Jump to content

Hvorfor havarerte denne båten?


Mulligan

Recommended Posts

Det står jo i innelgget fra Seilas at det mest sannsynlig var en kollisjon med en container eller noe annet som fløt i sjøen som forårsaket hullet i skroget

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det står jo i innelgget fra Seilas at det mest sannsynlig var en kollisjon med en container eller noe annet som fløt i sjøen som forårsaket hullet i skroget

 

Det innlegget i seilas er oppdatert 17.23 idag. Det sto ikke om container tidligere. Men det forklarer mye.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Henger historien i seilas sammen? Det står at de hørte noen lyder nedunder og oppdaget at båten tok inn vann. Min påstand vil være at om du kolliderer med en Container så hardt at du tar inn vann så merker du det skikkelig - så vidt jeg forstod var det også dagslys - en conteiner er relativt lett å se når du er så nærme at du treffer den.

 

Vi får vente å se om vi får forklaring på dette - det er vel lett for at det kommer litt uriktigheter gjennom til å begynne med.

Link to post
Share on other sites

Siden jeg heldigvis ikke var ombord i båten når ulykken inntraff så kan jeg ikke komme med noen påstander om hverken hvilke lyder som er hørt eller noe annet.. Uriktigheter fremkommer ofte av spekulasjoner og påstander som andre fremsetter :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Kanskje båten hadde byttet navn uten å utføre det obligatoriske ritualet?

 

Nei; spøk til side. Alvorlig og skremmende. Dersom de valgte å starte motor for å gå mot vinden, har det nok vært relativt kraftig vær, og skroget slår hardt i vannet. Det kan ha vært en ukjent tretthet i konstruksjonen, eller slagene/lydene fra sjøen overdøvde at de faktisk traff ett eller annet drivende skrot. Godt de hadde med en ekstra gummibåt, og at de klarte seg ok.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

en conteiner er relativt lett å se når du er så nærme at du treffer den.

Det er ren utopi å tro at man sitter og kikker ned i vannet foran båten til enhver tid. I dette tilfellet var det så vidt jeg skjønner dårlig vær i tillegg. På en tur som tar noen timer, kan man gjøre det. Når "turen" strekker seg over flere dager, er det andre og viktigere ting man kan bruke energien sin på. Sjansen for å treffe en container er forsvinnende liten, da er det dumt å slite seg ut og neglisjere andre gjøremål fordi du kikker etter dem.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

[quote name='Herman' date='11.0

 

Jeg sa vel ikke at man skal sitte å se etter containere (men utkikk er jo lurt å holde da..). Det jeg sa var at dersom man er så nærme at man treffer containeren så ser man den også (såfremt man er oppe på dekk og det er dagslys). Ikke nødvendigvis foran båtan før man treffer den (det er jo typisk dårligest sikt foran), men på en av sidene eller i kjølevannet. De er ikke så små disse containerene selv om de flyter tungt i vannet...Jeg vil også tro at i dårlig vær er de enklere å se, sjøen bryter jo rundt/over disse containeren også.

La oss håpe at man aldri treffer en.......

Redigert av gimi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er det vel slik at disse containerne helst faller av lasset i dårlig vær. De fleste synker etter relativt kort tid, men så er det noen som holder seg flytende. Burde vært et krav at de sank umiddelbart. Ingen CE merking (kategori Z - :wink: ) uten tilfredstillese av dette krav.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har flere ganger på Navtexen om bord registrert at jeg har seilt i farvann med tungtflytende gjenstander.

 

Jeg tror det er nærmest umulig å gardere seg mot at man en dag går på et tungtflytende oljefat, en tungtflytende kontainer, en vasstrukken tømmerstokk, en tund trosse el.a.

 

- noe som kan gi katastrofale konsekvenser for flyteevnen til eget fartøy.

 

Jeg seiler ganske mye alene, og jeg har prioritert å ha redningsflåte, redningsvest, pyroteknisk utstyr og EPIRB (emergency positioning radio beacon) - levert fra Tron - lett tilgjengelig.

 

Epirb'en sjekker jeg minst en gang i uka om sommeren. Jeg tror at denne er det viktigste kommunikasjonshjelpemidlet ombord når VHFen ramler ut (saltvann i batteripakken).

 

Redningsflåte har jeg desverre bare forsøkt en gang -og håper at erindringene kommer frem ved akutt behov.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...