Jump to content

Motorbytte - tips ønskes


Tjond

Recommended Posts

Har i dag en Ford 2715 som fyller hele motorrommet. Har ikke vært god siden jeg overtok båten. Men dette er mest sansynlig ei Simmspumpe som er slitt i kombinasjon med dyser. Har prøvd de aller fleste tips for å finne problemet uten å lykkes nevneverdig. Umulig å få til å holde seg på +/- 600 rpm. Kveler seg ved skifte mellom back/forover uten å ta en pause i fri. Ikke lett å finmanøvrere (phu, takk for baugpropel). Og pga av runner på 1000-1100 rpm er tomgangsfart 5 knop! Er ikke lett å luske rundt da. I høst fikk jeg store problemer med start. Kinna i nesten 10 min før den dro i gang. Men går greit(men raskt) når den først har startet. Og har den blitt varm(82 grader), starter den lett. Ryker ikke nevnverdig på tomgang, men ved fult pådrag (ca 26-700 rpm= 14knop), var det rimelig svart bak meg ja.

 

Har fått litt tilbud på overhaling av pumpa(4-8 laken) og før en vet ordet av det runder vi vel 10 tenker jeg. Dyser er jo overkommelig, vel 250,-/dyse.

Men like fult er jo motoren en stor og tung sak. Tror nok det ikke hadde vært så dumt å lette litt på vekta. Men båten er jo tung (+/- 3000kg=hjemmebygg) og føler at den må ha sine 120 hk. Nå er vel disse hesten litt trøtte, men,men......

Men hvordan motor skal man kikke etter til en Huwa 26 m/aksel? Har en PRM kasse, fleksibel kobling og aksel er 35mm(mener jeg). .

 

Noen som har erfaring? Og hva må jeg regne med i koner og øre på motorbytte? Og kan jeg bruke eksisterende marineringsutstyr(Bowman) på annen motor en ford?

img_0281_3.jpg trangt om plassen og oljefilterbytte/impellerbytte er en utfordring.

Trond Haug

Link to post
Share on other sites

Hei.

Kjøp NYTT, ....tenk den gode magefølelsen du får med ny motor. :yesnod:

 

Fikk en pris på denne 130 HK på ca 157 000 kr. SE HER http://www.nogva.no/Produkter/Nanni/nanni.html

 

Eller en Steyr på 106 HK til 149 000.- kr SE HER http://www.steyr-motors.com/index1.htm

 

Eller en Sole på 103 HK til 134 000.- kr SE HER http://www.boat.no/asp/companies/show.asp?id=2157

 

Dette er kun motor.

 

LØP OG KJØP !!! :wink::cheers:

Redigert av Ficher (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde samme symptomer som deg på en Nissan jeg hadde tidligere. Jeg prøvde nye dyser, justering av pumpe osv, men ingen ting hjalp. Ente opp med å kjøpe en bilmotor og flytte mariniseringa over. Og jeg var kvitt alle problemer.

 

Diagnosen på den gamle motoren som jeg hadde var at det var bla dårlig komp og overtrykk i bunnpanna. Sannsynligvis grunnet deffekte stempelfjører eller stempler.

 

Du kan jo sjekke komp evt ta en sylinder lekasjetest på den.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Når jeg beregner vekslingskursen båtpenger/vanlige penger, hender det at jeg angrer at jeg ikke satset på overhaling og reparasjon av båtmotorer sør for Dovre i stedet for å nyte gleden ved å få mer innsikt i dieselmotorens sjel, som åpenbarte seg for meg da jeg havnet på NTH. I førstnevnte tilfelle ville kona kanskje ha forgylt meg fordi hun ville ha vært innehaver av et gyllent kredittkort. I sistnevnte tilfelle forgyller hun meg (tror jeg) fordi jeg nesten alltid er i godt humør fordi jeg er nysgjerrig på hva som kan pønskes ut av meg og andre for å gjøre dieselmotoren bedre.

 

Hvorfor skriver jeg dette? Jo, det slår meg at nevnte vekslingskurs varierer sterkt i landet vårt. I Trondheim hender det at man tar fergen og kjører til vår "guru" for å få reparert en startemotor eller en dynamo. Kostnaden for dette pluss reiseutgifter er langt mindre enn kostnaden for samme jobb utført i Trondheim. Er det et marked i "distriktet" for overhalig/reparasjon av dieselmotorer i båter med eiere som nyter sol og varme i sydligere strøk?

 

Kanskje jeg skal rydde litt plass for motorer i hobbyrommet når jeg kommer tilbake fra ferieturer som jeg har lovt kona at hun skal få når jeg blir pensjonist? (Bare for mannfolk: Vi slutter jo ikke å jobbe ved pensjonsalderen, selv om vi forsøker å gi inntrykk av det, men det behøver ikke damene å få vite.) Litt mer seriøst: Har dere undersøkt hva det koster å få utført overhalig/reparasjon i distrikter utenfor de mest presserende? Betyr tiden noe? Fraktutgifter er ikke det som teller mest når man summerer reparasjonskostnader. Hvis kostnader har betydning for deg, bør du undersøke hva jobben koster andre steder enn i "heimhaugan".

