Campion 160 allante 115v4 Posted November 18, 2003 Share Posted November 18, 2003 Jeg gikk til anskaffelse av en Finnsport 420 med 60 hk Evinrude "tror jeg"i høst. Sto der å så på båten og var i lykke rus.."ny båt"vet dere... Tenkte ikke på motor. Først når jeg kommmer til hytta,etter første prøvetur ser jeg det,..det står ikke noe merke bak på motoren..Jaja tenker jeg, det er vel bare tatt av da! Men når jeg så at "det lille skillte" som sitter på stammmen er (sladda) på en eller annen måte, reagerer jeg..er dette en 60 Evinrude ifra 1988? eller er det karnsje bare en 50hk????? den gikk jo ikke så bra som jeg mente den skulle heller..hmmmm.Har ikke motoren for hånd ellers ville jeg naturlig vis sjekket litt. Er det noen som vet om noen spesielle kjennetegn som tillsier at det faktisk er en 60 Evi..fra 88??? Eller ikke det jeg tror det er?? vet dere hvor de spesielle "nummerene" sitter?? ville vert veldig behjelpelig.. Takker på forrhånd for alle svar.. Quote Link to post
Coronet Posted November 18, 2003 Share Posted November 18, 2003 Tja, det skiltet detter jo vanligvis ikke av helt av seg selv, så når dette mangler oppfattes det vanligvis som "ugler i mosen" Forskjellen på 40-50-60 sitter såvidt jeg vet i forgasser og innsug. Det er mao mulig å bygge om en 40 til 60hk. Det er ikke lett/mulig(?) å se forskjell uten å sammenligen forgassere og innsug. Det skal imidlertid sitte ett nummer til i blokka, som minner om en frostplugg. Dersom dette er intakt kan du ut fra dette si om det er en 60hk. Mvh Bjørn Quote Link to post
Poseidon Posted November 18, 2003 Share Posted November 18, 2003 For noen måneder side var det en som la ut en forklaring på hvordan man kunne "dekode" serienummeret og på den måten komme frem til både motorstørrelse, årsmodell og produksjonssted. Siden jeg ikke hadde bruk for det, brydde jeg meg ikke om å ta vare på det, men du finner det sikkert med å søke - eller at en velvillig sjel her på baatplassen kan fortelle deg hvor "kodenøkkelen" er å finne. mvh Poseidon Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
LarsB Posted November 19, 2003 Share Posted November 19, 2003 På motoren din sitter det som nevnt on liten frostplugg lignende sak oppe på blokka. På den er det slått inn typenr. og serienr. Du kan ved å ta de to nest siste tallene i typenr. og sette det inn i ordet "INTRODUCES" og du vil da finne årsmodellen på din motor. Eks: E60BAELCER De to nest siste bokstavene er CE, og satt inn i ordet blir det: 89 Altså ville dette vært en 89 modell. Mangler du derimot skiltet på blokka også, er nok desverre muligheten stor for at din motor en gang har vært omsatt meget seint på kvelden Mvh Larsb Quote Link to post
OT-flyktning Posted November 19, 2003 Share Posted November 19, 2003 På motoren din sitter det som nevnt on liten frostplugg lignende sak oppe på blokka. På den er det slått inn typenr. og serienr. Du kan ved å ta de to nest siste tallene i typenr. og sette det inn i ordet "INTRODUCES" og du vil da finne årsmodellen på din motor. Eks: E60BAELCER De to nest siste bokstavene er CE, og satt inn i ordet blir det: 89 Altså ville dette vært en 89 modell. Den skjønnte jeg ikke. Quote Link to post
Rolf Posted November 19, 2003 Share Posted November 19, 2003 Den skjønnte jeg ikke. Ikke jeg heller - på en lang stund. Men: INTRODUCES : I=1, N=2, T=3, R=4, O=5 osv. Følgelig blir C=8, E=9 , altså CE = 89 Quote Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Tom J. Posted November 19, 2003 Share Posted November 19, 2003 Hvis jeg forstod det riktig ser det slik ut : INTRODUCES 1234567890 C : Bokstav nr. 8 E : Bokstav nr. 9 Derfor 89 modell Quote Link to post
Amorosa Posted November 19, 2003 Share Posted November 19, 2003 Ikke jeg heller - på en lang stund. Men: INTRODUCES : I=1, N=2, T=3, R=4, O=5 osv. Følgelig blir C=8, E=9 , altså CE = 89 Gratulerer da skulle vel medlemskapet i Menza være klart Quote Link to post
LarsB Posted November 19, 2003 Share Posted November 19, 2003 Gratulerer !!! Dere er flinke ! Men ser vel kansje at forklaringen var litt tynn .... INTRODUCES gjelder for alle OMC (johnson og Evinrude) fra 1977 og oppover Bombardier bruker også denne betegnelsen etter OMC's død Quote Link to post
Rolf Posted November 19, 2003 Share Posted November 19, 2003 INTRODUCES gjelder for alle OMC (johnson og Evinrude) fra 1977 og oppover Bombardier bruker også denne betegnelsen etter OMC's død Finnes der noe lignende system for Yamaha? Quote Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
klikk Posted November 20, 2003 Share Posted November 20, 2003 Gratulerer !!! Dere er flinke ! Men ser vel kansje at forklaringen var litt tynn .... INTRODUCES gjelder for alle OMC (johnson og Evinrude) fra 1977 og oppover Bombardier bruker også denne betegnelsen etter OMC's død Det var kjekt å vite. Men hvorfor kan ikke fabrikantene bare skrive det i klartekst istedet?? Quote Link to post
Slagskibet Posted November 20, 2003 Share Posted November 20, 2003 Men hvorfor kan ikke fabrikantene bare skrive det i klartekst istedet?? Tror du er helt gal blitt Hva skulle vi diskutere her da? :lol: Quote Link to post
Poseidon Posted November 20, 2003 Share Posted November 20, 2003 Tror du er helt gal blitt Hva skulle vi diskutere her da? :wink: ... og hvordan skulle forhandlerne da bli kvitt sine "fjorgamle" motorer....? mvh Poseidon Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Slagskibet Posted November 20, 2003 Share Posted November 20, 2003 Hvilket minner meg på at der kan du gjøre megahandel med litt flaks.Kjøpte 5 år gammel Yamaha 9,9 i eske for 10 000 etter å ha sjekket motornummer med politiet.Den går som ei klokke.Overliggere kan være OK de. Quote Link to post
jonol Posted November 20, 2003 Share Posted November 20, 2003 LarsB :Gratulerer !!! Dere er flinke ! Men ser vel kansje at forklaringen var litt tynn .... INTRODUCES gjelder for alle OMC (johnson og Evinrude) fra 1977 og oppover Bombardier bruker også denne betegnelsen etter OMC's død. Javel, men hvordan blir det da med årstallene 77, 88, 99, 00 osv? Quote Det er tryggere på havet enn på veiene ! Link to post
Poseidon Posted November 20, 2003 Share Posted November 20, 2003 Javel, men hvordan blir det da med årstallene 77, 88, 99, 00 osv? Da blir vel de to bokstavene UU, CC, EE eller SS - eller er det jeg som ser det alt for enkelt? mvh Poseidon Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Campion 160 allante 115v4 Posted November 20, 2003 Author Share Posted November 20, 2003 ja hvordan blir det da,hvis det er en 88,90,eller 87 model`??? Quote Link to post
Campion 160 allante 115v4 Posted November 21, 2003 Author Share Posted November 21, 2003 Her står allt om volvo.p,yamahaog,Evinrnude trykk på model guide å du finner ut det du vill... http://www.marinshopen.se/ Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.