Jump to content

Skipsdørk i kjeller'n


jat

Recommended Posts

Vi har en peisestue i kjelleren som jeg har fått frie tøyler til å innrede.  :seeya:

Der skal jeg da selvfølgelig ha en bar :cryin: og jeg har sett for meg en kryssning mellom Engelsk Pub og maritimt miljø. :cryin:

 

Jeg skal legge gulv og natet skipsgulv er en av ideene.

Kommer til å bruke vanlig treverk som blir beiset og lakket for å likne teak eller mahogni.

 

Hvilken stavbredde bruker jeg og hvordan legger jeg dette?

Bør jeg bruke vanlig sikaflex til natene eller finnes det lettere løsninger siden det er innendørs.

 

Jeg skal også prøve å få tak i hamp med "den rette lukta", hvor kjøper jeg det for en billig penge? I båtutstyrs forretninger koster en liten kveil en hel formue.

 

Alle tips og råd tas imot med takk.

Link to post
Share on other sites

Man får kjøpt noe som heter skipsparkett, det ser ikke helt "ekte ut" bordene og "natene" er mye breiere enn på et båt dekk, men det er veldig mye raskere å legge (er i grunn vanlig mahognyfarget parkett med sorte striper).

 

Ellers ville jeg i alle fall ikke brukt sikaflex på et "dekk" innendørs, det bør vel ha glattest mulig overflate for å være enkelt å holde rent (husk at man ikke bruker spyleslangen her..  :cryin: )

Link to post
Share on other sites

Jeg og ville utvilsomt gått for Parkett. Jeg ville aldri kunnet funnet på å legge noe vanlig plank, for så å nate dette selv, innendørs. Når det finnes mange ferdige produkter beregnet til "innvortes" bruk. Og der finnes jo mange forskjellige fabrikanter av dette og, og de har jo Skipsgulv alle sammen, så det med bredden på natene er ikke noe problem.

 

Uannsett så blir dette betydelig finere, og ikke minst enklere enn hjemmesnekra vil jeg tro.

 

Uansett, lykke til med oppussinga :cryin:

 

Her er noen eksempler som kalles for Skipsplank:

Bilde

Bilde

 

Bilde

 

Disse er hentet i fra denne siden her: http://www.gulvnett.no/

 

Her er noen eksempler i fra http://www.floorlegger.no/produkter_skipsgulv.htm

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Her har Du ett i Eik, og ett i Merbau, i fra http://www.gulvtech.no/

 

Bilde

 

Bilde

 

Her også er der en del vakkert: http://www.oydna.no/produkter.php4?Produkter=OydnaSkutegulv

 

Bilde

 

Bilde

 

 

 

Dette er bare utdrag, der finnes flere på hjemmesidene.

 

Kanskje Du skulle legge ut de Du liker best, og så lage en poll hvor Dine Baatplassen venner kan stemme på hva vi mener er penest. Ikke at vi skal bestemme for Deg, bare være konsulenter/rådgivere, for moro skyld :wink::cryin::seeya:

Link to post
Share on other sites

Ellers ville jeg i alle fall ikke brukt sikaflex på et "dekk" innendørs, det bør vel ha glattest mulig overflate for å være enkelt å holde rent (husk at man ikke bruker spyleslangen her..  :cryin: )

Hei!

 

Skjønner ikke helt hva du mener. Her er hele huset fullt av furu helved skipsdørk med sika fuger. "Dørken" er behandla med Uretan boneglans og eventyrlig lett å holde rein. Kona sier det kan ikke bli lettere.

Forøvrig er jeg tilhenger av hel ved istedet for immitasjon. Jeg har borra og spunsa hele huset, dels for pynt, dels for feste. Jeg har 10mm å slipe på om nødvendig.

 

mvh Sigurd

Link to post
Share on other sites

Jeg har borra og spunsa hele huset, dels for pynt, dels for feste. Jeg har 10mm å slipe på om nødvendig.

mvh Sigurd

Du har vel vanlige gulvplater under da, eller?

 

Uannsett så må dette da være vannvittig mye jobb, og man må vel også være særdeles "handy" hva snekkerarbeid angår, for å få dette fint til.

 

Nå spurte jo Jat også om der fantes enklere løsninger.

Link to post
Share on other sites

Bare et innspill: I serien "42 fot organisert vannvidd" i siste nummer av Båtmagasinet er det en lengre artikkel om legging av teakstaver på dekk. Foreslår at du tar en titt på denne artikkelen og gjør deg opp et inntrykk av arbeidsomfanget. Så kan du lettere vurdere om andre løsninger gir akseptabelt resultat med kanskje mindre arbeid.

Link to post
Share on other sites

Jeg og ville utvilsomt gått for Parkett. Jeg ville aldri kunnet funnet på å legge noe vanlig plank, for så å nate dette selv, innendørs. Når det finnes mange ferdige produkter beregnet til "innvortes" bruk. Og der finnes jo mange forskjellige fabrikanter av dette og, og de har jo Skipsgulv alle sammen, så det med bredden på natene er ikke noe problem.

 

Uannsett så blir dette betydelig finere, og ikke minst enklere enn hjemmesnekra vil jeg tro.

 

Uansett, lykke til med oppussinga  :yesnod:

 

 

Pris på disse gulva vil være 800,- ++ for m2 vilegger et lignende igjenom jobben med kanting av tosiba plank rundt ferdig lagt med ramme som er plugget eller ligger alt flytende og er av typen klikk er for 28 m2 cirka 35 000,- inkludert mva, hvis du synes at et furu gulv som er oppfrest og natet er fint så gå for den løsningen kan ikke tenke meg at sika er noe problem når det gjelder vasking.

Husk å frese bordene før du tar de inn før legging når det gjelder bredde bør du vel tilpasse dette etter hvilken bord bredde du får kjøpt, personlig mener jeg et sted mellom 50-70 mm gir best resultat, dobbel bredde på kanting rundt (les:dollbord)

Det du sparer bruker du til å gi deg slv en fin presang til båten eller hva med en wekend med kona.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Natemasser finnes i flere varianter. Prøv Chroftviken snekkerverksted i Langesund, Bamble. Denne massen er bra og langt billigere enn Sika.

 

Har dette snekkerverkstedet noe intrernettadresse eller telefonnummer?

 

Er denne natemassen grei nok å bruke på teakdekk i båten?

Veit du kor mykje det koster?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...