Link to post
Share on other sites

Kjører du maskinen med litt belastning og trekker opp peilepinnen så vil du fort merke om det kommer eksos opp her. Du kan også ta av lokket på oljefyllingen, men av noen maskiner spruter det en del opp her. Bare å prøve forsiktig mens den går. Eksos opp peilepinnen eller oljefyllingen er et godt tegn på at maskinen har gjennomslag. Da er eneste utvei honing og nye stempelringer. En kompresjonstest vil også gi deg et bilde av tilstand.

Tar du av ventildekselet og vippetøyet kan du gi ventilene et lite rapp med en plasthammer. Rett ned på toppen av ventilspindelen, du skal da høre et pent klunk når ventilen spretter opp mot setet igjen. Finner du noen her som skiller seg merkbart ut så har du dårlige ventiler.

Fristende å si kjøp ny, det gjorde jeg. Det blir fort penger av det hvis du ikke kan overhale maskinen selv, og det finnes sikkert en og annen som vil kjøpe din motor å ha den som et vinterprosjekt.

Link to post
Share on other sites

Du sa aldri fra hvilket år din Huwa er.....ny motor til 150 båtlapper er kanskje å ta i? :eek:

 

Men en god overhaling på gråmarkedet til 5 lapper er kanskje på sin plass? Oppfordrer ikke, men ser pjaktisk på ting..

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

De Fordene er vanskelig å ta liv av. Ville personlig prøvd å få i stand den du har.

Etter symptomene å dømme høres den tungstartet og svak ut på lavt turtall=typisk eksosventiler som henger.

Ta ut dysene(de må sjekkes uansett) og ta en lekkasjetest og se hvor det lekker.

Fiks topp og bytt dysespisser så er du kanskje i mål.

Om det skulle vise seg å være pumpen så er det uansett billigere enn ny(ere) motor....

Link to post
Share on other sites

Takker for innlegg så langt. Og motordoktoren, ja en må utenfor gryta ser det ut til. Artig digresjon.

Hei.

Kjøp NYTT, ....tenk den gode magefølelsen du får med ny motor. :yesnod:

Men hva med husfruen da?

Du sa aldri fra hvilket år din Huwa er.....ny motor til 150 båtlapper er kanskje å ta i? :eek:

 

Men en god overhaling på gråmarkedet til 5 lapper er kanskje på sin plass? Oppfordrer ikke, men ser pjaktisk på ting..

Båten er sjøsatt 80. Byggenr 2 av 3 som ble støpt av en vennegjeng. Motor fra midten av 70tallet. Ble overhalt/marinisert i 79

De Fordene er vanskelig å ta liv av. Ville personlig prøvd å få i stand den du har.

Etter symptomene å dømme høres den tungstartet og svak ut på lavt turtall=typisk eksosventiler som henger.

Ta ut dysene(de må sjekkes uansett) og ta en lekkasjetest og se hvor det lekker.

Fiks topp og bytt dysespisser så er du kanskje i mål.

Om det skulle vise seg å være pumpen så er det uansett billigere enn ny(ere) motor....

Har fått noen tilbud på både pumpe og dyser. Store prisforskjeller på dysene(alt mellom 175,- til 350,- +mva). Rimligste estimat på pumpa har vært mellom 2500 -5000,- avhengig av hvor mye rep/just. Har også fått et tilbud på en overhalt til kr 8000,-.

Sliter litt i sommer. Må ha gips på frem til i slutten av mai og går på krykker. Og er ikke særlig å knote nedi det hølet når en ikke kan belaste foten i det hele tatt.

 

Kanskje noen som har lyst på en slik jobb? Noen som har noen tips hvor jeg kan begynne å forespørre (båten står i Nittedal, 2km fra Oslogrensa? Er jo lovlig seint, men blir ikke mye langturer med båt i år hvis jeg ikke får orden på sakene.

Trond Haug

Link to post
Share on other sites

Hqar du sjekket priser hos Minge's i Trøgstad ? Det virker som de ikke er så aller verst på pris. Og diesel kan de. Leverte 4 stk dyser til sjekk for litt siden. Nå viste det seg at dysene var ok, så de ble bare rengjort. Betalte i overkant av over 300 kr for alt sammen. Da leverte jeg de der, og fikk de tilsendt hjem etter noen dager.

Link to post
Share on other sites

Yepp. Minges var et av stedene som også svarte først, og ga utfyllende svar. Og virket som et "normalt" prisnivå.

Så ender opp med å få ut sakene og ta de med ned dit. Men likefult er utfordringen å komme seg opp i skipet med gips og krykker.

Mandag er det skoletid. Da er det første time på VHF-kurs. Det blir jo spennende. Og så er det jo snart messe. Der har de heldigvis rullestol viser det seg.

