Jump to content

Spørreundersøkelse om baatplassenbrukere


Ben Sin

Spørreundersøkelse  

501 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Er dette et argument for, eller imot, obligatorisk båtførerprøve som nå kan avlegges på nettet? :rolleyes:

 

:sailing:

Tja, si det du.... siden jeg er tilhenger av obligatorisk opplæring til sjøs så skal det vel litt mere til enn bare teori her... Men etter resultatene av denne undersøkelsen her så er det jo bare jeg og en håndfull andre som har noe å lære her, så en eventuell praktisk prøve får de andre 96% er jo ren plankekjrøing etter hva jeg kan skjønne...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Sydvesten: Min kone ville svart "Ikke så god" i denne "undersøkelsen", og jeg vil anta at du fører en båt mye bedre enn henne. Når flesteparten her svarer "Middels" (jeg bl.a.), så mener i alle fall ikke jeg at jeg ikke har mer å lære... At nærmere halvparten av de som har svart her mener seg "Gode" vil jeg anta er riktig...det finnes mange dyktige (gode) båtførere her inne vil jeg tro. Å mene seg "God" betyr heller ikke at mer kan læres....

 

Hadde et av valgene vært : " Enestående god..ingen over ingen ved siden - fullt utlærd" - så ville nok ikke så mange valgt dette alternativet.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

SÅåhh, hva er GOD?? At du FØLER deg SIKKER, eller at du gjør alt rett (etter "boka")??

Sjøl er jeg kanskje overforsiktig, trekker meg i GOD tid, gubbene på ljugekrakken i havna drar kanskje på smilebåndet over hvor trægt det går med å kjøre inn i båsen :rolleyes:

På vei til Hitra (i Trondheimsleia) har jeg flere ganger snudd ved Agdenes hvis sjøen har vært for tøff (for meg) selv om BÅTEN sikkert takler slik sjø utmerket...

Har aldri vært på grund (enda) osv.

MEN er jeg derfor GOD?? :confused:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Vel Marwin..., en liten avsporing...: Skal man dømme etter avatarbildet ditt må du jo være god på grunden: Du har jo belter til å trekke deg fram med! :yesnod::yesnod:

JA, du sporer av! Beltene er til å trekke avatar-redskapen frem over vann som inneholder ove 95% luft Se forøvrig HER

 

var det den freseren du ikke fikk brukt i vinter??

Ja. :puke:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Tenkte overhodet ikke på andre da jeg krysset av.

Tenkte gjennom de forskjellige aspekt jeg anser som viktig ved å føre båt og vurderte meg selv opp i mot det.

 

Raskt nevnt tenkte jeg gjennom:

- Kan jeg navigere? Det være seg bruke plotter, lese kart, kunne sjømerker, kunne navigasjonsregler, lese fyrlykter, lese lanterner og annet som er viktig for mitt bruksområde av båten.

- Sikkerhet. Har jeg kontrollen her, både på mannskap, meg selv og selve båten.

- Teknisk. Har jeg oversikten over det tekniske og elektriske slik at jeg kan gjøre enkle feilsøkninger og reperasjoner selv?

- Manøvrering. Hvor godt behersker jeg båten både ved finmanøvrering og manøvrering i sjø.

 

Om flere har tenkt slik som meg er ikke fordelingen på de ulike svaralternativene overraskende.

Tror nok de aktive brukerne her er over middels opptatt av de ulike punktene jeg nevnte over.

Tipper også at andelen med et eller annet båtsertifikat er mye høyere her en blant båtbrukere forøvrig.

Link to post
Share on other sites

Eller når man kommer til land og skal fortøye så er vi båtnordmenn for stolte til å be om hjelp ettersom våre begrensninger stopper opp for vi trodde vi var så "god". Så flaggsignal om hvor flink/kvalifikasjoner man er burde være et glimrende HMS tiltak som bør fremmes til Syvertsen i KNBF.

Hei Ubåtfender :seeya:

Takk for "tilliten", men jeg tror jeg arkiverer ideen din i skuffen for kuriosa og artige ideer. Ellers tar jeg selvfølgelig imot alle ideer med stor takk!

Jeg regner meg selv for en rimelig habil båtfører, men det hender jo av og til for meg som for de fleste andre at lykken er bedre enn forstanden. Dessuten har jeg gjort et par skikkelige tabber som jeg ikke akkurat tenker tilbake på med glede..hmmm

Som de fleste andre, setter jeg stor pris på at det er noen som tar imot tampen når jeg skal fortøye og jeg gjør jo selvfølgelig det samme når noen kommer inn. Det er ofte innledningen til en hyggelig prat. Gode båtvenner skal man ta godt vare på. Uvennene har en tendens til å komme av seg selv, både på sjø og land...

Når det gjelder fordelingen av seilbåter og motorbåter, viser denne undersøkelsen den samme fordelingen som i fritidsbåtflåten for øvrig. Undersøkelser har vist at det er ca. 15% seilbåter og 85% motorbåter i Norge. Det store flertallet av seilbåtene har hjemmehavn i Oslofjorden.

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Undersøkelser har vist at det er ca. 15% seilbåter og 85% motorbåter i Norge. Det store flertallet av seilbåtene har hjemmehavn i Oslofjorden.

Hilsen Syvert :flag:

 

Har dere en statestikk som viser hvor mange som konverterer. Leser stadig vekk om motorbåt-eiere som går over til å

bli laken-entusiaster. I % er det vel lite, men i anntal må det bli noen. Eller tar jeg feil.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Har dere en statestikk som viser hvor mange som konverterer. Leser stadig vekk om motorbåt-eiere som går over til å

bli laken-entusiaster. I % er det vel lite, men i anntal må det bli noen. Eller tar jeg feil.

Hei baatsmann :seeya:

Fordelingen har holdt seg rimelig konstant i en årrekke. Det vil si at det foregår en jevn "konvertering" til begge grupper. På den annen side har vi sett en tendens til en viss økning i seilbåtandelen de siste årene. Grunnen til dette kan være så mangt, men flere mener at nye båteiere ofte kjøper store seilbåter som alternativ til hytte fordi de får mer båt for pengene enn å kjøpe motorbåter. Dessuten tror de kanskje at det å "motre" rundt i en seilbåt ikke er så risikobetont som å manøvrere en motorbåt. Jeg understreker imidlertid at dette er bare synsing fra min side. Det finnes dessverre ikke noe statistikk eller tallmateriale som kan dokumentere dette.

Hilsen Syvert :sailing:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

På den annen side har vi sett en tendens til en viss økning i seilbåtandelen de siste årene. Grunnen til dette kan være så mangt

 

Hopotetisk synsing og høyspekulasjon:

 

Kan det være en sammenheng at nye båteiere som er førstegangskjøpere og har minimal båterfaring, oppfatter seilbåt noe enklere å bruke mht. vikepliktreglene?

 

Og at man kan starte med motorkjøring og lære seg seiling underveis?

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...