bliss X Svart 10.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2007 Det går an, men er lite trolig! Det forutsetter at de som er dårlige/dårligere enn snittet er en gedigen fare for sin omverden! Selv svarte jeg "middels", men etter å ha vært aktiv båtbruker i 1,5 mannsalder så tror jeg at jeg ligger over snittet. At folk på dette forumet anser seg som bedre enn snittet forbauser ikke og er sannsynligvis riktig! Ting tolkes og tiolkes ... Det sto ikke noe i undersøkelsen om "bedre enn gjennomsnittet" Link to post
chagall Svart 10.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2007 Som Ingar og Ben Sin nevner er det overaskende at ikke antallet av seilbåtfolket er høyere enn det som undersøkelsen viser. Har hatt et inntrykk av at andelen av seilbåtfolk var større blant medlemmer på baatplassen. Kan det være at De er mer aktive enn motorbåtfolket, når det gjelder antall innlegg på forumet???? Link to post
NovaMalin Svart 10.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2007 Hva med oss som har både motorbåt og seilbåt? Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post
OT-flyktning Svart 10.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2007 Tok en titt på de 28 mest ivrige posterne. Der var det 18 med motorbåt og 10 med seilbåt. Link to post
Jens_P Svart 10.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2007 Undersøkelser om bilførere viser at 80% betrakter seg som bedre enn gjennomsnittet. Når det gjelder meg og båt er jeg god, forutsatt at jeg fører egen båt i kjent farvann, i godt vær og dagsformen er god! Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Mouche Svart 11.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2007 Ting tolkes og tiolkes ...Det sto ikke noe i undersøkelsen om "bedre enn gjennomsnittet" Joda, men når folk krysser av for "god" og ikke for "middels" så mener jeg at man har gitt uttrykk for at man anser seg som bedre enn (middels) gjennomsnittet! Er det å "fortolke" synes du? Dessuten så kommenterte jeg jo trådstarters innlegg, og her brukte han selv begrepet "gjennomsnitt". Riktignok i en litt annen sammenheng, men parallellen var tydelig for meg, men ikke for deg? Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sydvesten Svart 11.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2007 Dersom du mener at det er slik, tror jeg du tar feil! At noen tror på seg selv, betyr vel ikke nødvendigvis at de ser på andre som duster? Lars H. Det er ikke alle som mener det og ting settes på spissen, men om en leser tråden om Admiralinnen vil låne båten ! så kan en jo tydelig lese noe om dette.. Personlig så ser jeg ikke noen god grunn til at slike mennesker opptrer på en annen måte eller tror noe bedre om sine medseilere på fjorden enn sin egen kone desverre.. Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
bliss X Svart 11.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2007 Joda, men når folk krysser av for "god" og ikke for "middels" så mener jeg at man har gitt uttrykk for at man anser seg som bedre enn (middels) gjennomsnittet! Er det å "fortolke" synes du? Jeg oppfattet det annerledes. Da jeg krysset av tenkte jeg overhodet ikke på andre, men gikk kun ut fra min egen oppfatning av mine egne kvalifikasjoner. Noe annet har jeg heller ikke tilstrekkelig kunnskap om til å kunne mene noe om ... Link to post
Ubåtfender Svart 11.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2007 (redigert) På sjøen må en naturligvis ha rød, grønn og hvit L på båten. Blir innført ifb med obligatorisk båtførerbevis Flagg signal for vilke kvalifikasjoner og praksis man har på sjøen burde bli innført, da ser man hvem som trenger hjelp når de kommer til land og hvem som trenger en hjelpene hånd og dem som ikke trenger det For er du "god" klarer man seg utmerket godt uten hjelp fra andre og trenger man hjelp er det jo bare å heise et mindre kunnskapsrikt flagg Det går an, men er lite trolig! Det forutsetter at de som er dårlige/dårligere enn snittet er en gedigen fare for sin omverden!Selv svarte jeg "middels", men etter å ha vært aktiv båtbruker i 1,5 mannsalder så tror jeg at jeg ligger over snittet. At folk på dette forumet anser seg som bedre enn snittet forbauser ikke og er sannsynligvis riktig! Det som hadde vært greit å vite, er hva teoretisk kompetanse de som har svart "god" er. uansett alder. så lenge graderingen er: "god" som best "middels" kan bli bedre "ikke så god" har mye å lære enda Er du "god" har du den største terotiske kompetanse tilhørende faget sammen med praksis erfaring som støtter dette. Betviler alle som har svart "god" for de kan bli bedre. Så lenge man kan bli bedre kan man ikke skåre full pott. Redigert 11.Mars.2007 av Ubåtfender (see edit history) bloggen min Link to post