Trond Haug

Link to post
Share on other sites

Hadde tidligere samme motor, med Simm`s pumpe.Og samme problem som du beskriver. På siden av pumpen sitter det et deksel som skjuler elementene, samt trekkstangen som står i forb. med sentrifugalreg. i pumpens ende. Dette kan faktisk ruste fast. Lett å sjekke ved at man skrur av de to skruene som holder dekselet.

Imidlertid kan du også bruke Bosch pumpe , dersom du kommer over en slik hos en hugger, disse ble levert om en annen. Jeg gjorde dette, og motoren fikk jevnere tomgang.

Motoren er sikkert snart innkjørt, spør du meg. ( ved ikke for hard bruk; 10 000 timer ingen problem) :yesnod:

Link to post
Share on other sites

kan fortelle at disse Ford 2715 e som dem blir kaldt er noe av det beste du kan ha i båt av gamle motorer dem er ikke så store å tunge som folk skal ha det til ,disse motorene går 30000 timer er ikke umulig med en slik en max turtallet er 2550 , og 6.22liter .du kan kjøre den på max i flere dager om du vil , det er lavturtalls motor som det er lett å skaffe deler til du har sikkert et enkelt problem med din motor , dem har lett for å sote ned i ventilene pga dem kjøres med for lavt turtall , bør kjøres med høyt turtall innimellom , kontroller om det er motorolje på dieselpumpa ,er mulig du må ta ac toppen for å rengjøre ventiler for sot , slipesett kjøper du hos reco i ski , er billige på pakkninger , dessuten har haugen motor også deler om du trenger

det er mange som sikkert sier at du bør hive dritten , men dem har ikke en dritt greie på hva dem snakker om , nei jeg vil eller fixe opp din gamle ford å du ha motor så lenge du har båten ,tro meg !!!

har du ikke verksted bok kan du gå inn her på båtplassen i dokumen arkivet å printe ut en kopi

Lykke til Tom B

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk en Boschpumpe fra en brendt lastebilmotor som var kjørt tom for olje. Disse ble originalt levert både med Simmms og Bosch. Sto bl.annet i ford custom lastebil ( senere cargo) . Tomgang på disse motorene er 5-600 rpm. Bosch pump passer rett over, uten noen som helst ombygg.

Dersom du åpner sideluken på Simms, ser du knastaksl. som ligger underst og driver pumpestemplene. Parallellt med denne ligger et fjærbelastet flatjern/støtstang som går bak til sentr.regulator(det runde huset bak pumpen) . Det er denne som vrir elementene i pumpen rundt og på denne måten reguleren mengden diesel som pumpes opp til dysene. Denne stangen skaldu kunne trekke fram og tilbake forholdsvis lett. Dersom du trottler full gass, (med motoren stanset!) , kan du trykke inn kaldstarten, den lille gummiknappen bak/oppe påpumpehuset. og se at støtstangen går litt videre forbi fullt. NB! Du skal IKKE skru på noe inne i pumpen, dette lar vi fagfolk gjøre.

:yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg slenger meg på svaret som du allerede har fått over av Windy26.

 

Disse motorene er "evighetsmaskiner" dersom de får litt stell,

og jeg ville absolutt vurdert å spandere noen kroner for å finne ut av problemet før jeg hadde vurdert ny.

 

Det er sikkert en god grunn til at blant annet Grand Banks i en årrekke kun tilbød Ford Lehman 2715E i sine båter,

og ville du absolutt ha mer hk i en GB,- ja, da satte de inn 2 stk 2715E istedet for å øke med større maskin :wink:

 

Jeg vet at noen har erfaring med at 2715E kan jage på tomgang dersom det er lite eller feil olje på dieselpumpa.

Denne sitter vel på høyre side et stykke foran på motoren og har "peilehull" på siden som angir maks fyllingsnivå.

Har du sjekket/ byttet olje på denne?

 

Et innlegg over nevner firmaet Haugen Maskin AS på Langhus utenfor Oslo.

Haugen har vært importør og kan absolutt alt om disse maskinene og kan sikkert kontaktes.

Der er det både kompetanse og deler dersom du skulle trenge dette.

 

Mitt råd er å satse litt til på den motoren du har.

Dersom du ikke har symptomer som peker på andre diskvalifiserende defekter,

burde dette være et regnestykke som langt går i din favør.

 

Jeg nekter å tro at du har klart å ta livet av en 2715E sånn helt uten videre.... :lol:

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei båtvenner.

 

Det er jo så en nesten blir rørt og får dårlig samvittighet over eder og forbanneleser som desverre har sluppet ut.

Jeg har her fått så mye tips og råd, så klumpen skal få leve den. Skal gå løs på den så fort jeg har minste sjanse til å komme meg om bord. Foreløpig er det ikke krykkevennlig terreng rundt skipet. Det klør i figrene og penger koster det uansett hva slags maskin som sitter der.

Håper å kunne bidra selv med tips eller råd for andre trådstartere og skal komme tilbake med oppdatering hvordan ting går.

Tusen takk alle sammen og ha en knall vårpuss og forhåpentlig vis flott sommer!

Trond Haug

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...