Jump to content

Innrulling/reving av rullestorseil


atletico1

Recommended Posts

Har Z-diffusion (spar) rullemast med 10 år gammelt North seil.  Da jeg tidligere har null erfaring med rullestorseil har jeg alltid gått opp mot vind når storseilet skal inn /event reves.  Jeg prøvde først å rulle det inn med vindpress i seilet, men det var umulig selv vha. vinsjen. Dette var selv i forholdsvis lite vind altfor stort press i seilet til at jeg klarte å rulle det inn. Nå har jeg lest at andre klarer å rulle inn seilet med vind i det.  Noen hadde elektrisk innhal vinsj så da er det kanskje ikke noe problem, mens andre antyder at problemet kan være utblåst seil og en recut av storseilet vil kunne hjelpe med å rulle det inn.  Noen andre her på forumet som har rullestorseil og klarer å rulle inn seilet i bidevind?

Link to post
Share on other sites

Jeg kikket på en tegning av båten din. Det er jo en rimelig komplisert rigg med doble salingshorn. Er du helt sikker på at masten holder seg snorrett ved belastning?

.

 

Nei det er jeg ikke, har bare hatt båten siden i sommer. Jeg får sjekke dette nøyere i vinter (båten er fremdeles på vannet og seilklar).

       Observerte tidligere at fremre le undervant sagget kanskje litt for mye under frisk seilas (men har lest at i le undervant skal gi seg litt). Tror jeg bør ha med meg noen som kan mer om dette før jeg begynner å justere vantene.

Masta på båten har trolig aldri vært av noen gang. Prøvde å løsne litt på strekkfiskene etter å ha brukt rustløser i mange uker - det var ikke antydning- kjøpte inn kraftig blåselampe og fikk da rikket en av fiskene litt. Jeg skjønner at jeg må få løsnet alle strekkfiskene (10 stk) og smurt de inn med strekkfisk olje. Jeg mener at jeg har en delvis god? innstruks for trimming av masthead rigg med dobble salingshorn liggende i båten så får vi se om det ikke kan bli en ordnings/sjekk av riggens trimming.

Link to post
Share on other sites

Nei det er jeg ikke, har bare hatt båten siden i sommer. Jeg får sjekke dette nøyere i vinter (båten er fremdeles på vannet og seilklar).    

Husk at du også må sjekke hvordan masta oppfører seg når du er ute og seiler. Seil bidevind i forskjellige vindstyrker og sikt opp langs masta.

 

På mange båter er det helt riktig at le undervant skal se slakt ut når det blåser litt. Generelt skal undervantet være slakkere enn overvantet, men hvor mye er veldig vanskelig å si uten å se hvordan riggen oppfører seg med seil oppe.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Har Selden rullemast på min båt,- siste generasjon.  Har ingen problemer med å rulle inn med litt vind i seilet.  Men jeg pleier å sleppe ut bommen før jeg trekker det inn.  Da trenger jeg ikke en gang å bruke vinsj - jeg kan trekke det inn for hånd!!

 

Tror uansett ikke det i lengden er bra å rulle inn med for mye motstand - ved forsiktig bruk tror jeg sannsynligheten er større for at systemet skal vare!

 

Ved reving i mye vind kan det bli tungt, men ved å slippe ut bommen slik at en får dypt innslag uten at det blaffrer for mye går det stort sett bra - også uten å måtte vinsje!

 

Jeg har prøvet og feilet mye når det gjelder rullemasten - men føler nå at løsningen fungerer perfekt!  Sånn er det vel med alt som er nytt.....

 

SE

Bavaria 32

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...