JoK Svart 11.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2007 Altså de aller fleste anser seg som bedre enn gjennomsnittet. Det kan da ikke gå an? Hvem skal da være gjennomsnittet og dårligere enn snittet? Det er vel rimelig å anta ar Båtplassen-brukere er noe mere interessert i båt og derfor bruker båten mer enn folk flest ? Og hvis det er riktig, så er det jo mulig at øvelse gjør mester og at det faktisk er forholdsvis mange her på forumet som er 'bedre' enn mange som er mindre interessert? Link to post
Sydvesten Svart 11.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2007 så lenge graderingen er: "god" som best "middels" kan bli bedre "ikke så god" har mye å lære enda Det var vel noe slikt jeg også så for meg at graderingen var, så siden jeg ennå har mye å lære så svarte jeg nok riktig her etter min mening. Det er vel her på sjøen som i resten av samfunnet at mesteparten av nordmenn er bedre en gjennomsnittet.. Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Daffy Svart 11.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2007 Jeg oppfattet det annerledes. Da jeg krysset av tenkte jeg overhodet ikke på andre, men gikk kun ut fra min egen oppfatning av mine egne kvalifikasjoner. Noe annet har jeg heller ikke tilstrekkelig kunnskap om til å kunne mene noe om ...Det er jeg enig i og det var slik jeg tolket det også. Hvis ikke jeg husker feil så huket jeg God.Mente ikke med det at jeg er best. skulle vel krysset middels, men jeg vet ikke om jeg er det engang jeg iforhold til andre. Men jeg vil ikke påstå at jeg er "ikke så god" Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Ubåtfender Svart 11.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2007 (redigert) Det er vel her på sjøen som i resten av samfunnet at mesteparten av nordmenn er bedre en gjennomsnittet.. Eller når man kommer til land og skal fortøye så er vi båtnordmenn for stolte til å be om hjelp ettersom våre begrensninger stopper opp for vi trodde vi var så "god". Så flaggsignal om hvor flink/kvalifikasjoner man er burde være et glimrende HMS tiltak som bør fremmes til Syvertsen i KNBF. Redigert 11.Mars.2007 av Ubåtfender (see edit history) bloggen min Link to post
Ben Sin Svart 11.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2007 Det er vel rimelig å anta ar Båtplassen-brukere er noe mere interessert i båt og derfor bruker båten mer enn folk flest ? Og hvis det er riktig, så er det jo mulig at øvelse gjør mester og at det faktisk er forholdsvis mange her på forumet som er 'bedre' enn mange som er mindre interessert? Jeg kan ikke se noen sammenheng mellom hvor god man er til å føre båt, og hvor interressert man er i å være aktiv på et internettforum. Det kan like gjerne være omvendt. Man er en idiot på sjøen, men prøver å oppveie det ved å være flink og aktiv på nettet. Når det gjelder rangeringen god, middels og ikke så god, var det meningen at man skulle velge det man selv følte passet om seg selv. Da tenker iallefall jeg "i forhold til andre" eller "gjennomsnittet/middels". Kanskje jeg skulle hatt rangeringen: Mye bedre enn gjennomsnittet. Litt bedre enn gjennomsnittet. Gjennomsnittlige ferdigheter Litt dårligere enn gjennomsnittet. Mye dårligere enn gjennomsnittet. Jeg tror uansett resultatet hadde vist en stor overvekt av litt eller mye bedre enn gjennomsnittet. Ben Sin Link to post
Miranda Svart 11.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2007 Eller når man kommer til land og skal fortøy så er vi båtnordmenn for stolte til å be om hjelp ettersom våre begrensninger stopper opp for vi trodde vi var så "god". Så flaggsignal om hvor flink/kvalifikasjoner man er burde være et glimrende HMS tiltak som bør fremmes til Syvertsen i KNBF. hvorfor be om hjelp, hvis jeg sitter og ser en kommer inn mot brygga / land går jeg over for å ta imot fortøyningene, eller bare holde båten fra til de selv er klare for å ordne fortøyningen. Dette er jeg vant med fra der vi farter rundt. Gir hverandre en hjelpende hånd. Burde vert vanligt over alt spør du meg. Opinion is like an ass, everybody have one</FONT> Link to post
Mouche Svart 11.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2007 Jeg kan ikke se noen sammenheng mellom hvor god man er til å føre båt, og hvor interressert man er i å være aktiv på et internettforum. Det kan like gjerne være omvendt. Man er en idiot på sjøen, men prøver å oppveie det ved å være flink og aktiv på nettet. Joda, mulig det, men lite sannsynlig! Hvem gidder å sitte i timesvis hver dag på dette forumet uten å være genuint interessert i båt og båtliv? Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Ubåtfender Svart 11.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2007 (redigert) hvorfor be om hjelp, hvis jeg sitter og ser en kommer inn mot brygga / land går jeg over for å ta imot fortøyningene, eller bare holde båten fra til de selv er klare for å ordne fortøyningen.Dette er jeg vant med fra der vi farter rundt. Gir hverandre en hjelpende hånd. Burde vert vanligt over alt spør du meg. Planlegging av fortøyningen inngår i delen av manøvrering og det stilles krav til det. Klargjøring for forøyning til land skjer på sjøen- ikke på land da land er godt nok fortøyd som det er . Men selv stille jeg opp om jeg ser at føreren kunne trenge hjelp. Men mener at den best å hjelpe man kan gi i sådan stund er hjelp til selvhjelp slik at de skal kunne klare seg seg i uthavner når man er alene og ikke folk rundt seg. Redigert 11.Mars.2007 av Ubåtfender (see edit history) bloggen min Link to post
