Jump to content

Kontrollsoftware overvåking/instr./logging?


Batdilla

Recommended Posts

Jeg driver og leker meg med tanken på å bruke PC'n til å overvåke/indikere/logge enkelte ting i båten. Til det trengs to ting: moduler i PC'n for å få signalet inn og software for å tolke signalene.

 

Jeg regner med at det er kurrant å få tak i digitale I/O moduler for PC som gjør at man kan sende input til PC'n og ta ut output. Noen som vet om rimelige slike enheter forresten?

 

PC'n er jo et enormt verktøy med den rette programvaren. Mange ting man ønsker å overvåke/indikere er rene av/på signaler. Andre er av en litt annen karakter og krever kanskje spesielle analoge kort for å kunne håndteres i PC'n.

 

Formålet er å kunne hente inn signaler fra ulike ting i båten og kanskje primært vise status på skjermen, men også få mulighet til å sette alarmer, definere maks./min., logge ting over tid, osv kunne vært kjekt. Kanskje med mulighet for varsling via SMS når visse tilstander tilsier det? Kanskje også med mulighet for å styre enheter via utganger fra PC'n når visse betingelser er oppfylte.

 

I forbindelse med kontroll på batteribanker kan jeg tenke meg en slik løsning kan være et slagkraftig alternativ til dyre standardløsninger.

 

I tillegg til å være mer sofistikert enn et vanlig instrument, kan det være andre fordeler med en slik løsning. I en del båter er det begrenset hvor mye det er plass til i dashbordet. Ved å bruke PC, kreves riktignok plass til en LCD skjerm, men det er også alt. Et annet aspekt kan være kostnad. Bruker man PC, som mange har fra før, slipper man unna med kostnaden for innkjøp av giver og trenger ikke selve instrumentet.

 

Nå vil kanskje ikke mange overlate kritiske funksjoner til en PC som kan gå strømtom når det minst passer, men for "mindre kritiske" funksjoner, og/eller som et supplement kan det være et alternativ.

 

Spørsmålet er om noen vet om programvare som er egnet brukt til et slik formål. Enten gratis programmer eller kommersielle løsninger. Noen som har tenkt i de samme baner? Noen som har erfaring fra egne løsninger?

Link to post
Share on other sites

Interessant sak dette. Men jeg tenkte mer i retning av å lage mer av løsningen selv. Skaffe I/O enheter, og så bruke en mer generell type software som er fleksibel og kan settes opp til forskjellig bruk. Men jeg så en ting som uansett hadde vært interessant: Logget timeteller i PC'n og brukt dette til å holde styr på påminnelser rundt vedlikehold som er intervallstyrt. Det hadde vært kjekt.
Link to post
Share on other sites

I min forrige båt skiftet jeg de få, men gamle instrumentene (VDO) fordi jeg ønsket mer "kontroll". VDO har (hadde ihvertfall) et instrument hvor RPM ble vist analogt, og alt annet på LCD. Fordelen med nevnte intrument var at de gamle giverne kunne benyttes. Og, det jeg syntes var best, man kunne stille inn alarmer etter eget ønske. Både for høye og lave verdier, altså om f.eks kjølevannet ble for varmt eller for kaldt.

 

Det ble en lang innledning på spørsmålet om å lage selv, men egentlig ment som et tips. Instrumentet kunne nemlig også koples til PC med lagring av data og "fancy" online visning. Jeg installerte aldri den løsningen.

 

Instrumentet hadde inngang for; RPM, Oljetemp + trykk, vanntemp, gearkasse olje-trykk, fuelnivå, vanntanknivå, spenning. Alle med 2 alarmer, justerbare. Timeteller var med, + 2 alarmer for servicetidspunkt. Prisen i 1998 var ca. 4.000.

