Jump to content

Ferskvannsopplegg for dummies


Batdilla

Recommended Posts

Tilbakeslagsventilen er for å hindre at berederen prøver å presse vann tilbake inn i trykkvannspumpa. Hvor nødvendig det er vet jeg ikke. Noen pumper kan ta skade, andre ikke. Noen pumper har egen tilbakeslagsventil innebygget allerede.  Så hva gjør du? Enten montere ventilen i alle fall eller sjekker om pumpa di har ventil allerede/ikke trenger tilbakeslagsventil.

 

 

Varmtvannsberederen plasseres gjerne lavere enn overkant av motoren. Dvs lavere enn radiatorlokket. Radiatorlokket har ofte en tilkobling til en ekstern ekspansjonstank (liten platbeholder på en drøy liter med en slange ned til bunnen av boksen)

 

Ofte får man luft i systemet. Det skjer ved kjølevannsbytte, slangebytte, lekkasje osv. Luften sirkulerer og ender opp på høyeste punkt. Dette er gjerne rett under radiatorlokket. Derfra presses det ut i ekspansjonsbeholderen når temperaturen stiger, for så å bli erstattet av kjølevæske fra ekspansjonsbeholderen når motoren igjen blir kald. Har man mye luft, suges ekspansjonsbeholderen tom og må etterfylles med glykol/vann-blanding.

 

Har man en høyt plassert bereder, blir den plutselig høyeste punkt, der luftboblene samler seg. De danner en propp og vanskeliggjør sirkulasjon. Har man god sirkulasjon i utgangspunktet, følger luftboblene med på vei ned igjen og man merker ikke noe til problemet, ellers arter det seg som at vannet i berederen ikke blir varmt på lave turtall men med høyere turtall presser sirkulasjonspumpa gjennom mer vann raskere og luftboblene klarer ikke å sperre lenger. Så sørg for å få tanken lavere enn radiatorlokket. 1cm, 2 cm, 3 cm. Bare så eventuell luft samler seg på riktig sted.

 

 

 

Bereder uten trykk er en kjekk sak. Dessverre er de ikke så vanlige.  Synd, fordi det er en kjempestor fordel å slippe å få masse kaldt vann i i berederen som gjør alt pisslunka på et blunk.

 

Oppbygging:

En stålbeholder med stuss for vann inn og vann ut.

På stussen for vann inn sitter en kuleventil eller en kran.

Krana er koblet videre til båtens trykkvannspumpe.

Varmt vann ut er på tankens laveste punkt, eller via et stigerør.

Vann inn er der det måtte passe.

På høyeste punkt er det utlufting.

I tanken sitter det en rørspiral, der endene er koblet til stussene for tur og retur kjølevann motor.  

Utløpet har en pumpe som pumper vann til kranene.

Isolering rundt.

Ingen trykktank, ingen overtrykksventil nødvendig.

 

 

Bereder uten trykk er noen man kan lage selv. Med 5000 for en vanlig 40 liters tank, kan man mekke selv og spare mye penger:

 

1 stk liten kassert baderomsbereder får du fra søppelkontaineren til nærmeste rørlegger. En 40-60 liters tank av de som henger på veggen er passende.

 

Skrell av blikk og isolering og du har en stålbeholder med fredig stuss for vann inn og vann ut.

Skru ut varmeelementet i bunnen og snu tanken på hodet. Nå står den riktig vei til ditt bruk og har et gapende hull etter varmeelementet med 1" rørgjenger. Her stapper du inn  et par meter med mykt kobberrør. Det er trangt, så den må bøyes inne i tanken:

Fest en snor til ene enden av kobberrøret.

Stapp enden av røret ned i tanken og med snoren på utsiden av hullet. Etter hvert som du stapper mer rør i tanken, vil det krølle seg nedi der. Et par tre meter er nok. Cluet er å unngå skarpe knekker som sperrer for gjennomstrømning.

 

Så drar du rørenden med tauet opp av hullet. Hva har du nå? En kobbersiral inne i tanken og 2 stusser på utsiden. Tett igjen hullet vel vitende om at det ikke er trykk i denne tanken og hullet er på toppen. Du kan lage luftingen her eller du kan lage egen lufting.

 

Plasser tanken på egnet sted og isoler. Koble til det som kobles skal. Nå har du en tank som gir deg varmt vann til siste dråpe og som ikke krever at du må ha vann på ferskvannstanken for å bruke av varmtvannet. Fyll den ved å åpne for kaldtvannet. Når den er full, stenger du før vannet renner ut gjennom luftingen.

