Sydvesten Svart 11.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2007 Hvorfor har vi egentlig forsikring på båtene, er det for å betale lavest mulig premie eller er det for at vi skal god nok dekning ved eventuell skade.. Mener her et fokuset blir litt feil nå det ene og alene fokuseres på forsikringspremien, denne kan jo fort bli marginal når oppgjørets time kommer.. Mulig jeg er litt sær her som mener at forsikringen har to priser, en når premien betales og en når utbetalingen skal gjøres.. Det er mange forsikringsbrookere på markedet som selger inn forsikringer med og uten diverse rabatter som vi alle takker ja til, det være seg skadefrie år eller noe annet... Men hvordan er det i virkeligheten, når man skal nyttiggjøre seg forsikringen... Er alt like rosenrødt da? Jeg vet ikke, har ikke noe erfaring her så jeg må bare spørre.. Hvorden er det når polisen forholder seg til Tysk rett, kjenner vi godt nok til den rettspraksis som de har... informeres dette godt nok når man tegner avtalen, eller dysses dette ned litt.. Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
opas Svart 11.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2007 Det er helt rett som du tenker , klart at forsikringsvilkårene må leses før tilbudet godtas. Men det er ikke alltid at dyres er best. Skal man ha det rimelig eller skal man ha god dekning ? Jo takk begge deler.... 2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax Link to post
opas Svart 12.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2007 Hei. Nå fikk jeg et tilbud av Norwegian Broker as som var meget rimelig. Gjensidige skulle ha 8500,- inkl motorskade og 6500,- uten , og Norwegian Broker ga tilbud på 4700,- med motorforsikring Vilkårene slik jeg ser det er som standard , men det var så mye rimeligere at jeg nesten blir usikker. Har noen hørt om hvordan dette forsikringselskapet oppfører seg når man trenger dem? 2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax Link to post
static Svart 12.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2007 Men hvorfor bli usikker. Leser du gjennom betingelsene er ikke de noe dårligere, heller bedre enn våre "fantastiske norske" selskaper. Det er jo bare å se på "svartelisten" det. Der finner du flere av de store. Men så vidt jeg kan se finner du IKKE Norwegian Broker der. Håper ikke det er JEG som har gått på en smell nå da som slo til på tilbudet fra NB... Hehe...nei jeg satser på NB! Link to post
jutul Svart 12.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2007 Se på prisen totalt med hus, bil,båt, osv. Jeg har byttet mye de senere år og spart MYE penger på det, når det gjelder motor forikring ingår det som tidligere nevnt hos NB, men i år blir det IF. For meg er det som sagt total pakke som er viktig. Link to post
opas Svart 12.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2007 Ja det er riktig , men jeg er totalkunde med bolig , innbo ,liv , 2 biler , reise og smykkeforsikringer hos Gjensidige og likevel er Gjensidige dobbelt så dyr som NB er på båtforsikringen. 2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax Link to post
Mouche Svart 12.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2007 Du bekrefter bare hva jeg har anført ved flere anledninger - vurder å del forsikringene i to selskaper! Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
alidal Svart 12.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2007 Hos Norwegian Broker og Quality Broker får man igjen hele forsikringsummen ved totalhavari. I norske selskap får man markedsverdien av båten. Link to post
roaldbj Svart 12.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2007 Jeg brukte ganske mye tid i fjor på å få tilbud om forsikring. Det endte med Norwegian Broker AS på Lysaker. Jeg har ikke registrert noen negative synspunkter i forhold til Norwegian Broker. Noen som kan forberede meg på vanskeligheter når den tida kommer? Link to post
