Jump to content

Bygge om Mercruiser 5.0L til 5.0EFI


static

Recommended Posts

Er det noen her på Baatplassen som kjenner noen, vet om noen eller enda bedre: Selv har erfaring med ombygging av en Mercruiser 5.0L til 5.0EFI.

 

Dette er selvfølgelig fult mulig å gjøre. Men det jeg ønsker tanker rundt er om dette er en ombygging som egentlig er noen hensikt å gjøre. Bortsett fra ca. 20 HK mer og kanskje litt snillere drivstofforbruk klarer jeg ikke se noen store fordeler. Hva med når jeg skal selge båten igjen. Hva klinger best i en kjøpers ører (eller minst ille vil kanskje noen si): 5.0L eller "5.0L ombygd til 5.0EFI.

 

Motoren er en 2002 modell montert i en 2007 modell Master Miami 670. Så vet dere hva jeg snakker om her...

Link to post

Mener å ha lest at en pent tunet forgassermaskin (går med riktig justert forgasser) går like billig som en EFI. Ombygging tror jeg koster et sted mellom 15 og 20 lapper, men der stopper dessværre min kunnskap om bensinmotorer. Jeg er fullt og helt dieselmann. Det er jobben min og interessen min. Bensineren har dessværre ikke fenget meg. Men bare vent, her er mye bensinkompetanse her inne:smiley:

Link to post

Håper du får svar som skal til, selv kunne jeg tenkt meg og dratt den enda lenger. Har 5,7L EFI og kunne tenke meg 5,7 MPI

Når det gjelder ombygging fra gasser til EFI er det ganske lite som må gjøres så vidt jeg vet, da EFI systemet jobber etter nesten samme prisnipp som forgasser. Du tenger i alle fall EFI elektronikk og EFI insprøytingssystem, (throttle body). Du trenger nok også å bygge om bensintanken med returslange og ny bensinpumpe/regulator.

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
jeg holder på og sjekke opp i og skaffe de komplette insug som skal til med ferdig programvare og bare bolt on system.

 

sparer ca 30 prosent i forhold til forgasser og verdi på båten går opp med 30 000 minimum. fleste av mine båtkunder vil ha MPI eller EFI nå.

 

Dersom du kan skaffe dette som et komplett bolt on system fra forgasser/EFI til MPI så har du en kunde her! Send meg en PM så fort du vet noe.

 

MCH

Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
jeg holder på og sjekke opp i og skaffe de komplette insug som skal til med ferdig programvare og bare bolt on system.

 

sparer ca 30 prosent i forhold til forgasser og verdi på båten går opp med 30 000 minimum. fleste av mine båtkunder vil ha MPI eller EFI nå.

 

Dette høres ut som en litt ivrig utalelse fra en ivrig selger. Hvor lenge varer denne verdiøkningen? To dager, uker? Jeg tviler i grunnen like mye på at forbruket går ned 30%.

Link to post

Jeg solgte en Bayliner Capri 2150 -87 i høst. 5-liter V8, 230hk. Brukte 18 liter i tima ved ca 28-31 knop. Elektronisk tenning, Rochester 4-ports forgasser.

 

Maken båt med 5,7 MPI kom aldri under 24 liter i tima ved samme fart.

 

Jeg skal drikke den bensinmengden noen klarer å spare ved å bytte til insprøytning. :cheers:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post

Dette har vel en del med hvor avansert EFI-systemet er. På denne motoren har jeg ikke peiling - på bilfronten har mange erfart at enkle innsprøytningsanlegg på V8 maskiner ikke gir store forskjellen i bensinforbruk i forhold til godt avstemt forgasser, på samme motor. Mer avanserte anlegg med flere følere, flere parametre som avleses, mer direkte styring av bensin og luftmengde til hver enkelt sylinder, gir mer effektivitet og mindre forbruk. Så var det det med forgasserjustering da, mange slurver gjerne litt der, og EFI trenger oftest ikke justeringer. For min del ville jeg foretrukket EFI, men det har mer å gjøre med traumatiske opplevelser med mislykkede amatøforgasserjusteringer, enn annet. Det subjektive har vel også litt å si for båtens salgspris - mange opplever forgasserteknoligi som gammeldags, hvilket det vel også er, og unngår det.

Link to post

TBI eller trottle body injection er omtrent som forgasser, men med dyser elektronisk styrt, relativt enkelt system.

 

MPI multiport injction har en dyse pr sylinder , man bytter hele insuget hvor dysene sitter .

 

Men billig alternativ er og få tak i en helt ny forgasser som er kalibrert rigtig. kan spare meget mye bensin på det og.

Link to post
JA JA , ennå en forståsegpåer ute på tur. jeg solgt båt og motor i 16 år ,så kan ingen ting jeg.

Ok, kanskje jeg tar feil. Men siden du er proff kan du vel være mer konkret i utalelsene dine. Jeg spør bare jeg. 30 % mindre forbruk?? Minst 30000 høyere salgsverdi på bruktbåt med "din" motor? Fortell.

Link to post

Har ikke sjekket med mercruiser motorene men vanlige dieselmotorer med insprøytning har gjerne litt høyere kompressjon i sylindere enn forgasser. hvis differanse på disse motorene og trengs litt modifisering til for å få den til å gå mer økonomisk.

 

Bare en tanke jeg hadde på hva annet som må sjekkes ut også.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...