 

Forutsetning: Pumpa di må tåle varmt vann.

 

 

Lotus

 

PS: Jeg har aldri laget en slik tank, men det burde være lett for den fingernemme og ikke kreve all verdens tid. Alt er klart. Ingen sveising nødvendig og delene er nærmest gratis. (med unntak av ei 1000-kroners pumpe)

 

Et prosjekt for noen med 5 eller færre tommeltotter som vil ha noe utenom det vanlige?

 

Blir rørspiralen for vanskelig, kan man lage et større hull, som krever desto større lokk etterpå. Fortsatt ikke trykk. Skruer og sikafleks kommer man langt med.......

Link to post

Bereder uten trykk er en kjekk sak. Dessverre er de ikke så vanlige.

Lurer på hvorfor en slik løsning hvor man ikke stadig fyller etter med kaldt vann er mer vanlig? Dette er akkurat slik jeg kunne tenke meg opplegget i båten, sett fra det kunnskapsnivået jeg er på akkurat nå.

 

Men hvis man ikke har tid/har for mange tommeltotter til å lage en slik tank, går det å lage samme løsning med en vanlig bereder? Det var det jeg så for meg. Tilførsel fra trykkpumpa ved ferskvannstanken. Fyller opp berederen. Stenger tilførselen med ei kran/kuleventil. Og så har ei trykkpumpe som tåler varmen på andre siden av berederen som sørger for å bringe varmtvannet ut til forbrukeren.

Link to post

Lurer på hvorfor en slik løsning hvor man ikke stadig fyller etter med kaldt vann er mer vanlig?

Tror hovedgrunnen er at du med en fast tank ikke kan unngå å etterfylle med noe ihverfall - og da er det naturligste å fylle etter med kaldt vann. Alternativet 'luft' er upraktisk siden da må du ha trykkluft tilgjengelig - eller du må ha en trykkvannspumpe på den varme siden pluss en del andre utfordringer.
Link to post

Lurer på hvorfor en slik løsning hvor man ikke stadig fyller etter med kaldt vann er mer vanlig? Dette er akkurat slik jeg kunne tenke meg opplegget i båten, sett fra det kunnskapsnivået jeg er på akkurat nå.

 

Men hvis man ikke har tid/har for mange tommeltotter til å lage en slik tank, går det å lage samme løsning med en vanlig bereder? Det var det jeg så for meg. Tilførsel fra trykkpumpa ved ferskvannstanken. Fyller opp berederen. Stenger tilførselen med ei kran/kuleventil. Og så har ei trykkpumpe som tåler varmen på andre siden av berederen som sørger for å bringe varmtvannet ut til forbrukeren.

Det er nok ikke vanlig fordi man trenger en ekstra trykkvannspumpe. Utover det er det jo bare velstand. Siden den er trykkløs, er det ikke nødvendig å etterfylle med noe som helst. Intet bryderi, ingen ekstra deler utover ei pumpe og ei kran.

 

Du kan gjøre om en eksisterende bereder til en trykkløs variant slik du skisserer, men du må ha lufting:

La varmtvann ut på toppen bli lufting.

La  kaldtvann inn i bunnen få et t-stykke. På den ene delen av T-en monteres pumpe og slange videre til kraner. På den andre delen av T'en monteres kaldtvann inn.

 

Nå har du et trykkløst system.

 

Lotus

 

PS: tankene har litt forskjellige uttak/inntak. Det viktige er å he en lufting på topp og en varmtvannsuttak på bunn ved et trykkløst system.

 

------

 

En retting 18.11.03 kl. 23:03: Krana som stenger for vann inn i tanken kan stå hvor som helst. Det blir bare mer lengde hvis slangen tar en runde oppom cockpiten der du setter krana og videre ned til tanken. Det spiller ingen rolle hvor man stenger for kaldtvann inn, så lenge man stenger. Så det å ha en slik kran er ikke noe bryderi over hode, så lenge man slipper å stikke hode og armer ned i et trangt skott for å nå den.

Link to post

...Utover det er det jo bare velstand. Siden den er trykkløs, er det ikke nødvendig å etterfylle med noe som helst. Intet bryderi, ingen ekstra deler utover ei pumpe og ei kran.