Sydvesten Svart 16.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2007 Sakset denne fra et annet forum på nettet.. Jeg skal prøve å fortelle om min erfaring om forsikring. Hadde 3-4 første sessongene mine forsikringer hos Quality Broker. Sånn mitt på treet når det gjaldt kroner å betale. Fikk skade på båten. Røstjern bjelken sprakk og Knakk under sete på salongen SB side. Pga mye sjø oppe i genoaen og storseil, med påfølgende belastning. Da viste det seg at Quality hadde solgt sin forsikring til Seilpartners i Sverige. Som igjen hadde solgt den til Gothard i Tyskland. Quality og Seilpartners snakket ikke sammen. Gothard forlangte en skademelding skrevet på Tysk. Måtte selv ordne og koste takstmann og kostet selv reperasjonen. Jeg måtte tilslutt engasjere Advokat for å løse dette og fikk utbetalt 50% av kostnadene.Etter nesten 1 år etter skaden oppstod. Det vil si at jeg var tvunget til å gjøre mye av utbedringen selv pga kostnaden av reperasjonen. Har senere vekslet mellom Gjensidige og If på pristilbudsrunder. Nå har jeg If, som har veldig gode tilbud. På pris og seilingsområde. Samt regatta. Når det gjelder norske forsikringsselskap. Vet jeg nå, at dem har annen praksis når det gjelder oppfølging av takstmann og skaffe noen som kan ta reperasjonen av skadene. Dem tar seg av kostnadene og oppfølgingen av alt dette, som jeg måtte ta selv hos Quality Broker. Det er mulig Quality har annen praksis nå? Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
GeirT Svart 16.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2007 (redigert) Det som er minst like avgjørende som pris, er greitt oppgjør ved evt. skader. Vi hadde innbrudd med ødeleggelser i båten i fjor vår og fryktet at starten av båtsesongen ville gå fløyten. Vi fikk veldig bra behandling fra selskapet vi er forsikret i gjennom Quality Broker. Disse igjen benyttet et tredje selskap til skadeberegning. Oppgjøret ble oppgjort hurtig og greitt etter besiktigelse fra en hyggelig takstmann. Kan derfor anbefale Quality Broker både på pris og skadeoppgjør. Geir PS Fikk forresten en gledelig melding fra dem, om at fartsområdet nå er utvidet mellom 1. juni og 15. august, slik at nordsjøen kan krysses - uten å klatte med utvidet forsikring. Redigert 16.Mars.2007 av GeirT (see edit history) Geir Link to post
blueline Svart 16.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2007 Kanskje vi skulle hatt en tråd med positive/negative erfaringer med ulike selskaper. Den normale båteier har så få skader at man ikke får erfaring om hvem som er bra på skade til enhver tid. Link to post
roaldbj Svart 16.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2007 Jeg synes dette er en interessant dreining av tråden. Så vidt jeg erindrer er det en sak med en stor skade på en Storebro båt grunnet kranvelt som endte med rettssak i tingretten og senere i lagmannsretten. Noe av temaet var hvor grundig båtreperatør skulle utbedre skaden samt hvilke kostnader reperatøren kunne fakturere. Jeg har lest begge dommene men husker ikke detaljene fra disse. Det er mulig at SW er bedre egnet til å fremstille premisser og konklusjoner i denne saken. Jeg føler meg noe inhabil i det samme reperatør har utført førsteklasses arbeid på en av mine tidligere båter. Link to post
Syvert Svart 16.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2007 Ja det er riktig , men jeg er totalkunde med bolig , innbo ,liv , 2 biler , reise og smykkeforsikringer hos Gjensidige og likevel er Gjensidige dobbelt så dyr som NB er på båtforsikringen. Hei opas Med en forsikringsportefølje som din, vil du sikkert kunne ta båten ut av porteføljen og forsikre den separat uten at det får konsekvenser for de øvrige forsikringene. Det kan være penger å spare på å gjøre et forsøk! Bare et tips i samme slengen: Hvis dere forsikrer gjennom representanter for utenlandske selskaper, må dere sjekke om eventuelle tvistemål føres for norsk rett. Hvis ikke, kan dere komme i samme situasjon som den Sydvesten forteller om, nemlig at tvistemålet må føres for retten i forsikringsselskapets hjemland. Det kan bli både en kostbar og tidkrevende affære. Hilsen Syvert knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
