vikers Svart 9.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2007 Hei du.Tror følgende vil fungere. Harv opp treverk rundt hullet (på utsiden og innsiden). Bor 20 mm hull med ca 10 cm mellomrom rundt stedet som skal lappes. Legg exoxy/glassfiber på utside OG tving glassfiber gjennom de hull som er 20mm. "klink" glassfiberpluggene på innsiden av skroget. Pluggene vil da låse "kaka" på utsiden fast samtidig som et svært lite areal med treverk er lukket på innsiden. Dette har i allefall fungert kortsiktig. Må presiere at JEG IKKE kjenner langsiktige bivirkninger. I tillegg vanker det nok kjeft fra ihuga trebåtfolk. Hilsen Jan b. Er du gal, mann?!?!?! :eek: Nå reiste hår seg på steder jeg ikke trodde jeg hadde hårvekst. Men takk som byr... Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Hulda Svart 10.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2007 Skråskjæringen skal jo egentlig gjøre at det ikke er nødvendig med en "kloss" på baksiden, eller? Slik jeg har oppfattet "lusing" så er det når sprkker har blitt så store at de ikke vil trutne - da kutter man opp sprekken til en størrelse hvor man kan lime inn et nytt stykke trevirke, som da vil lage bordet helt igjen. Derfor ble jeg litt i tvil, når dette var å bytte ut hele bordbiter... Skråskjæring: Korrekt oppfattet. Det kan være vanskelig å få til. Kloss på baksiden kalles lask. Lusing: Sprekker eller i hovedsak nater som man skjærer opp og limer inn passe brede lekter, gjerne i samme materiale som resten av bordkledningen. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 10.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2007 Vesentlig årsak til skråskjæring er at limflater mellom nytt og gaammelt treverk øker. Dermed øke styrken i skjøten vesentlig i forhold til en "butt"-skjøt. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Wicma Svart 10.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2007 På en gammel snekke jeg hadde for noen år siden, freset jeg opp en stor sprekk i bunnen, og limte inn en ny list med epoxy. Dette ble gjort uten å fase av kantene, det holt den stunden jeg eide båten ca 4 år. Faser du av kantene får man større limflate, og dermed en betraktelig sterkere limfuge. Jeg vil nok brukt microfiber til fyllmasse da dette er fiber som binder epoxyen i sammen. Bløt delene godt med ufotynnet epoxy, for man tar på den epoxyen som er fortykket med microfiber. Dette burde bli sterkt nok uten bruk av duk. Det går vel å laste ned fremgangsmåter på West System sine sider, her er noen linker som beskriver litt av fremgangsmåten. denne for eksempel eller denne eller denne MVH Wicma. Sitér dette innlegget Link to post
Chivas01 Svart 10.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2007 Jeg tror jeg ville brukt primer (svart til bilrute)+ rutelim , den kan du også slipe over etterpå. (Kent produkter) Sitér dette innlegget Link to post
støren Svart 11.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2007 Hallo Vikers Vil bare dele min erfaring med epoxy på trebåt, fungerer veldig bra !!! Altså: Råte på gammel Strandebarmer. Går til innkjøp av epoxy, blander ut etter intruksjon og påfører råteområde (som er renset så godt det lot seg gjøre). Har ikke så mye tid på meg før det skjer en oppvarming av blandingen og sekunder etterpå er den steinhard. Får egentlig ikke utført jobben. Går så til innkjøp av ny type epoxy (tror det var av "WEST" typen) Denne blandingen lar seg bearbeide i lengre tid, gir en "føling" med når den blir hard. Konklusjon: Det KAN være underlaget fra den første epoxyen som gjør at dette holder så bra. Vær OBS på disse 2 typene epoxy. MVH og lykke til ! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.