Sydvesten Svart 11.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2007 Joda, mulig det, men lite sannsynlig! Hvem gidder å sitte i timesvis hver dag på dette forumet uten å være genuint interessert i båt og båtliv? Hmmm... jeg sitter i timesvis her på baatplassen, men jeg blir ikke noe bedre å føre båt av den grunn.... Jeg har fremdeles en masse å lære.... Hadde jeg hatt like mange timer med å føre båt som jeg har her på baatplassen så hadde jeg kunne skrytt på meg en middels om ikke annet... Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Suzuki Svart 11.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2007 Hvem gidder å sitte i timesvis hver dag på dette forumet uten å være genuint interessert i båt og båtliv? Yrkeskverulanter med fritidsproblemer ? Suzuki No boat needed.. Link to post
Mouche Svart 11.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2007 Sydvesten - beskjedenhet er en dyd som ikke skal overdrives! Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
vikers Svart 11.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2007 Hmmm... jeg sitter i timesvis her på baatplassen, men jeg blir ikke noe bedre å føre båt av den grunn.... Jeg har fremdeles en masse å lære.... Hadde jeg hatt like mange timer med å føre båt som jeg har her på baatplassen så hadde jeg kunne skrytt på meg en middels om ikke annet... Jeg har nå vært medlem her i et par år, og er helt sikker på at jeg har blitt en bedre båtfører grunnet alt jeg har lært her på forumet. Her blir vi "opplært" i flaggsignaler, lanterneføring, tips for å legge til i vind/stor sjø eller andre spesielle forhold, motorservice, rutiner før og etter avgang i motorrommet, oppførsel på dekk underveis, rutiner og tips til sikker oppbevaring av gass/brennbare ting, råd om alle mulige sikkerhetsutstyr og bruken av dem - og jeg kunne sikkert skrive videre mange linjer. Mitt poeng er at om du mener du ikke har blitt en bedre fører av alle de råd og tips du sikkert har mottatt siden du registrerte deg - da ville jeg lest dem alle en gang til... Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
CB. Svart 11.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2007 Det går an, men er lite trolig! Det forutsetter at de som er dårlige/dårligere enn snittet er en gedigen fare for sin omverden! Selv svarte jeg "middels", men etter å ha vært aktiv båtbruker i 1,5 mannsalder så tror jeg at jeg ligger over snittet. At folk på dette forumet anser seg som bedre enn snittet forbauser ikke og er sannsynligvis riktig! Hei Arthur. Nå leste jeg hva du skrev. Etter å ha sett deg manøvrere i middagsbukten så synes jeg du ligger godt over gjennomsnittet, tett innpå å være perfeksjonist, lik meg. Jeg tror nok du var litt beskjeden idag Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
hifo Svart 11.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2007 klikket ikke så god , for jeg har 3 år på sjøen. fast aksel og ror. gruer meg noe j...... når jeg skal inn i trange havner.. føler meg da litt klønete.. tror vel noen flere enn 5% føler noe tilsvarende.. dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Sydvesten Svart 11.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2007 (redigert) For meg er det stor forskjell på teori og praksis, men det er klart at noe har man lært men er langt på vei utlært... Har meget igjen til det er en realitet, vel det blir aldri en realitet heller for min del.. Kan en del teori, men roter fremdeles en masse når jeg er på sjøen, og i havner.... har masse å lære... dermed kan jeg ikke derfinere meg som noe annet. Er nok en perfeksjonist av meg, derfor skal det en del til før jeg blir fornøyd.... vi er kun 5 % med denne oppfatningen, som mener vi har en god del å lære, resten er enten tilnærmet utlært eller middels og bedre Redigert 11.Mars.2007 av sydvesten (see edit history) Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mouche Svart 11.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2007 Hmmm... jeg sitter i timesvis her på baatplassen, men jeg blir ikke noe bedre å føre båt av den grunn.... Jeg har fremdeles en masse å lære.... Hadde jeg hatt like mange timer med å føre båt som jeg har her på baatplassen så hadde jeg kunne skrytt på meg en middels om ikke annet... Er dette et argument for, eller imot, obligatorisk båtførerprøve som nå kan avlegges på nettet? Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn