Jump to content

Ferskvannsopplegg for dummies

Batdilla

Recommended Posts

Har skummet igjennom denne tråden som, iallefall stort sett, dreier seg om varmtvann.

Kan bidra med to enkle og praktiske tips som jeg ikke kan se er nevnt sålangt:

Først;  Om du har en etthåndsarmatur er det en uvane å åpne kranen i midtstilling og vaske lankene mens vannet renner.  Du er akkurat ferdig å skylle når det oppvarmede vannet når frem til kranen.  Derfor er det mye lurere, når du allikevel ikke får gleden av det varme vannet, å bare åpne for kaldtvann.

så til sølet fra overtrykksventilen;  Flaske eller kanne er forslått og Lotus mente at en enkel løsning var å la vannet renne overbord.  Dette er jo reint vann, så etter min mening er beste løsningen å ta vare på vannet.  Selv har jeg montert et T-stykke på fylleslangen og overskuddsvannet fra vv-tanken renner rett inn her og vider inn på ferskvannstanken. Intet søl, intet til spille og helt trygt :flag:

Mvh

Smart å føre sikkerhetsventilvannet i påfyllingen!!!! Ingen farer her, tanken har jo lufting.

hei Poseidon! Bruker du landstrøm på berederen noen gang? Hvis termostaten på berederen

da klikker så kan du i verste fall risikere at du får en eksplosjon.

Jeg vil på det sterkeste fraråde alle å gjøre noe med sikkerhetsventilen.

Hilsen rørleggermester og båtentusiast.

Hei Hanto,

Jo, jeg bruker landstrøm av og til  -  og jeg vet at jeg burde hatt sikkerhetsventil  :flag:

Som nevnt er berederen stor, ca 120 liter derfor har jeg kunne tappe ned nivået til ca 2/3 og dermed blir den øverste 1/3 luft som er mer enn rikelig til å ta opp all den varmeutvidelsen som vannet kan få  -   inntil det virkelig koker og berederen blir dampkjel......

Dessuten har det i praksis vist seg at jeg har en "sikkerhetsventil": i varmtvannsventilen på toalettet har jeg en bit med plastslange som overgang mellom prisolrøret og ventilen. Slangen er tredd inn på prisolrøreret og festet med et par slangeklemmer.

En gang for noen år siden hoppet denne slangen av, som følge av at "kjelen" kokte, men det var før jeg satte inn termostat  :flag:

Men for all del; du har selvfølgelig helt rett og jeg har kanskje en tendens til å være en anelse uforsiktig  :wink:

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hei Hanto,

Jo, jeg bruker landstrøm av og til  -  og jeg vet at jeg burde hatt sikkerhetsventil  :flag:

Som nevnt er berederen stor, ca 120 liter derfor har jeg kunne tappe ned nivået til ca 2/3 og dermed blir den øverste 1/3 luft som er mer enn rikelig til å ta opp all den varmeutvidelsen som vannet kan få  -   inntil det virkelig koker og berederen blir dampkjel......

Dessuten har det i praksis vist seg at jeg har en "sikkerhetsventil": i varmtvannsventilen på toalettet har jeg en bit med plastslange som overgang mellom prisolrøret og ventilen. Slangen er tredd inn på prisolrøreret og festet med et par slangeklemmer.

En gang for noen år siden hoppet denne slangen av, som følge av at "kjelen" kokte, men det var før jeg satte inn termostat  :flag:

Men for all del; du har selvfølgelig helt rett og jeg har kanskje en tendens til å være en anelse uforsiktig  :wink:

mvh

Poseidon

Luft lar seg jo komprimere mye mer enn vann, så det hjelper nok en stund. Og som du nevner så har man jo gjerne gummislanger som vannledning på en båt, så på den måten unngår man

eksplosjon. Men det kan jo bli litt fuktig ombord. :diving

Et viktig argument her er vel at den vanlige fritidsbåteier ikke har anledning til å la en tredjedel av varmtvannstanken inneholde luft. Med en 30-40 liters tank ville det være sløsing. Da er det veldig mye greiere å ha en sikkerhetsventil og en 100% full tank. Da plutselig er problemstillingene uaktuelle og man har mer varmtvann tilgjengelig.

Overtrykksvannet kunne jeg ledet tilbake i kaldtvannstanken, men veien ut gjennom skrogsiden var mye kortere og vi snakker tross alt bare om noen desiliter vann nå og da. En ytterligere gevinst var at jeg nå ved å sette sikkerhetsventilen i åpen stilling og en passende slange i skroggjennomføringen, tømmer tanken for vann hver høst ved bruk av hevertprinsippet. (riktignok må båten stå i krybba si for å få nok høydeforskjell) Før var det noe knot der jeg lå på alle 4 nederst i kjølsvinet og prøvde det samme.

Lotus

En ytterligere gevinst var at jeg nå ved å sette sikkerhetsventilen i åpen stilling og en passende slange i skroggjennomføringen, tømmer tanken for vann hver høst ved bruk av hevertprinsippet. (riktignok må båten stå i krybba si for å få nok høydeforskjell) Før var det noe knot der jeg lå på alle 4 nederst i kjølsvinet og prøvde det samme.

Lotus

Åpner ventilen på vv-tanken og pumper ferskvannstanken tom, jeg.  Dermed tømmes både varmtvannstank og ferskvann.  Virker til vanns og til lands.  Enklere blir det vel ikke? :cheers:

Åpner ventilen på vv-tanken og pumper ferskvannstanken tom, jeg.  Dermed tømmes både varmtvannstank og ferskvann.  Virker til vanns og til lands.  Enklere blir det vel ikke?

Jeg skjønner ikke helt hvordan varmtvannstanken blir tom når du pumper kaldtvannstanken tom. Suges varmtvannet ut på noe vis?

Lotus

Men når det gjelder det siste, med søl fra sikkerhetsventilen   -   så har jeg valgt den enkleste løsningen: fjernet ventilen og erstattet den med en avtapningsventil.

Kan du ikke sette inn et t-rør på toppen av berederen så har du plass til sikkerhetsventil. Denne kommer nesten aldri i bruk siden du allikevel har luftlomme i berederen. Det må vera bedre det en at det ryker en vannslange en eller annen plass i båten :diving

Jeg skjønner ikke helt hvordan varmtvannstanken blir tom når du pumper kaldtvannstanken tom. Suges varmtvannet ut på noe vis?

Lotus

Åpner dreneringen på vv-tanken som sitter høyere enn ferskvannstanken Dreneringen sitter på overtrykksventilen. Vannet fra vv-tanken renner dermed rett inn på ferskvannstanken. Åpner en kaldtvannskran, og ferskvannspumpen tømmer tanken.

Kan du ikke sette inn et t-rør på toppen av berederen så har du plass til sikkerhetsventil. Denne kommer nesten aldri i bruk siden du allikevel har luftlomme i berederen. Det må vera bedre det en at det ryker en vannslange en eller annen plass i båten :diving

Takk Jamo,

Det var en knallgod ide!

Da får jeg nemlig samtidig dette "overløpet" så høyt at det kan få fritt fall bort på dørken i toalettet. En av grunnen til at jeg ikke brydde meg med sikkerhetsventilen var også at i bunnen stod den så lavt at spillvannet ville bli vanskelig å lede bort.

Nå skal jeg finne meg en gammel ventil, og bli "sikker" jeg også..... :smiley:

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Åpner dreneringen på vv-tanken som sitter høyere enn ferskvannstanken Dreneringen sitter på overtrykksventilen. Vannet fra vv-tanken renner dermed rett inn på ferskvannstanken. Åpner en kaldtvannskran, og ferskvannspumpen tømmer tanken.

Høres jo veldig greit ut. Det kan ikke jeg få til fordi varmtvannstanken er lavere enn både kaldtvannstanken og motoren.

Lotus

• 4 måneder senere...

Blant sikkert 20 andre samtidige prosjekter i båten om dagen, driver jeg også med anskaffelse av deler til ferskvannsystemet ombord. Dette skal monteres etter at båten er på vannet. Bare så det er sagt, i tilfelle noen tror jeg ennå driver på land og suller med ting som ikke strengt tatt er nødvendig for å sjøsette. Som innledningen til denne tråden antyder - "..Dilla ser på ting han aldri har sett på før" - er jeg på ganske tynn is. Blant annet så sliter jeg med å finne riktig duppedings for en overgang. Saken er følgende:

I gulvet på toalettrommet har jeg montert et sluk av samme type som sitter i badekar. Til dette sluket har jeg koblet et plastrør. Er ikke sikker på hva slags type rør det er, men det ligner fælt på PP-rør. Prinsippet er basert på muffer i det som skal kobles sammen, og så er det bare å kline på Zalo og stikke det sammen når det monteres. Røret er 1 1/4". Dette skal tilkobles dusjdreneringspumpa av type Flojet. Inlet på pumpa er slangestuss 1/2". Jeg trenger altså en eller annen slags overgang fra 1 1/4" plastrør til 1/2" slangestuss. På grunn av plasseringsmessige årsaker, må jeg ha en slangebit mellom røret og pumpa. Noen som vet hva jeg trenger? Hva det heter? Hvor jeg får tak i det? Jeg har finmyset til øya ble tørre i Maritim katalogen uten å finne noe jeg tror kan brukes. Det beste hadde vært om jeg fant det hos Maritim da jeg uansett skal bestille mange andre slangedeler fram dem.

Noen som kan hjelpe? :sailing:

...Foreslår at du oppsøker en rørleggerforetning, og forklarer problemet. Eg trur dette er vanlig handelsvare som enhver rørleggerforetningen har liggende.

Blir det ingen annen råd, får jeg prøve dette igjen. Forsøkte før helgen i den lokale sjappa, men det eneste ekspeditrisen hadde å bidra med, var et tiltrekkende ytre ( :flag:), kunnskapen innen rørleggerfaget var nok heller så som så :sailing:. Hadde håpet dingsen kanskje fantes i utvalget til Maritim.

