static Startet 12.Mars.2007 Del på Facebook Startet 12.Mars.2007 Er det noen her på Baatplassen som kjenner noen, vet om noen eller enda bedre: Selv har erfaring med ombygging av en Mercruiser 5.0L til 5.0EFI. Dette er selvfølgelig fult mulig å gjøre. Men det jeg ønsker tanker rundt er om dette er en ombygging som egentlig er noen hensikt å gjøre. Bortsett fra ca. 20 HK mer og kanskje litt snillere drivstofforbruk klarer jeg ikke se noen store fordeler. Hva med når jeg skal selge båten igjen. Hva klinger best i en kjøpers ører (eller minst ille vil kanskje noen si): 5.0L eller "5.0L ombygd til 5.0EFI. Motoren er en 2002 modell montert i en 2007 modell Master Miami 670. Så vet dere hva jeg snakker om her... Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 12.Mars.2007 Del på Facebook Svart 12.Mars.2007 Mener å ha lest at en pent tunet forgassermaskin (går med riktig justert forgasser) går like billig som en EFI. Ombygging tror jeg koster et sted mellom 15 og 20 lapper, men der stopper dessværre min kunnskap om bensinmotorer. Jeg er fullt og helt dieselmann. Det er jobben min og interessen min. Bensineren har dessværre ikke fenget meg. Men bare vent, her er mye bensinkompetanse her inne:smiley: Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 13.Mars.2007 Del på Facebook Svart 13.Mars.2007 Håper du får svar som skal til, selv kunne jeg tenkt meg og dratt den enda lenger. Har 5,7L EFI og kunne tenke meg 5,7 MPI Når det gjelder ombygging fra gasser til EFI er det ganske lite som må gjøres så vidt jeg vet, da EFI systemet jobber etter nesten samme prisnipp som forgasser. Du tenger i alle fall EFI elektronikk og EFI insprøytingssystem, (throttle body). Du trenger nok også å bygge om bensintanken med returslange og ny bensinpumpe/regulator. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Mr. Import Svart 13.Mars.2007 Del på Facebook Svart 13.Mars.2007 jeg holder på og sjekke opp i og skaffe de komplette insug som skal til med ferdig programvare og bare bolt on system. sparer ca 30 prosent i forhold til forgasser og verdi på båten går opp med 30 000 minimum. fleste av mine båtkunder vil ha MPI eller EFI nå. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 13.Mars.2007 Del på Facebook Svart 13.Mars.2007 jeg holder på og sjekke opp i og skaffe de komplette insug som skal til med ferdig programvare og bare bolt on system. sparer ca 30 prosent i forhold til forgasser og verdi på båten går opp med 30 000 minimum. fleste av mine båtkunder vil ha MPI eller EFI nå. Dersom du kan skaffe dette som et komplett bolt on system fra forgasser/EFI til MPI så har du en kunde her! Send meg en PM så fort du vet noe. MCH Chaos Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
tebi Svart 13.Mars.2007 Del på Facebook Svart 13.Mars.2007 jeg holder på og sjekke opp i og skaffe de komplette insug som skal til med ferdig programvare og bare bolt on system. sparer ca 30 prosent i forhold til forgasser og verdi på båten går opp med 30 000 minimum. fleste av mine båtkunder vil ha MPI eller EFI nå. Dette høres ut som en litt ivrig utalelse fra en ivrig selger. Hvor lenge varer denne verdiøkningen? To dager, uker? Jeg tviler i grunnen like mye på at forbruket går ned 30%. Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 13.Mars.2007 Del på Facebook Svart 13.Mars.2007 Jeg solgte en Bayliner Capri 2150 -87 i høst. 5-liter V8, 230hk. Brukte 18 liter i tima ved ca 28-31 knop. Elektronisk tenning, Rochester 4-ports forgasser. Maken båt med 5,7 MPI kom aldri under 24 liter i tima ved samme fart. Jeg skal drikke den bensinmengden noen klarer å spare ved å bytte til insprøytning. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Larspo Svart 13.Mars.2007 Del på Facebook Svart 13.Mars.2007 Holley leverer slike "konverteingskit". Mener å huske at disse kostet rundt 30.000. Da kunne du koble opp laptopp og tune selv også. Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Import Svart 13.Mars.2007 Del på Facebook Svart 13.Mars.2007 Dette høres ut som en litt ivrig utalelse fra en ivrig selger. Hvor lenge varer denne verdiøkningen? To dager, uker? Jeg tviler i grunnen like mye på at forbruket går ned 30%. JA JA , ennå en forståsegpåer ute på tur. jeg solgt båt og motor i 16 år ,så kan ingen ting jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Trond C Svart 13.Mars.2007 Del på Facebook Svart 13.Mars.2007 Dette har vel en del med hvor avansert EFI-systemet er. På denne motoren har jeg ikke peiling - på bilfronten har mange erfart at enkle innsprøytningsanlegg på V8 maskiner ikke gir store forskjellen i bensinforbruk i forhold til godt avstemt forgasser, på samme motor. Mer avanserte anlegg med flere følere, flere parametre som avleses, mer direkte styring av bensin og luftmengde til hver enkelt sylinder, gir mer effektivitet og mindre forbruk. Så var det det med forgasserjustering da, mange slurver gjerne litt der, og EFI trenger oftest ikke justeringer. For min del ville jeg foretrukket EFI, men det har mer å gjøre med traumatiske opplevelser med mislykkede amatøforgasserjusteringer, enn annet. Det subjektive har vel også litt å si for båtens salgspris - mange opplever forgasserteknoligi som gammeldags, hvilket det vel også er, og unngår det. Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Import Svart 13.Mars.2007 Del på Facebook Svart 13.Mars.2007 TBI eller trottle body injection er omtrent som forgasser, men med dyser elektronisk styrt, relativt enkelt system. MPI multiport injction har en dyse pr sylinder , man bytter hele insuget hvor dysene sitter . Men billig alternativ er og få tak i en helt ny forgasser som er kalibrert rigtig. kan spare meget mye bensin på det og. Sitér dette innlegget Link to post
tebi Svart 13.Mars.2007 Del på Facebook Svart 13.Mars.2007 JA JA , ennå en forståsegpåer ute på tur. jeg solgt båt og motor i 16 år ,så kan ingen ting jeg. Ok, kanskje jeg tar feil. Men siden du er proff kan du vel være mer konkret i utalelsene dine. Jeg spør bare jeg. 30 % mindre forbruk?? Minst 30000 høyere salgsverdi på bruktbåt med "din" motor? Fortell. Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 13.Mars.2007 Del på Facebook Svart 13.Mars.2007 Har ikke sjekket med mercruiser motorene men vanlige dieselmotorer med insprøytning har gjerne litt høyere kompressjon i sylindere enn forgasser. hvis differanse på disse motorene og trengs litt modifisering til for å få den til å gå mer økonomisk. Bare en tanke jeg hadde på hva annet som må sjekkes ut også. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 13.Mars.2007 Del på Facebook Svart 13.Mars.2007 bytte fra en justert ok forgasser . til et innsprøytingsannlegg. uten andre former for forskjeller vil vel aldri gi mer enn noen få prosent gevinst ang bensinforbruk. med mindre forgasseren er en feilkonstruksjon , som aldri burde vært der fra fabrikken- Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.