Jump to content

Øker båtgleden med større og dyrere båt ?


Ficher

Recommended Posts

Definisjonen på båtglede er jo sterkt subjektiv da. Om man blir lykligere med større og/eller dyrer båt komer an på hva slags båt man har og hva man ønsker at båtlivet skal være.

 

For egen del vil ikke større båt bety mer båtglede, 25' er stort nok. Dyrere båt derimot kan bety mer båtglede. Dyrere båt vil for meg si nyere båt og trolig mindre og enklere vedlikehold. Stor del av båtgleden er for min del knyttet til å kunne bruke båten når det passer meg, ikke å reparere i steden for å reise ut.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Vel hva skal jeg si.. :yesnod:

Beynnet med 23 fots tresnekke, så en 18 fots selco, en 14 fot GH ( som står i hagen) en Polar 20 , en plattgatter på 33 fot, en stålbåt på 32 fot og nå en Fjord 38. Vi har bare hatt det bedre og bedre, Likte 33 foter`n myyye bedre en stålbåten. Men ingenting slår Fjordèn.. størrelsen er deilig, med fler og fler barn, kreves mer plass til å ha ting pratisk og ikke minst masse plass til ting og tang. Generator er godt å ha, sammen med komfyr og en god dusj. fungerer familien bedre syntes nå jeg da. og med høyere kosefaktor samt tryggheten med 2 motorer blir det om ikke mer tid på sjøen, blir det hverfall ikke mindre :-) Men det beste ville jo vært om den var like rimelig som Gh`n...................Så økt båtglede med dyrere båt passer ikke inn for meg,,,,

 

 

Mvh

 

Pjolter

Redigert av Pjolter (see edit history)

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Må si at bekymringene var mindre med gamlesnekken. Var ikke det store innhugget i økonomien, og livet på sjeøen var anerledes. Vi har ikke hoppet så mye større opp, men den drikker litt mer diesel... Ønsket hadde vel vært en ny båt istedet for en gammel en som det dukker opp hundrevis av småprosjekter. Det jeg liker nå er at jeg vet det meste om hva som er i båten for jeg har skrudd/sett på det meste, men det hadde vært greit å få fikset alle disse småtingene en ser at burde vært gjort noe med. Båt er dyrt, så for oss handler det om å ha den vi har, eller ikke ha båt i det hele tatt. Fruen maser om hus så... Nettpoker kanskje ??? (ikke lurt nei...). Satser heller på Lotto tror jeg!

Link to post
Share on other sites

Jeg og vi er veldig godt fornøyd med de 26 fotene vi har, men der er ikke til å legge skjul på at 9-10 meter båtlengde med tilhørende bredde og komfort lever i vår drømmeverden. Eget toalettrom, ei god seng (med plass til to) og tilnærmet ståhøyde er noen elementer fra dømmebåten. Tartan 34, C&C 99 er "drømmebåter", men jeg tror ikke jeg, for min del, vil få mer båtglede av å eie en sådan. Det viktige er at det ikke er mye bry å sette seil, legge fra/til i havna og at båten er morsom å seil forde om det er lite vind. Morsom å seile er det viktigste argumentet, og det desidert beste tipset jeg fikk før jeg kjøpte seilbåt. Det skal friste å sette seil.....

 

Som opprinnelig motorbåtperson, og alternativt snekke-eier, må jeg si at gleden er å gynge i bølger og heggbølger. Jeg kaller det hengekøye-effekten. Er båten for stor, gynger den ikke (les: sjelden) - dét blir også feil, da stille vann kjeder meg. Jeg er derfor en av dem som setter pris på halvplanere og andre som lager hekkbølger :)

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

- Min båt er 4 år gammel, og jeg har tenkt å ha den i 30 år til

- Min båt går i max 34 knop, mer enn nok for meg

- Min båt har 3 lugarer som er stor nok til å sove i for fruen, skipshunden og jeg

- Min båt har en rommelig lukket salong i styrhuset med varme, TV og stereo

- Min båt har toalettrom med varmt og kalt vann dusj og dass med elektrisk spyling

- Min båt har akterdekk med mulighet for kalesje over med god plass for oss 3 og mange fler.

- Min båt har stor badeplattform, som man kan sitte med campingstoler på.

- Min båt har kjøleskap og gasskomfyr og gassbereder og alltid varmt vann.

- Min båt har elektrisk ankervinsj som gjør at jeg kan konsentrere meg om å legge til når jeg går inn mot havn alene

- Min båt har Baug og Hekkthruster som gjør den lett å manøvrere alene i sterk strøm og vind, også med fjernkontrollen fra land.

- Min båt har jolle i daviter som er lett å behandle

- Min båt er lukket, helisolert, og med isolerglass og tørr og varm.

- Min båt har en deilig romslig flybridge

- Min båt koster mer enn nok å ha batplass til

- Min båt har en pålitelig Yanmar dieselmotor

- Min båt er MIN, og bare MIN og ikke banken sin.

 

- osv

- osv

- osv

Vel, jeg begynte med en 14 foter for 40 år siden.....Så det har tatt av. :blush:

 

 

Link to post
Share on other sites

Kan jeg si dette på en enklere måte? Antagelig. En båt er en bruksgjenstand, ikke et statussymbol.

 

Javel ja....desverre en sannhet med STORE modifikasjoner...For mange er nok dette med båt et statussymbol :yesnod: Veeldig mange låner MYYE penger for i løpet av noen korte sommeruker ++ å kunne

"sole seg i glansen av fiffen" der ute på sjøen hvor Volvo XC 90 , MB ML eller BMW X5 ikke synes så altfor godt ( kun på brygga...) Sikkert endel "nyrike" med solid arv eller ditto aksjegevinster som freser nå, men dette er nok den usminkede sannhet , om man skal være ærlig ( og det skal man jo være...) :smiley: :smiley:

Ikke ta det så tungt though, kun et skarve innlegg fra en "veeldig misunnelig ikke nyrik lønnsmottager " og båteier UTEN båtgjeld som trives med STOR FLY og skarve 32 føtter ++++... :cheers: :cheers: OG som i tillegg er smittet av den "MOTSATTE" 3 eller 6 -fots syken..forrige båt var på 38 fot LAO.. :sailing: :sailing:

Redigert av Apollo32 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Til trådstarter:

Det kommer jo helt an på utgangspunktet det da. Men, for min del er svaret et definitivt ja! I hvert fall har det vært et Ja så langt, med de utskiftningene jeg har gjort....20, 26, 30, 32 og 36. Det blir i snitt 4-fotsyken det.

 

De fleste bytter vel til større og "dyrere" båt fordi de vil, fordi de føler behov for det og fordi de har råd til det. Da gir det gjennomgående en bedre totalopplevelse også.

Link to post
Share on other sites

Liten båt; plassproblemer

Stor båt: pengeproblemer

 

Suzuki

 

------

Ikke for de som har nok. :yesnod:

--------------

Gikk fra 23f snekke, til 20 f Jeep, til 28 f Baltic, og så fikk jeg kona på gli om at seil var best, og da ble plassen viktig for kona, så da ble det 41 fot. og 4 lugarer slik at barna skulle få en hver.

 

---------

Neste og siste båt, er ennå i tenke boksen. hvor stor den blir vet jeg ikke , men antar en plass mellom 37 og 50.

Den skal tilpasses et liv på langtur for Rederinnen og meg, + evt besøk av ?

så vi får se hva det blir til slutt.

Men komfort/sikkerhet, vil bli viktigst ved valg av neste båt.

 

 

Har ved flere ganger vært nærme et kjøp, og trodd at dette var båten slik jeg vil ha den, men har klart og trekke meg tilbake, og neste gang jeg har sett på båt-typen oppdager jeg ting som jeg ikke ville kunne levt med,

Så kommer det jo hele tiden nye typer, modeller, nye løsninger, osv.

