Jump to content

Oppsett av girhus, brainstorming :-)


Droll

Recommended Posts

Sliter litt med oppsett av et Mercury undervanns hus, noen manual er tydligvis hemmelig stemplet og/eller fjernet ifra jordens oveflate.

Eneste jeg har å gå ut ifra er en nyere fetter....Mercruiser SSM III/IV/V/VI, endel likt, men ikke likt nok.

 

Har tenkt litt på hvordan jeg skal gå frem, lurt derfor på om det var andre som kunne komme med noen innspill....

 

ssm_gears.jpg

 

Som dere ser på bildet er det dobbelt opp av drivaksling og gir + en sammekobling av disse .

 

Avstanden imellom girene på propell er fast, eneste justering på på disse girene er litt frem og tilbake med shims ( noen 0,10 mm ).

Begge drivakslingene kan heves med shims ( sitter under nedre rulle lager på begge akslinger ( pos 20 og 27 på deleliste ), sitter et konisk rulle lager på hver sin side av det øvre drevet( 2 på hver aksling)).

 

Kan ikke se noe inne i girhuset da det er altfor trangt.

 

Min tanke var å starte med samme mengde shims under begge lager ( pos 18 på dele liste ), for deretter å bruke den korte akslingen til å shimse propell akslingen ( bruke samme akslingen i begge posisjoner, montere og notere, prøve å få samme gir klaring på begge drev) vilket betyr mye montering/demontering/notering.

 

Når jeg har fått shimset gir akslingen ( likt på begge driv akslinger ), kan jeg fortsette med høyden på begge drivakslingen ).

 

Det var grovt sett min tanke.... noen bedre ??

 

Noen flere bilder her og her, dele liste her ( OBS pdf ).

 

Litt teknisk:

Model: Super Speedmaster eller SSM 1 ( Super betyr dobbel drivaksling ( Fantes også en Speedmater ( opp til 100 hk )))

Årsmodel: ukjent, men brukt ifra 1965 til ca 1975 ( rekke sekksere + de første V6 racing motorene ( TX3 ))

Utveksling: 1 : 1

Propeller: 9 > 10" x 15 > ??"

Max effekt in: 150 > 180 hk

Kjøle inntak: under, helt fremme i konen

Innvendig diameter: ca 50 mm....... :headbang:

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

hmmm. du har ikke data på klaring?.... isåfall, kunne du vel slippe akslingen ned til det "bunnet" og målt med bladsøker i der hvor shimsen skal ligge hvor mye gaper er. også + på beskrevet klaring.. da villle du vel fått shimstykkelsen...?

og samme proesedyre på den andre akselen..

 

Ser jo at det forutsetter at lagere taite, så ikke drevet trekker seg mot en side når det ligger ann på drevet til prop aksel...

 

ER det i det hele tatt mulighet for å kjenne den akslingene bunner uten å bruke mye kraft?

 

 

 

Bare en tanke....

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Kommer ikke til med noe bladsøker, vet heller ikke hva jeg skulle målt imellom.

 

Prosedyren for å måle gir backlash ( slark) på Mercruiser drevet er som følgende :

  1. Lås propell akslingen ( hindre den fra å rotere).
  2. Montere verktøy #91-53459 = en "arm/viser" som sitter festes til driv akslingen.
  3. Feste et måle ur som måler hvor mye driv akslingen kan rotere ( med låst propell aksel ) ved en angitt avstand ifra senter på akslingen

( 1.92" ifra senter på akslingen på Mercruiser drevene, gjetter på 0.760" på mitt (ca radius på mine gir ??? ))

 

Backlash på SSM II er 0.012" > 0.016" med litt ekstra på fremre drivaksel ( + 0.005" > 0.002" )

 

Har måle ur.

 

Tanken var..... hvis jeg bruker samme aksling + pinion gir + samme shim under lager på begge possisjoner, vil jeg kunne klare å finne rett possisjonen på propell aksingen ( gir backlash er ikke nøye enda. bør bare være 99% likt på begge posisjoner ).

 

Når propellakslingen var justert, kunne jeg justere backlashen på den enkelte aksling ( justere shimsa under lagret )..

 

Noen som forstå hva jeg prøver å forklare ??? :crazy:

 

OBS ALLE mål er i tommer .

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Hei Droll.

Jeg ville først ha grov-innstilt høyden på drivakslingene.

Deretter shimset propellaksel slik at tann-inngrepet på drivaksllingene ble likt (bruk merkefarve på tennene)

Så ville jeg justert backlashen ved og justert drivakslingene opp eller ned med like shims.

Siden drevene på propellaksel er fast vil du se ved hjelp av merkefarge på tennene hvordan tann-inngrepet skal være og bruke det "bildet" på tennene lil drivakslene..

Ingen fasit,bare en ide.. Lykke til

Link to post
Share on other sites

Hei Droll.

Jeg ville først ha grov-innstilt høyden på drivakslingene.

Deretter shimset propellaksel slik at tann-inngrepet på drivaksllingene ble likt (bruk merkefarve på tennene)

Så ville jeg justert backlashen ved og justert drivakslingene opp eller ned med like shims.

Siden drevene på propellaksel er fast vil du se ved hjelp av merkefarge på tennene hvordan tann-inngrepet skal være og bruke det "bildet" på tennene lil drivakslene..

Ingen fasit,bare en ide.. Lykke til

 

Omtrent det samme som jeg tenkte på :smiley: , har også tenkt på den "merkefarven", vet jeg hadde om den på skolen ( bilmekk ), har du noe navn/merke på det produktet ??

 

Drive forøyeblikket å roter rundt på diverse US forum ( S&F og BRF ) i håp om å finne litt mere info.

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Korsn går det hær da? :smiley: Har tidligere brukt loddetinn som "mal" på girkasser (bil) for og finne ut ca mål på shims..

 

Det går da fremmover, mangler en viktig del enda ( 2 stk simmringer til propell aksling, en NLA ifra Mercury :sad: ).

Har også klart å finne en manual som jeg kan bruke, mangler dog noe spessial verktøy, MEN jeg tror jeg skal klare meg uten, selv om det tar litt ekstra tid.

Har skaffet meg et dybde micrometer + et digitalt måleur .

 

Hvis noen har interesse har jeg lagt ut en manual her ( renskrevet av meg, bar preg av å være en kopi av en kopi .... )

 

OBS 2,6 Mb pdf fil .

 

 

 

Arne Kjetl

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...