Odd Thomas Startet 13.Mars.2007 Del på Facebook Startet 13.Mars.2007 Som topic sier: Hvordan skal antennekabelen festes inne i VHF antennen? Under transport av båten har en eller annen dratt pisken ut av festet slik at ledningen nå ligger å slegerløst. Sitér dette innlegget Link to post
fram21 Svart 13.Mars.2007 Del på Facebook Svart 13.Mars.2007 viss den har dotte helt av må du vell bare skru den opp og lodde den på nytt? men viss du har garanti på den så burde du vell sende den inn ellers forsvinner garantien. Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 13.Mars.2007 Del på Facebook Svart 13.Mars.2007 hvordan ser antennepluggen ut? Er den montert innvendig og sveiset? eller er den Coax Plugg? er det det så er det en smal sak! du kan fikse det selv eller du kan få en som monterer VHF til og reparere kablen Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Odd Thomas Svart 13.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2007 Dette er en lang amerikansk pisk. det ser ikke ut som det er noen skjøt, altså at kabelen er trekt i et stykke fra senderen og ut. Om jeg oppfatter dette riktig har denne også FM radiomottak. Jeg forklarte dette nok litt lettvindt, for det er halvannen meter oppe i fiberantennen ledningen skulle vært montert. VHF radioen er 7 år gammel, så garantien trenger jeg ikke å tenke på :) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 13.Mars.2007 Del på Facebook Svart 13.Mars.2007 For meg høres det ut som om du må ha ny antenne. Men det egentlig umulig å svare på dette uten å ha sett bilde av detaljene. Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 13.Mars.2007 Del på Facebook Svart 13.Mars.2007 sitter det coax plugg kan man jo lodde på en ny kopling. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
roaldbj Svart 13.Mars.2007 Del på Facebook Svart 13.Mars.2007 VHF antennen er en viktig komponent når det gjelder å få og sende gode signaler. Det er nok lurt å vurdere kjøp av ny antenne. Seatronic i Moss har bl.a. disse: GLOMEX ANTENNEPISKER VHF Seilbåtmodell: 0,9m Glassfiber/stålpisk med 18m. kabel vinkelfestebrakett og plugg for VHF. kr: 395.- Samme modell med 25m kabel kr: 495.- Motorbåtmodell: 0,9m Glassfiber med 4,5m. kabel RA 135 festebrakett og plugg for VHF. kr: 495.- Jeg har stålpisken med 25 m kabel - den er på ingen måte et "høykvalitetsprodukt", men gjør jobben sin. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 13.Mars.2007 Del på Facebook Svart 13.Mars.2007 Er ikke Glomex er bra alternativ da roaldbj ? Har ingenting å klage på den for ihvertfall. Husker jeg valgte den pga prisen ( og ja,jeg er kjip til tider ) Sitér dette innlegget Link to post
Odd Thomas Svart 13.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2007 Hmm.. Det ser ikke ut som det er veldig dyrt dette her, så da bør jeg nok vurdere en handel. Men er det som jeg tror at samme antennen mottar FM signaler også? og er det vanlig at det ikke er noen skjøt fra antennen og inn på VHF radioen? Jeg må nok ut i båten å sjekke. det er for mørkt nå, men jeg bør nok ta bilder av dette :) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 13.Mars.2007 Del på Facebook Svart 13.Mars.2007 Du kan evt benytte en splitter. Igjen hentet fra Seatronic: Glomex RA 201 Aktiv antennespltter som gir deg både AM/FM og VHF på en og samme antenne. Enheten koblestil VHF antennen og 12V. Utgang til VHF og AM/FM. Kun kr: 395.- Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 13.Mars.2007 Del på Facebook Svart 13.Mars.2007 Seilbåtmodell: 0,9m Glassfiber/stålpisk med 18m. kabel vinkelfestebrakett og plugg for VHF. kr: 395.- Samme modell med 25m kabel kr: 495.- Motorbåtmodell: 0,9m Glassfiber med 4,5m. kabel Jeg har stålpisken med 25 m kabel - den er på ingen måte et "høykvalitetsprodukt", men gjør jobben sin. Hvis 25 m coaxkabel er den tynne typen (RG-58), vil tapet i kabelen på 150 MHz (maritime frekvenser) tilsvare at bare ca en fjerdedel av sendeeffekten når antennen. Tilsvarende tap vil det også bli på mottak av signaler. Med bruk av en tykkere kabel med mindre tap (RG-8), vil det til sammenligning bety at effekten fra antennen ca. 3-dobles (og tilsvarende økning av signalene den andre veien). (Jeg er ingen ekspert på decibel, men vil anta at min sammenligning er cirka OK). Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 13.Mars.2007 Del på Facebook Svart 13.Mars.2007 Ved 25m kabel, skal RG213 brukes. FIngertykk model som ikke er verdens beste å jobbe med. Vil si den skal brukes over ca 13-15m. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Zach Svart 13.Mars.2007 Del på Facebook Svart 13.Mars.2007 Ved 25m kabel, skal RG213 brukes. FIngertykk model som ikke er verdens beste å jobbe med. Vil si den skal brukes over ca 13-15m. RG-213U er kanskje en nyere kabel, men har ca tilsvarende tap, så sammenligningen blir ca den samme. (Jeg slo opp i en gammel tabell). RG-8X er imidlertid tynn (som RG-58U), og har tab = RG-213U. Så da er det mest praktisk med RG-8X (fordi den er tynn). Uansett, ikke RG-58U som er den billigste og som kanskje er den typen som følger med på VHF-antenner som standard(?). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.