Så det blir nok ikke lett, kona har også fått sansen for katamaraner, så vi får se hva det blir til slutt.

:smiley:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Nei jeg tror ikke at gleden øker.

Jeg har byttet bil hvert 3 år de siste årene og stadig valgt større og mer luksuseriøs bil med større motor.

Gleden er stor akkurat i de første månedene , men så blir alt som før og jeg har lyst på noe enda bedre , så hvor skal det ende.

Nå har jeg valgt at jeg ikke skal bytte bil når bilen blir tre år og heller valgt å kjøpe ny båt.

 

Jeg har en drøm om en stor feriebåt og Viksund 34 st.c eller Saga 310 er de jeg sikler mest etter ,men jeg føler at jeg ikke kan loppe meg for mere enn 500000,- , så disse båtene kan jeg glemme i denne omgang.

Men båt vil jeg ha og jeg vil ha helt ny båt (nye ting er noe jeg ikke kan motstå desverre).

Jeg vil også ha en smak av overnattingslivet med båt og valget falt på en weekendcruicer med pantry , toalett og dusj ute.

Dette er en løsning jeg tror jeg kommer til å ha stor glede av selv om jeg kunne tenke meg noe enda større.

Men gleden kommer garantert til å være på topp i sommer , samtidig som jeg kan sove godt med tanke på at gjeldspøkelse ikke banker på om natten :yesnod:

2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax

Link to post
Share on other sites

..Men båt vil jeg ha og jeg vil ha helt ny båt (nye ting er noe jeg ikke kan motstå desverre)...

Men nye båter behøver IKKE å være bedre enn eldre...

 

Regla til Lars H begynner å bli en gjenganger. :yesnod: Her er min versjon:

 

- Min båt er 20 år gammel, og jeg har tenkt å ha den til pennalet spikres igjen. Ikke blir det stor arvekrangel etterpå heller.

- Min båt går i max 25 knop, mer enn nok for meg.

- Min båt har en lugarer som er stor nok til å sove i for meg og madammen.

- Min båt har en liten lukket salong med varme, TV og stereo.

- Min båt har kaldt vann og jeg varmer en skvett på et av gassblussene når jeg trenger det, og dassen er enkel. (Bæsj&bær)

- Min båt har akterdekk med mulighet for kalesje over med plass for oss 2 pluss et par-tre støkker til.

- Min båt har kjøleboks og 2 gassbluss; Kaffevannet lager jeg når det passer meg. Man har da termos!

- Min båt er så liten at den er lett å fortøye for en mann

- Min båt er så liten at den smetter inn nesten overalt hvor en større båt ikke ville ha hatt en sjanse!

- Min båt kan fraktes på henger... Sørrlandet OG Lofoten er bare en dagsreise unna! (Slå DEN!!)

- Min båt har autopilot så jeg kan gå på dass.....

- Min båt har EchoPilot og TelChart, så jeg har et forklaringsproblem hvis jeg grunnstøter.

- Min båt har redningsdrakt ombord og ingen undervannsåpninger mot havet. (Kjølevann, dass osv.)

- Min båt har mere enn nok batterikapasitet ombord til flere dager i uthavn.

- Min båt er varm når jeg starter varmeapparatet.

- Min båt har avtagbar topp, slik at vi lett kan stå og se ut mens jeg styrer

- Min båt synker ikke flere hundre laken i verdi når (ikke HVIS) jeg haler mye middagsmat opp fra sjøen!

- Min båt har en pålitelig E-Tec motor OG en Honda 4T hjelpe/dorgemotor.

- Min båt er MIN, og bare MIN og ikke banken sin!! Ikke betaler jeg mye i forsikring heller!

- Min båt har innredningsløsninger du ikke finner på NYE båter i denne størrelsen!

- osv

- osv

 

OG jeg slipper å tenke på problemer med:

Dass-system, tanker og pumper.

