Jump to content

Fiskeutstyr ombord

Suzuki

Recommended Posts

Ettersom mye tid tilbringes ombord,kan det være på sin plass å ha et passende sett fiskesaker for hånden. Ettersom det er sjøfiske vi snakker om, konsentrerer jeg meg om det. Jeg ønsker altså en rimelig, enkel og solid sjøfiskestang, som kan brukes til å til lettere underholdning.

Jeg har en snelle, den er ybergammal men antar den fortsatt kan duge. Det er en relativt rimelig SHIMANO sak, men den virker. Kanskje den bør lagres i antikkavdelingen, og ny innhandles ?

Denne trenger jeg da en fiskestang til. I gamle dager, var det endel fine rimelige teleskopstenger, mener det var noe som het ABU og Tjøstheim som var billig nok til at jeg hadde råd til det. Jeg ønsker meg noe tilsvarende, altså en ganske rimelig teleskopstang, som duger til vanlig lett sjøfiske.

Når det gjelder fiskekroker, får barndommens sikre vinnere, stingsilda og Jensen silda ( ? ) duge en stund til. Faktisk eneste fiskekroken jeg kan navnet på... Vekta på sluken ble valgt etter den presise metoden " se på vinden". Skal man kaste langt i lite vind, går det greit med en lett sluk. Mer vind = større sluk... :smiley:

Er f.eks fiskestengene til Biltema bare skrot ? Har idag vært på XXL og OBS og stang til lettmatrosen fant vi, men teleskopstenger hadde de ikke gitt...

Forslag; tips; råd & dåd ?

Suzuki

No boat needed..

Hulda fisker med stang og snelle fra Biltema (tror det var omlag 300 kroner) og 60 gram sluker fra Europris (bedre enn Biltema). I løpet av et par uker nå har jeg dratt minst 20 torsk og en sjø-ørret. Dette funker meget bra for meg. Dessuten har jeg et par dorgesnører, henger etter når jeg seiler. Og så har jeg en pilkestang, har aldri fått noe med den.

Har en pilkestang av den korte sorten. Ville ha en som var lett å stue vekk og rask og finne fram, derfor valgte jeg den typen som bare er ett ledd og kort nok til å plassere i stuerommet.

Egentlig liker jeg best å pilke med pilkesnøre, men fant det lite praktisk da jeg nærmest måtte henge over rekka for å unngå å lage riper med gøttet.

Når det gjelder sluk har jeg i alle år vært trofast mot svenskepilk eller Jensen stingsild uten glorete farger. I det siste har jeg gått mer og mer over til å bruke jigg. Veldig god til å fiske torsk med.

Biltemastengene er temmelig skrøpelige.

Her er en nettbutikk som selger telskopstenger:

skittfiske

Nå holder ikke ikke Ron Thompson noe særlig kvalitetsnivå heller, men utvalget er i hvertfall stort og prisene lave.

I Norge brukes ikke teleskopstenger lenger i særlig grad til seriøst sportfiske, de har blitt erstattet av mangedelte stenger, eksemplevis Shimano sine STC serier. Beastmaster STC er bra. I utlandet har Shimano faktisk bra teleskopstenger, dette er de eneste bra teleskopstengene som noen gang har vært produsert etter min mening. Men nå skal sies at jeg nok stiller større krav til fiskeutstyr enn de fleste andre har på forumet. Båten min er faktisk å anse som en del av fiskeutstyret, ikke omvendt :fishing:

Redigert av abbor (see edit history)

har

ett par renndörjer...som henger efter med paravaner.....paravaner er kjekkt då kan jag låta dörjarna vare makrellen kommer opp av sig själv o blir hängande i kjölvannet......enkelt oxo o dra in om båten ökar fart.....

sen ett par vanliga snören om vi ligger still eller går ut med gummibåten

ett par vanliga fiskstenger med aburulle......

o ett havsfiskespö.......

men det er vel renndörjarna som blir mest använt ! :smiley:

S/Y Gunga Din

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...