Jump to content

Navtex


bliss X

Recommended Posts

Har prøvd å finne ut litt mer om Navtex og Navtex systemet, men blir like klok.

 

Det mangler ikke på tekniske beskrivelser, produkter osv, men hvordan er det med nytten ?

 

Det jeg er på ute etter er å finne ut er om Navtex er brukbart for å motta norske værmeldinger. Hvor detaljerte og gode er meldingene? Får man bedre og mer informasjon via Navtex ifht værmeldinger på radio eller VHF? Gjelder meldingene kun for havområdene eller dekker de også kyststrekniger? Kan man stille inn Navtexen til kun å motta værmeldinger for et utvagt område?

 

Jeg er veldig dårlig til å passe klokka når jeg er i båt, og litt av hensikten med å være i båt er nettopp at man skal kunne glemme klokka, og gjøre ting når man selv har lyst.

 

Dette medfører også at jeg ofte går glipp av værmeldingene. Lurer derfor på om en Navtex kan ha noe for seg.

Link to post
Share on other sites

Hei Lasse,

 

Det avhenger selvfølgelig en hel del av den enkelte bruker, men min oppfatning er at det har noe for seg med Navtex, spesielt etter at man har begynt med to "kanaler". Den gamle på 518 kHz sendte stort sett "internasjonale" meldinger, med værmelding for overseilinger og havstrekk. Men også her var full dekning av det som gikk ut som "Securitie", etc. En slik har vi ombord i "Gamle Salten"; den skriver ut på papir og det blir en strimmel som man kan se tilbake på for å få med det man eventuelt hadde "mistet"...

 

Den nye 490 kHz er såvidt jeg har forstått mer lokal, og da kommer også et tettere nett av lokale værmeldinger, etc. Nyere apparater skriver direkte på skjerm og lagrer i memory, noe som etter mitt syn er mer praktisk enn papirutskrifter.

 

For min egen del har jeg absolutt Navtex på listen over aktuelle anskaffelser, men istedenfor enda ett apparat kunne jeg tenke meg en kombinert antenne/mottager, med direkte kabel til PC'en som allerede står ombord. Foreløpig har det ingen hast, men jeg vil iallefall ha mulighet for å ta inn begge "kanalene".

 

Forøvrig regner jeg med at vår felles venn Jo-Eirik kan bidra med en del sakkyndig informasjon om hva som rører seg på Navtex-fronten.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Såvidt jeg vet så sender Rogaland Radio kun på 518kHz. Jeg vet ikke om det går ann å ta inn flere stasjoner i Oslofjorden, svenskene sender jo også... Skal se om jeg får inn noe fra Sverige på amatørradioen i kveld.

 

Ulempen med NAVTEX slik jeg ser det er at stasjonene deler samme frekvens, og sender 6 ganger i døgnet, slik at det tar 4 timer å få ned en melding hvis man er maksimalt uheldig med tidspunktet man skrur på mottageren.

 

Videre sender Rogaland i følge de listene jeg har sett værmelding klokka 01.50 og 13.50 UTC. I praksis stemmer ikke dette, f.eks. den meldingen jeg postet på forumet tidligere - den ble sendt 17.50 etter det jeg husker.

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

å ha navtex (518  kHz) i en privat båt som kun seiler på kysten/skagerak, er vel heller bortkastet. seiler men på langtur er den grei å ha. Det nye systemet på 490 kHz er bare bygd noe ut i noen få områder i Europa: Storbritannia 3sendere, Island 1 Portugal 1, frankrike 1 og 1 på Arisonene?. Så for det blir byd ut mer eller skal seile til England ville jeg ventet med å kjøpe navtex.  Østlandet blir dekket av Rogaland radio og Stockholm radio, og deres sendinger er beregnet på nyttetrafikken. Vet om noen skip som går på Skagerrak, som kun slår på navtex'en 1 gang i året, og det er når radioinspeksjonen kommer  :sad:

Link to post
Share on other sites

å ha navtex (518  kHz) i en privat båt som kun seiler på kysten/skagerak, er vel heller bortkastet. seiler men på langtur er den grei å ha. Det nye systemet på 490 kHz er bare bygd noe ut i noen få områder i Europa: Storbritannia 3sendere, Island 1 Portugal 1, frankrike 1 og 1 på Arisonene?. Så for det blir byd ut mer eller skal seile til England ville jeg ventet med å kjøpe navtex.  Østlandet blir dekket av Rogaland radio og Stockholm radio, og deres sendinger er beregnet på nyttetrafikken. Vet om noen skip som går på Skagerrak, som kun slår på navtex'en 1 gang i året, og det er når radioinspeksjonen kommer  :sad:

Ja, dersom man ikke får detaljerte og gode lokale værvarsler er det bortkastet, men det var jo det jeg ønsket et svar på.

 

Får man lokale detaljerte værmeldinger for norskekysten på navtex? Ja eller nei

Link to post
Share on other sites

Lasse,

 

Det kommer litt an på hva du legger i begrepet "detaljerte og gode".....

 

Mitt beste råd er; ta kontakt med Jo-Eirik og få ham til å sende deg noen eksempler på de navtexmeldingene som pleier å gå ut. Han har dem sikkert lett tilgjengelige for videre formidling på mail.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei

i tillegg til Storm/kuling og navigasjonsvarsel blir det også sendt ut lokalevarsel som hentes fra sidene til meteorologiske, forøvrig de samme varsel som leses ut via kystradiostasjonene. Utsendinger  er som følger: (Korreksjon fra første melding, tror dette skal være riktig.)

 

1450 sendes Navtex over Rogaland radio,

1510 sendes Navtex over Ørlandet radio

1850 sendes Navtex over Jeløy radio

0250 over Rogaland

0310 over Ørlandet

0650 over Jeløy

Alt er lokal tid (Vinter)

 

Du får mao. ikke noe mer detaljert enn det som "leses" ut, fordelen er at meldingene lagres automatisk eller på utskrift ombord. Foreløpig er frekvensen 490khz ikke tatt i bruk av Norske Navtex-sendere. All utsending skjer på 518khz

Mvh

Jo Eirik

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites

Dette emne har  vært oppe tidligere der vi hadde med et svar fra meterologisk institutt

https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...050814;start=14

 

Det kunne vært til hjelp hvis  navtexmeldinger ble lagt ut på internett! Siden det ikke koster noe i abonnement skulle jo det være ganske enkelt.

 

Hva med Folkeaksjon for NAVTEX på webben

 

 

knut

Link to post
Share on other sites

Dette emne har  vært oppe tidligere der vi hadde med et svar fra meterologisk institutt

https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...050814;start=14

 

Det kunne vært til hjelp hvis  navtexmeldinger ble lagt ut på internett! Siden det ikke koster noe i abonnement skulle jo det være ganske enkelt.

 

Hva med Folkeaksjon for NAVTEX på webben

 

 

knut

Vi heller ha folkeaksjon bedre værmeldinger til båtfolket
Link to post
Share on other sites

Vi heller ha folkeaksjon bedre værmeldinger til båtfolket

 

Støttes fullt og helt. Det er en trist situasjon av vi må ty til Svensk og dansk værmelding for værmelding til sjøs.

 

Navtex kunne godt bli lagt ut på nettet. Meldingene inneholder egentlig bare advarsler om vær og navigasjon- og det kunne vært kjekt å ha!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...