Høyteknologiske dippedutter som slår seg vrang og koster skjorta å få reparert av eksperter!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

For vår del har overgangen fra en 50 år gammel, rå, fuktig og rullende trebåt (dorry) til ny og romslig plastbåt med høy komfort utelukkende vært positiv - og en svært etterlengtet oppgradering! Forventningene til den nye båten har blitt mer enn innfridd! Det har for oss vært et så "riktig" valg, at vi ikke engang har brydd oss om å regne sammen hva båten til slutt har kostet oss, med ekstrautstyr av ymse slag... :rolleyes: Som en eller annen hadde i signaturen sin her på båtplassen: "Det finnes vanlige penger, og båtpenger" er sterkt gjeldende i vår familie; det handler om et valg, en prioritering mht. hva man investerer, både av penger og fritid! Skal man bruke så mye penger på båt, må man være interessert i å tilbringe mye tid ombord!

 

Nå har vi utvidet båtsesongen til å gjelde hele året, og har følgelig fått større båtglede enn før fordi vi tilbringer mer tid på sjøen! Det er deilig å kunne ta seg en dusj om morgenen og se TV om kvelden. Tilgangen på nystekt brød, rundstykker og pizza er heller ikke noe minus... Vi greide oss utmerket godt uten alt dette i 12 år, men nyter det når vi har tilgangen på disse "godene".

 

Med større fart har vi også fått større aksjonsradius. Vi kan ta helgen i en av nabobyene og kombinere turen med kino, shopping og restaurantbesøk - noe som er ekstra kjekt utenom sommersesongen, da vi helst vil ligge i uthavner og nyte livet! Båten blir brukt på en annen måte enn vi hadde muligheter for med den gamle båten.

 

Tror ikke det finnes noe fasitsvar på om båtgleden øker med større og dyrere båt.

For oss føles det 100% riktig å legge mye penger i båt, mens for andre ville en slik prioritering ha vært totalt feil! Hver og en må selv finne ut hvilken båt som dekker ønsker og behov og som stemmer i forhold til lommeboka!

 

Det viktigste er til sjuende og sist muligheten for å komme seg ut på sjøen og ha glede av båtlivet; enten det er i kajakk, skjærgårdsjeep, seilbåt eller dyr og stor motorbåt.

 

Den gleden har vi forhåpentligvis alle til felles! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Så ut til å være en godt utnyttet 20-foter! Bra konsept.

Nettopp! Finn den NYE 20-foteren med samme mulighetene i dag...

Finnes ikke!

FORRIGE båten hadde mange av de samme egenskapene med litt + og -. OGSÅ en "gammel" båt!

Pluss: EN fot og 2 soveplasser ekstra samt litt raskere; Minus: Akterkabinen var litt i veien ved fisking...

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det finnes noe fasitsvar på om båtgleden øker med større og dyrere båt.

 

Og det tror jeg du har helt rett i.

 

Mulig jeg var kjapp til å svare første gangen, for det har vel betydning hva man har, og hva man bytter til. Jeg tror ikke vi får mer glede av båtlivet om vi bytter til større og dyrere nå. For det drar med seg mer arbeid, ugifter, krever større plass og mer tungvint å håndtere alene. Kanskje ser jeg annerledes på det om tre år?

 

Men vi har absolutt fått mer glede og større bruksområde når vi har økt båstørrelsen til nå.

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Innterresant tema. Husker en gang en svenske - glemt navnet -, som hadde et nøtteskal (under fire meter) av båt med navnet BRIS. Han koste seg godt i denne rare båten på sin ferd over havene. For noen år siden møtte jeg en annen som var på tur sørover europa i et tilsvarende nøtteskal. Komfort i massevis for en person alene.

 

Begge disse rullet rundt og rettet seg opp igjen. Sikkerheten inntakt.

 

han hette Sven Lundin.........numere heter han Sven Yrvind

 

http://www.yrvind.com/

 

 

nej båtglädjen öker ikke med storleken..........

 

tror, att den riktiga båtglädjen infinner sig när man er nöjd med den båt man har !

 

tror oxo att man ikke skall ha större båt enn att man grejjer den helt ensam!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...