Now we're talking! Tøft! Dette må jeg fundere litt på. Det eneste jeg ser som ulemper, er at man manuelt må stenge og åpne for kranen inn på berederen. Men det går det sikkert ann å komme seg rundt ved å bruke en ventil med magnetspole på som enkelt kan styres fra et dertil egnet sted. Ulempen som er litt større, er at man ikke vet at det begynner å skorte på varmtvannet før det er helt tomt. Men det får jeg heller ofre. Eller jeg kunne sette inn en gjennomstrømningsmåler tilkoblet PC'n som holder øye med antall liter ut. Når det begynner å nærme seg tomt, åpner PC'n magnetventilen for etterfylling og gir samtidig muntlig beskjed via talesynteziseren i Windows at det er på tide å starte motoren for å varme opp ny batch med vann. He, he...
Link to post

Now we're talking! Tøft! Dette må jeg fundere litt på.

Med så mange prosjekter ( mer eller mindre høytflyvende) får du noen gang tid til å bruke båten ? Har en liten mistanke at du liker bedre å dille med båt en å bruke båt. :lol:

 

Jamo

Som liker bedre å bruke en å mekke båt :cryin:

Link to post

De seier at varmtvannsberederen må stå under ekpansjonstanken på motoren. Vil det sei at heile berederen må stå under, eller holder det med at inntak/uttak står under dette nivået?

 

Har forstått det slik at systemet på luftes. Er ikke dette bare nødvendig etter at du har montert tanken? Er dette evt. problematisk.

 

Har ei snekke med liten kjøl, og tviler på at eg klarer å få en 30 liters tank under motorhøgde. Kan eg då risikere å ikkje få varmtvatn?

 

Har også en 10kilowats defroster, skal denne monteres før eller etter varmtvannsberederen?

Link to post

De seier at varmtvannsberederen må stå under ekpansjonstanken på motoren. Vil det sei at heile berederen må stå under, eller holder det med at inntak/uttak står under dette nivået?

Sikker på at den må det? Jeg har ikke studert dette, men mener at tanken står nokså høyt ifht motoren i min båt.

Bilde

 

Dette bildet er ikke av min båt, men av lillebroren HR29. Varmtvannstanken hos meg er plassert der man ser en firkantet tank til høyre over roret på bildet.

Link to post

De seier at varmtvannsberederen må stå under ekpansjonstanken på motoren. Vil det sei at heile berederen må stå under, eller holder det med at inntak/uttak står under dette nivået?

Har ikke peiling, men slik ser det ut hos meg (varmtvannstanken er den oransje sylinderen):

 

 

Bilde

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post

Kan man få berederen lavere enn toppen av motoren, så fint. Kan man få den på linje, ja så får det gjøre nytten. Må man ha den høyere, ja så må man. Men siden luften stiger, så kan man få et problem. På den annen side. Er det ikke luft i systemet, så spiller det ingen rolle.

 

Poenget er at man setter ikke tanken høyt, hvis man har anledning til å montere den lavt. Verre er det ikke.

 

Lotus

Link to post

Poenget er vel egentlig heller at luftingen må være på det høyeste punktet :yesnod:

 

... om det høyeste punktet er en motor, en varmtvannstank eller en egen ekspansjonstank betyr mindre....

Helt enig. Og siden varmtvannstanken ikke har lufting, monteres den lavere enn luftepunktet.

 

Lotus

Link to post

Helt enig. Og siden varmtvannstanken ikke har lufting, monteres den lavere enn luftepunktet.

 

Lotus

 

Ikke vær så bastant i dine påstander Lotus!

 

Der er ingenting i veien for at varmtvannstanken kan ha lufting hvis det er hensiktsmessig   -   og står den slik til at luft kan samle seg da MÅ den ha det.

 

mvh

Poseidon

(med lufting på vv tanken)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Ikke vær så bastant du heller, Poseidon. Det hjelper lite med lufting på varmtvannstanken, når det er luften inne i varmespiralen for kjølevannet fra motoren som er problemet. Og det er denne spiralen som ikke har lufting.

 

Så jeg sier det igjen. Sett tanken lavt hvis det er mulig.

 

Lotus

Link to post

Ikke vær så bastant du heller, Poseidon. Det hjelper lite med lufting på varmtvannstanken, når det er luften inne i varmespiralen for kjølevannet fra motoren som er problemet. Og det er denne spiralen som ikke har lufting.

 

Så jeg sier det igjen. Sett tanken lavt hvis det er mulig.

