greit resultat.

Når jeg referer til epoxy, så var det limet ved navn Araldit som kom inn som en 'fikser alt'-sak en gang på 70-tallet. Det limet fikset verken liming av luker (tre) over vann, eller raparasjoer under vann. Men, igjen som jeg hevder, ting har endret seg i løpet av 30 år. Eller jeg skrev visst 40 år. Uansett, det som var en sannhet i går, kan være en sannhet med modifikasjoner i dag, til noe komplett usant i morgen. Denslags må vi være åpne for. Ting utvikler seg hele tiden.

Ok da er det vel enten jeg som er knotete til å lese eller du har skrevet det på en knotete måte :wink:

Har endret tittelen noe..håper det beskriver bedre hva jeg er ute etter her. Heter det luse når jeg bytter deler av borgang, eller er det kun når man limer inn en ny del i eksisterende bordgang? :confused:

Luse, er ikke det selve tettingen man gjør mellom bordgangene når skroget er helt tørt?

hvis du skrår sjøten vil du kanskje oppnå jevnere overgang mellom gammelt og nytt.

...men dette er utenfor mitt bedrevitende område..

Skal du ha noe på baksiden? For å forsterke?

Hei du.

Tror følgende vil fungere.

Harv opp treverk rundt hullet (på utsiden og innsiden).

Bor 20 mm hull med ca 10 cm mellomrom rundt stedet som skal lappes.

Legg exoxy/glassfiber på utside OG tving glassfiber gjennom de hull som er 20mm. "klink" glassfiberpluggene på innsiden av skroget. Pluggene vil da låse "kaka" på utsiden fast samtidig som et svært lite areal med treverk er lukket på innsiden.

Dette har i allefall fungert kortsiktig. Må presiere at JEG IKKE kjenner langsiktige bivirkninger. I tillegg vanker det nok kjeft fra ihuga trebåtfolk.

Hilsen Jan b.

Skråskjæringen skal jo egentlig gjøre at det ikke er nødvendig med en "kloss" på baksiden, eller?

Slik jeg har oppfattet "lusing" så er det når sprkker har blitt så store at de ikke vil trutne - da kutter man opp sprekken til en størrelse hvor man kan lime inn et nytt stykke trevirke, som da vil lage bordet helt igjen. Derfor ble jeg litt i tvil, når dette var å bytte ut hele bordbiter...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...