 

Tror jeg ville satse på noe sånt før jeg gikk på en PC-løsning, ihvertfall om tankegangen er å kvitte seg med de gamle instrumentene. Høres skummelt ut å kun bruke PC-løsning, men som suplement er det sikkert ok/gøy

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Takker for innspillet, BEG. Har snoket litt i mellomtiden og funnet følgende: USB Digital I/O Commander. Dette er noe i retning av det jeg tenker på. Veldig enkel å sette i drift: Plugg I/O enheten i USB porten, installer programmet, koble til de signalene du vil overvåke, eller styre, sett opp betingelsene for hver inn/utgang, og vips så har du et PC basert kontrollsystem oppe og går til $99. Kan f.eks. sette det opp slik at hvis det kommer vann et sted man ikke ønsker, så fyres et SMS program som sender en forhåndsdefinert melding om vanninntregning til mobilen din. Er det problemer med batteriet, så varsles dette med en annen beskjed. Faller landstrøm fra, så varsles dette med en melding, osv. Lagt til: Har sett etter et egnet freeware program som kan settes opp til å sende forhåndsdefinerte SMS meldinger via en mobil tilknyttet PC'n men har ikke funnet noe. Noen som vet om noe slik?

 

Hvis vi nå hadde funnet en eller annen duppedings vi kunne koblet til en mobiltelefon slik at denne USB Digital I/O Commanderen fikk et input når mobilen ble oppringt, ville vi hatt all verdens av muligheter for å slå av/på ting i båten via mobiltelefonen. I farten vet jeg ikke om noen slike duppedingser for mobiltelefoner, men det finnes garantert noe som kan brukes. Noen som vet om noe?

 

Men, jeg tenkte vel på noe mer enn bare et PC basert kontrollsystem. Ville gjerne hatt muligheter til å vise instrumenter o.l. på skjermen også. Det ser ikke ut som det er noe problem å finne analoge I/O kort til PC som ikke koster all verdens. Problemet oppstår i det øyeblikket man skal finne en egnet software som ikke er altfor dyr. Det skulle forundre meg mye om det ikke er en eller annen racer som har laget noe slik til eget bruk og etter dette lagt det ut gratis på nettet. Problemet er bare å finne det. :sad:

Link to post
Share on other sites

Jeg driver for tiden, i ledige stunder (og da tar det fort litt tid....), å snekrer et slikt system. Fant rimelig fort ut at et PC-basert system ikke var helt formålstjenlig. Bruker båten MYE uten å slå på PCen i det hele tatt. Bruker en microcontroller fra www.microrobotics.co.uk da denne starter momentant sammen med motoren og er rimelig grei å programmere. Denne har 2 serieporter, 8 analoge og 10 digitale innganger. 2 analoge innganger og 7 digitale kan også brukes som utganger. Alle inn- og utganger er 5V (må lage en enkel signaltilpasning gor hvert enkelt signal) og controlleren forsynes med 8-30V. Ser for meg at jeg på litt sikt vil lage et visningsprogram som kjører på PCen slik at microcontrolleren henter inn data og logger det som er aktuelt og at PCen presenterer data på en fornuftig måte. Kontrolleren har innebygd støtte for et display (grafisk eller alfanumerisk) og tastatur, samt SPI-bus, I2C-bus og Dallas 1-wire-bus for tilleggskort av forskjellige slag.

 

Foreløpig har jeg kun koblet til GPS (for registrering av fart) og turbinmålere på diesel tur og retur for å få beregnet forbruk i forskjellige hastigheter, timeteller, tankmåler (basert på forbruk) o.l.

 

Tenkte jeg skulle lage en bedre beskrivelse av systemet litt utpå nyåret slik at kanskje andre lettere skulle kunne "snekre" selv.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Her er et annet eksempel i den retningen jeg tenker meg: Weeder Technologies. Digitale og analoge I/O kort. Et klikk på menyvalget "Windows Software" viser et skjermbilde man kan hekte på en slik I/O enhet. Et I/O kort med 14 I/O kanaler for RS232 går for $59. I tillegg følger det med et program - ModCom - som man kan bruke til å designe sine egne skjermbilder hvor status på de ulike inngangene vises grafisk. Programmet man lager skjermbildene med er grafisk basert, det er bare å dra og slippe elementer og tilegne de ønskede egenskaper. Så her kan man koble til ønskede elementer til PC'n og deretter lage sitt eget skjermbilde hvor de ulike tingene vises som runde instrumenter, skalarisk fremvisning, man kan bestemme alle farger, størrelser og plasseringer. Ho - ho! Tenk for en fin gutteleke dette er å få til f.eks. jul!