 

Lotus

 

Beklager å måtte si det Lotus; men av og til er du nesten utrolig :yesnod:

 

Selvfølgelig er det varmespiralen for kjølevannet som må ha lufting   -   og derfor er det faktisk den som har lufting!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Med så mange prosjekter ( mer eller mindre høytflyvende) får du noen gang tid til å bruke båten?

Det er jo vinter og høysesong for fantasier og prosjekter. Driver jo ikke og baser med alt samtidig. Men ledige stunder bruker jeg på å sette meg inn i framtidige prosjekter. Mye lettere å prioritere når man vet hva de ulike momentene innebærer av arbeidsinnsats, materiell og komplikasjoner. Det viktigste er selvsagt å bruke båten. Men herover er den tid forbi for mange uker siden. Var forøvrig desidert siste båt opp av vannet i havna vår. :yesnod:
Link to post

Mulig du har en tank med lufting på spiralen. Det er imidlertid ikke vanlig. Verken Isotemp slim, standard, basic eller magic har det. Heller ikke  ATI eller Quick. Da er det meste av markedet for norske fritidsbåter dekket. Du har kanskje en spesialtank i Poseidon? Noen tanker har det sikkert, men tankene som står i fritidsbåter har lufting for selve tanken, men bare unntaksvis for spiralen.  

 

Men hva er problemet? Jeg sa jo at jeg var enig med deg.  Står den slik at luft kan samle seg, må den ha lufting sier du. Ja jeg er helt enig. Men den vanlige tanken har altså ikke lufting på spiralen.

 

Du må vel være enig i at det er bedre å montere tanken lavt og slippe å lufte enn å montere tanken høyt og måtte lufte? Og hvis man da ikke har mulighet til å lufte, så gir det i alle fall seg selv. Eller? Har jeg sagt noe feil?

 

Lotus

Link to post

Mulig du har en tank med lufting på spiralen. ....... Du har kanskje en spesialtank i Poseidon? .....

 

Har jeg sagt noe feil?

 

Lotus

Gode Lotus,

 

Jeg drøyer svært, svært lenge før jeg belærer voksne folk, men en gang gav jeg deg et råd i retning av: Hvis du er usikker på noe, så formuler det som et spørsmål fremfor å la det komme som en bastant påstand   -   som du i neste omgang må vri og vrenge på jakt etter å underbygge den.......

 

Så til dine påstander ovenfor:

 

Ja, det er ikke bare "mulig", men det er til og med helt sikkert at jeg har en tank med lufting på spiralen.

 

Ja, det er ikke bare "kanskje", men det er til og med helt sikkert at jeg har en spesialtank i Poseidon. Jeg har nemlig selv bygget om en 120 liters husbereder, med 220VAC kolbe, og altså lagt inn to varmespiraler, fra hhv motor og sentralfyr   -   og begge disse spiralene har lufting.

 

Og så til spørsmålet om du har sagt noe feil:

 

Du skrev: "Og siden varmtvannstanken ikke har lufting, monteres den lavere enn luftepunktet."

 

Men den har altså lufting, og derfor behøver den ikke monteres lavere enn luftepunktet.

 

Du skrev: "Ikke vær så bastant du heller, Poseidon. Det hjelper lite med lufting på varmtvannstanken, når det er luften inne i varmespiralen for kjølevannet fra motoren som er problemet. Og det er denne spiralen som ikke har lufting. "

 

Men denne spiralen har altså lufting på tross av hva du påstår........

 

- - - -

 

Og da er vi forhåpentlig enige om at luftingen foregår på det høyeste punktet, og hvis det høyeste punktet er varmespiralen  -   så lufter man der.

 

Forhåpentlig er vi også enige om at det kan være klokt å begrense sine bastante påstander til emner og tema som man vet nok om til å ha grunnlag for å være bestant. :yesnod::wink:

 

 

Ha en fortsatt fin dag!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Hei Poseidon.

Jeg sjekket opp litt mer rundt dette. La meg si det enda mer bastant. Ingen standard beredere for fritidsbåt har lufting i spiralen. Punktum.

 

At du har en gammel husbereder der du har laget dine egne spiraler med lufting, kan vi vel med rette kalle et spesiallaget unntak?

 

Så jeg sier det igjen. Siden berederene ikke har lufting i spiralen, monteres de lavere enn radiatorlokket på motoren hvis det er mulig. Og selv man har en spesialmodell eller en hjemmelaget modell med lufting, så er jo det jeg sier fortsatt like gyldig. Monterer man den lavere, så slipper man jo luft i systemet og så slipper man å lufte selv om man altså skulle ha en lufteskrue.