Skipper Worse Svart 16.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2007 Jeg har lest begge dommene men husker ikke detaljene fra disse. Det er mulig at SW er bedre egnet til å fremstille premisser og konklusjoner i denne saken. Hvis du sender meg en IM med noen detaljer jeg kan bruke til å søke etter, så skal jeg se hva man kan finne ut. I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Syvert Svart 18.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2007 Hos Norwegian Broker og Quality Broker får man igjen hele forsikringsummen ved totalhavari. I norske selskap får man markedsverdien av båten. Hei Alidal Praksis ved dekning av totalhavari er at man får dekket det båten er forsikret for med tillegg for det som er tatt med i polisen av ekstra utstyr og personlige eiendeler. Det er forsikrinstakeren som er ansvarlig for at båten er forsikret for dens reelle verdi. Så vidt jeg, vet godtar alle norske forsikringsselskaper utbetaling i henhold til dette, så fremt foriskringsverdien ansees som rimelig for din båt. For helt spesielle båter krever Norske Sjø en takst på båten, og det er taksten som i så fall legges til grunn. Hvis du har en båt som det er vanskelig å fastsette verdien på, anbefaler jeg derfor at du tar en takst på båten. For å sette problematikken helt på spissen, tillater jeg meg å betvile at det er noen forsikringsselskaper som godtar at du kjøper en "plimsoller" for 50.000, forsikrer den for 1 million, og får 1 million utbetalt ved totalhavari. Hilsen Syvert knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
Mouche Svart 18.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2007 Forsikringsselskapene skjerper seg! http://www.dinside.no/php/art.php?id=373598 Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
alidal Svart 18.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2007 Så vidt jeg, vet godtar alle norske forsikringsselskaper utbetaling i henhold til dette, så fremt foriskringsverdien ansees som rimelig for din båt. Slik som det hørtes ut hos IF går man ut i markedet og sjekker "tilsvarende" båter og det var når jeg spurte hva man gjør hvis det ikke er noen tilsvarende båt til salgs at de ikke helt kunne gjøre rede for hva som da blir resultatet. Verdien på båten må jo hos både QB og NB helt sikkert stå ifht. det som er reelt, men etter som jeg har forstått det så praktiseres det ikke slik som hos If ihvertfall. Link to post
Sjøtummel Svart 18.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2007 PS Fikk forresten en gledelig melding fra dem, om at fartsområdet nå er utvidet mellom 1. juni og 15. august,slik at nordsjøen kan krysses - uten å klatte med utvidet forsikring. Dette er en av de detaljene hvor det er forskjell på selskapene. Jeg har et i overkant stort fartsområde som gjelder hele året, og jeg har et selskap hvor jeg er vel kjent med det som står med liten skrift i polisen. Jeg kan få betydelig billigere forsikring et par andre steder, men da er det også en helt annen avtale og jeg risikerer at en god del av den personlige service jeg har i dag blir borte. Link to post
Baltic Svart 18.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2007 (redigert) I år ble det if... som gav det beste pakketilbudet for forsikring av innbo, bil, MC, båt og reise,- av alle 8 selskapene jeg sjekket pris hos. Da ser jeg på pris opp i mot egenandeler og hva som dekkes. Men det var selvfølgelig andre selskaper som var en god del billigere på enkeltprodukter. Kunne kanskje ha delt opp for best mulig pris, men det er jo også praktisk å ha ett selskap å forholde seg til og ikke minst at jeg har gode erfaringer med dette selskapet. Det er jo egentlig veldig viktig. Redigert 18.Mars.2007 av Baltic (see edit history) Link to post
Mouche Svart 18.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2007 ..... men det er jo også praktisk å ha ett selskap å forholde seg til ...... Helt enig, men det er akkurat dette selskapene spekulerer i! Hvorfor skal vi være så lojale mot et forsikringsselskap, er de det med oss? Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
opas Svart 18.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2007 Hei opas Med en forsikringsportefølje som din, vil du sikkert kunne ta båten ut av porteføljen og forsikre den separat uten at det får konsekvenser for de øvrige forsikringene. Det kan være penger å spare på å gjøre et forsøk! Bare et tips i samme slengen: Hvis dere forsikrer gjennom representanter for utenlandske selskaper, må dere sjekke om eventuelle tvistemål føres for norsk rett. Hvis ikke, kan dere komme i samme situasjon som den Sydvesten forteller om, nemlig at tvistemålet må føres for retten i forsikringsselskapets hjemland. Det kan bli både en kostbar og tidkrevende affære. Hilsen Syvert Jo det går greit fordi at jeg likevel har nok forsikringer i Gjensidige til å være totalkunde. Når det gjelder tvistemål så fører visst NB alle saker som skulle komme , slik at jeg ikke skal trenge å tenke på det. 2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn