Jump to content

stjålet motor......?????


Campion 160 allante 115v4

Recommended Posts

Jeg gikk til anskaffelse av en Finnsport 420 med 60 hk Evinrude "tror jeg"i høst.

Sto der å så på båten og var i lykke rus.."ny båt"vet dere...

 

Tenkte ikke på motor. Først når jeg kommmer til hytta,etter første prøvetur ser jeg det,..det står ikke noe merke bak på motoren..Jaja tenker jeg, det er vel bare tatt av da! Men når jeg så at

"det lille skillte" som sitter på stammmen er (sladda) på en eller annen måte, reagerer jeg..er dette en 60 Evinrude ifra 1988? :cryin: eller er det karnsje bare en 50hk????? den gikk jo ikke så bra som jeg mente den skulle heller..hmmmm.Har ikke motoren for hånd ellers ville jeg naturlig vis sjekket litt.    Er det noen som vet om noen spesielle kjennetegn som tillsier at det faktisk er en 60 Evi..fra 88??? Eller ikke det jeg tror det er?? vet dere hvor de spesielle "nummerene" sitter?? ville vert veldig behjelpelig..

 

              Takker på forrhånd for alle svar..

Link to post
Share on other sites

Tja, det skiltet detter jo vanligvis ikke av helt av seg selv, så når dette mangler oppfattes det vanligvis som "ugler i mosen"

Forskjellen på 40-50-60 sitter såvidt jeg vet i forgasser og innsug.  Det er mao mulig å bygge om en 40 til 60hk.  Det er ikke lett/mulig(?) å se forskjell uten å sammenligen forgassere og innsug.  

Det skal imidlertid sitte ett nummer til i blokka, som minner om en frostplugg.  Dersom dette er intakt kan du ut fra dette si om det er en 60hk.  Mvh Bjørn

Link to post
Share on other sites

For noen måneder side var det en som la ut en forklaring på hvordan man kunne "dekode" serienummeret og på den måten komme frem til både motorstørrelse, årsmodell og produksjonssted.

 

Siden jeg ikke hadde bruk for det, brydde jeg meg ikke om å ta vare på det, men du finner det sikkert med å søke   -   eller at en velvillig sjel her på baatplassen kan fortelle deg hvor "kodenøkkelen" er å finne.

 

mvh

Poseidon

Link to post
Share on other sites

På motoren din sitter det som nevnt on liten frostplugg lignende sak oppe på blokka.

På den er det slått inn typenr. og serienr.

Du kan ved å ta de to nest siste tallene i typenr. og sette det inn i ordet "INTRODUCES"

og du vil da finne årsmodellen på din motor.

Eks:  E60BAELCER   De to nest siste bokstavene er CE, og satt inn i ordet blir det: 89

Altså ville dette vært en 89 modell.

 

Mangler du derimot skiltet på blokka også, er nok desverre muligheten stor for at din motor en gang har vært omsatt meget seint på kvelden  

 

Mvh

Larsb

Link to post
Share on other sites

På motoren din sitter det som nevnt on liten frostplugg lignende sak oppe på blokka.

På den er det slått inn typenr. og serienr.

Du kan ved å ta de to nest siste tallene i typenr. og sette det inn i ordet "INTRODUCES"

og du vil da finne årsmodellen på din motor.

Eks:  E60BAELCER   De to nest siste bokstavene er CE, og satt inn i ordet blir det: 89

Altså ville dette vært en 89 modell.

:yesnod:  :wink: Den skjønnte jeg ikke.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer !!!   Dere er flinke !    :yesnod:

Men ser vel kansje at forklaringen var litt tynn ....

INTRODUCES gjelder for alle OMC (johnson og Evinrude) fra 1977 og oppover

Bombardier bruker også denne betegnelsen etter OMC's død

Det var kjekt å vite. Men hvorfor kan ikke fabrikantene bare skrive det i klartekst istedet??  :yesnod:
Link to post
Share on other sites

LarsB :Gratulerer !!!   Dere er flinke !    

Men ser vel kansje at forklaringen var litt tynn ....

INTRODUCES gjelder for alle OMC (johnson og Evinrude) fra 1977 og oppover  

Bombardier bruker også denne betegnelsen etter OMC's død.

Javel, men hvordan blir det da med årstallene 77, 88, 99, 00 osv? :confused:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...