 

Hvis du mener at jeg har feil når jeg sier at ingen beredere har lufting i spiralen bare fordi du faktisk har en hjemmelaget sak der du har lufting, har du selvfølgelig helt rett, men når den jevne båteier skal montere sin bereder, så spiller det faktum neppe noen rolle i det hele tatt.

 

Hva startet dette med? Når jeg sier at berederene ikke har lufting sier du:

 

Ikke vær så bastant i dine påstander Lotus!

Der er ingenting i veien for at varmtvannstanken kan ha lufting hvis det er hensiktsmessig   -   og står den slik til at luft kan samle seg da MÅ den ha det.

 

Men det jeg sa var jo helt korrekt. Ingen påstand, bare konstatering av et faktum. Spiraler har ikke lufting. Punktum. At folk kan lage til en spesial lufteløsning i etterkant slik du har gjort er jo selvfølgelig mulig, men dette er unntaket og ikke regelen.

 

Tenk å si "Forhåpentlig er vi også enige om at det kan være klokt å begrense sine bastante påstander til emner og tema som man vet nok om til å ha grunnlag for å være bestant." bare fordi jeg ikke tok hensyn til din spesiallagede variant og antagelig enkelte andre lignende unntak. Er det noen her som er belærende, må det være deg. Svært urimelig er du i alle fall.

 

Lotus

Link to post

Jeg hadde for en liten tid siden en lenke om akkurat dette med lufting av varmtvannsbereder.

Har  et slangeopplegg jeg ikke helt skjønte hva var til: kunne det være til lufting eller ekspansjonstank eller kanskje begge deler?

https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1068054350

 

Min varmtvannsbereder er også montert såvidt under  eller likt med motor. Varmespiralens topp inne i berederen er vel kanskje under på fyllingstank på motor (i hvertfall stussen), men spiralen kan kanskje gå helt opp mot toppen av bereder?

Ihvertfall var mitt hodebry den slangen som gikk fra nedre stuss på berederen (som også gikk tilbake til motor) og akterut til et koblingsrør med utlufting/utpumpings mulighet gjennom skrogsiden.  Denne aktuelle slangen terminerte da rett oppunder dekk og høyt over varmtvannsberederen (noe misvisende på figuren - samleutaket sitter høyere). Men hvis dette skulle være lufting skjønner jeg ikke hvordan luft event. skulle bevege seg ned spiral og bortover langs kjølsvin  og opp igjen til dette samle uttaket - så min konklusjon er foreløpig at denne slangeanordningen bare er en slags ekspansjonstank.

Link to post
  • 1 måned senere...

Hei Jamo,

 

absolutt gode poenger du kommer med!

 

Men når det gjelder det siste, med søl fra sikkerhetsventilen   -   så har jeg valgt den enkleste løsningen: fjernet ventilen og erstattet den med en avtapningsventil.

 

Til gjengjeld har jeg også en "lufteskrue" på toppen av berederen slik at jeg kan tappe ned nivået nok til at der ligger en rikelig stor luftblære til å ta opp den utvidelsen/trykkøkningen som måtte komme.

 

mvh

Poseidon

hei Poseidon! Bruker du landstrøm på berederen noen gang? Hvis termostaten på berederen

da klikker så kan du i verste fall risikere at du får en eksplosjon.

Jeg vil på det sterkeste fraråde alle å gjøre noe med sikkerhetsventilen.

Hilsen rørleggermester og båtentusiast.

Link to post

Har skummet igjennom denne tråden som, iallefall stort sett, dreier seg om varmtvann.

Kan bidra med to enkle og praktiske tips som jeg ikke kan se er nevnt sålangt:

 

 

 

Først;  Om du har en etthåndsarmatur er det en uvane å åpne kranen i midtstilling og vaske lankene mens vannet renner.  Du er akkurat ferdig å skylle når det oppvarmede vannet når frem til kranen.  Derfor er det mye lurere, når du allikevel ikke får gleden av det varme vannet, å bare åpne for kaldtvann.

 

så til sølet fra overtrykksventilen;  Flaske eller kanne er forslått og Lotus mente at en enkel løsning var å la vannet renne overbord.  Dette er jo reint vann, så etter min mening er beste løsningen å ta vare på vannet.  Selv har jeg montert et T-stykke på fylleslangen og overskuddsvannet fra vv-tanken renner rett inn her og vider inn på ferskvannstanken. Intet søl, intet til spille og helt trygt :sailing:

 

Mvh

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...