Hei Dilla. Har samme opplegg med Flojet selv.

Flojet'en kan leveres med flere sett slangenipler: 1/2", 5/8" og 3/4".  Maritim leverer disse niplene selv om de ikke står i katalogen. De koster ca 25 kroner stykket. Du kan få rette nipler og 80 graders nipler.

I stede for badekarsluket som har rørstuss, får du sluk med slangestuss. Disse har gjerne vanlig 13, 16 og 19mm slangestuss avh. av størrelsen på sluket. Midt mellom sluk og pumpe monteres en sil. Den følger gjerne med pumpen. Membranpumper liker dritt i pumpehuset dårlig.

Du trenger en bit slange og følgende varianter fra Maritim:

5365-01 02 eller 03

Lotus

Bilde

Hei!  :cheers:

...I stede for badekarsluket som har rørstuss, får du sluk med slangestuss. Disse har gjerne vanlig 13, 16 og 19mm slangestuss avh. av størrelsen på sluket.

Problemet er at sluket er allerede montert og gulvet forseglet for godt. Nå kan man mene hva man vil om det, men plassen tillot ikke noen løsning for adkomst i ettertid. Sluket er derfor montert etter alle kunstens regler for å hindre behov for tilgang i ettertid. I tillegg til å være skrudd fast, er sluket sikret med patentbånd (Huff, nå ble jeg i tvil om det virkelig heter patentbånd - har jeg glemt det også nå da :sailing:), og i tillegg lassevis med Sika. Så dessverre er jeg stuck med rørbiten ut av sluket.

Midt mellom sluk og pumpe monteres en sil. Den følger gjerne med pumpen. Membranpumper liker dritt i pumpehuset dårlig.

Sil? Fulgte ikke med noen sil med Flojet'en min. Kjøpte artikkel nr. 7022-00 - Flojet dusjpumpe, spesielt beregnet for lensing av dusjrom. Hva bør jeg sette inn her da? Det eneste Maritim tilbyr er vanlig filter for ferskvann, og det regner jeg med blir for finmasket når halve parykken til Dillerinnen kommer sigende hver gang hun tar seg en dusj. I min uforstand trodde jeg kanskje at pumpa var såpass tøff at den tålte slik bruk. Eller at det kanskje var innebygget sil i den. Pumpa fulgte med en større forsendelse, så jeg har foreløpig bare rukket en kjapp mottakskontroll av forsendelsen, samt en kjapp titt på varene.

Har du forsøkt Biltema? (Under BYGG•VVS-AVLØP)  Eller er det en TESS-butikk i nærheten?

Alternativet må være å bygge noe rallemikk med messingdeler ala denne overgangen fra 32mm til 1/2". (Det vil veie en del og blir ikke spesielt vakkert.)

Bilde

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Har du forsøkt Biltema? Eller er det en TESS-butikk i nærheten?

I farten hoppet jeg over Biltema katalogen. Av den enkle grunnen at det er et stykke å reise for å komme til nærmeste Biltema butikk. Og slå denne: Siden ferien i fjor, har de sluttet å sende ut postordre, i påvente av at deres nye og mer effektive web løsning skal komme på plass. Men jeg har både ittno-Tess og mange andre i nærheten, så jeg får sjekke med div. rørleggere og andre butikker, så finner jeg sikkert noe. Som siste alternativ har man å konstruere noe selv, men - som bildet ditt illustrerer - det er ikke alltid slik blir like presentabelt... Takk for innspillet!

Tror en hvilken som helst sil gjør nytten. Silen som står på min dusjpumpe er nøyaktig lik silen på min trykkvannspumpe. Svart plasthus. En bit sirkelrund finmasket rustfri netting som plasseres oppi. Klart plastlokk med en o-ring. Flojet begge deler. Silen til dusjpumpa renses av og til, men ikke ofte.

Overgangen må du nok forklare for en rørlegger. Det finnes plugger du putter rett inn i slike rør. De har dobbelt sett o-ring langs siden og skyves inn i enden av røret. Utgangen er så et par dimensjoner mindre. I min kjøkkenbenk går det opp et 75mm rør. I enden sitter en slik plugg og så går det 32mm videre. Spør rørleggeren etter varianter av denne. 32 plugg med 13 mm slangestuss? Kanskje.

Lotus

Forsøkte før helgen i den lokale sjappa, men det eneste ekspeditrisen hadde å bidra med, var et tiltrekkende ytre ( :flag:),

Kan du ikke ta henne med på bakrommet, er sikker på at du finner det du trenger der :nono:

Tror ikke du finner direkte overgang fra 1 ¼” til slangestuss, men noe leamikk klare du alltid lage

Kan du ikke ta henne med på bakrommet, er sikker på at du finner det du trenger der

Men - det var jo det jeg gjorde. Fant dessverre ikke noe interessant :yesnod:. Overgang, altså :wink:. Det øvrige resultatet fra turen innom bakrommet er unntatt fra offentligheten... :yesnod:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...