Link to post
Share on other sites

Dette har eg surra med for en tid tilbake.. Legger inn et par  linker men vet ikke om det er dette du ser etter

 

 

http://www.fireresearch.com/Instruments.htm

http://www.adventurercomputer.com/Products.htm

http://homepages.ihug.co.nz/~bvdb/

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Dette har eg surra med for en tid tilbake.. Legger inn et par  linker men vet ikke om det er dette du ser etter.

http://www.fireresearch.com/Instruments.htm

http://www.adventurercomputer.com/Products.htmhttp://homepages.ihug.co.nz/~bvdb/

Interessante linker. Den første later til å være mer i retning av instrumenter som viser mange forskjellige typer data. De to andre ser ut til å være låst til bestemte standarder og bestemte typer givere. Ser fint ut, men prisen da gitt...

Link to post
Share on other sites

...Dette har vist vært oppe før

Mja, både og. Jeg tenker kanskje litt videre enn bare å displaye instrumenter på PC'n. Det jeg egentlig ser etter, er en kombinasjon av overvåking med mulighet til maks./min. grenser, alarmer, logging, trender, o.l., kombinert med et verktøy hvor man designer egne skjermbilder som kan presentere de ulike data. Og gjerne i tillegg mulighet for å styre output PC'n fra også, basert på input. Men takk for at du fant igjen tråden. Jeg lette etter den men fant den ikke i farten. :cool:
Link to post
Share on other sites

Hehe jeg vet.. Tror jeg fekk en pris på over 10000 på et komplett annleg.. Skal sei da er heftigt da...

 

Vel.. Eg kikker videre .. Det du trenger i hovedsak er jo interface så pc'en kan "tolke" signalene..

 

Der finnes en del smarte folk rundt om som kan lage slike..

Prøv å søke etter interface

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Der finnes en del smarte folk rundt om som kan lage slike.. Prøv å søke etter interface.

Har søkt ganske mye allerede. Digital/Analog I/O koster ikke all verdens, så det er kurrant å kjøpe nytt. Men når det gjelder bra software, er det verre. Ser i første omgang etter noe som er freeware. Programmet som er lagt ut på et av nettstedene jeg har linket til lengre opp - ModCom - later til å stamme fra et slags GNU prosjekt, så det antar jeg er til fri bruk. Har ikke fått studert dette programmet i detalj ennå, men det later til å være greit til å designe skjermbilder med. Men jeg vet ikke om det kun er designet for å displaye ting, eller om man kan kontrollere output også via programmet.

BildeBilde

Link to post
Share on other sites

prøv denne

Vakkert resultat, men det virker ikke som dette er noe for hvermandsen. De opererer flere steder med "Albatross Yachtline software-designer" og jeg oppfatter det dithen at løsningen utvikles spesielt for hvert tilfelle av firmaets software designer. Så da blir det fort mer omstendelig igjen. Og sikkert ikke rimelig heller...
Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

BildeBilde

En liten tilbakemelding - jeg har nå testet dette programmet: ModCom. Og det ser ut til at dette er et fullt anvendbart program for å designe egne skjermbilder for å vise ulike digitale og analoge signaler som man kan sende inn på PC'n. Så her øyner jeg et framtidig prosjekt. Kunne tenkt meg en nøyaktig avlesning av spenning på batteriene. Kanskje med en visuell varsling hvis batterispenningen synker under en angitt grense. Videre kunne jeg tenkt meg og holdt rede på hvor mye strøm som er tatt ut av batteriene siden man forlot kai. Og masse annet... Og det beste av alt: Alt kan enkelt logges til en egen fil for videre behandling i f.eks. Excel. Så hvis man har noen duppedingser som man ønsker å logge, kan dette være en enkel løsning. Hekt på en digital/analog inngangsmodul, koble til duppeditten, og vips så kan du få både grafisk visning og i tillegg logging til en egen loggfil.

 

Videre kan man kontrollere digitale/analoge utganger også via programmet. Man kan sette inn en av/på bryter i skjermbildet man designer og bruke denne til å slå av/på en enhet. Eller man kan sette opp alarmgrenser og når en viss tilstand er oppnådd, så trigges automatisk en utgang fra PC'n.

 

Kort sagt: Dette programmet er veldig anvendelig og kan brukes både for å overvåke/indikere/logge ting, men også mer avanserte oppgaver som å styre funksjoner i båten. Her er det bare fantasien som begrenser.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...