Jump to content

Ledningen er ute av VHF antennen hvordan fester jeg den?

Odd Thomas

Recommended Posts

Dette er en lang amerikansk pisk. det ser ikke ut som det er noen skjøt, altså at kabelen er trekt i et stykke fra senderen og ut. Om jeg oppfatter dette riktig har denne også FM radiomottak.

Jeg forklarte dette nok litt lettvindt, for det er halvannen meter oppe i fiberantennen ledningen skulle vært montert.

VHF radioen er 7 år gammel, så garantien trenger jeg ikke å tenke på :)

VHF antennen er en viktig komponent når det gjelder å få og sende gode signaler.

Det er nok lurt å vurdere kjøp av ny antenne.

Seatronic i Moss har bl.a. disse:

GLOMEX ANTENNEPISKER VHF

Seilbåtmodell: 0,9m Glassfiber/stålpisk med 18m. kabel vinkelfestebrakett og plugg for VHF. kr: 395.- Samme modell med 25m kabel kr: 495.-

Motorbåtmodell: 0,9m Glassfiber med 4,5m. kabel

RA 135 festebrakett og plugg for VHF. kr: 495.-

Jeg har stålpisken med 25 m kabel - den er på ingen måte et "høykvalitetsprodukt", men gjør jobben sin.

Hmm.. Det ser ikke ut som det er veldig dyrt dette her, så da bør jeg nok vurdere en handel.

Men er det som jeg tror at samme antennen mottar FM signaler også? og er det vanlig at det ikke er noen skjøt fra antennen og inn på VHF radioen? Jeg må nok ut i båten å sjekke. det er for mørkt nå, men jeg bør nok ta bilder av dette :)

Seilbåtmodell: 0,9m Glassfiber/stålpisk med 18m. kabel vinkelfestebrakett og plugg for VHF. kr: 395.- Samme modell med 25m kabel kr: 495.-

Motorbåtmodell: 0,9m Glassfiber med 4,5m. kabel

Jeg har stålpisken med 25 m kabel - den er på ingen måte et "høykvalitetsprodukt", men gjør jobben sin.

Hvis 25 m coaxkabel er den tynne typen (RG-58), vil tapet i kabelen på 150 MHz (maritime frekvenser) tilsvare at bare ca en fjerdedel av sendeeffekten når antennen. Tilsvarende tap vil det også bli på mottak av signaler.

Med bruk av en tykkere kabel med mindre tap (RG-8), vil det til sammenligning bety at effekten fra antennen ca. 3-dobles (og tilsvarende økning av signalene den andre veien).

(Jeg er ingen ekspert på decibel, men vil anta at min sammenligning er cirka OK).

Ved 25m kabel, skal RG213 brukes. FIngertykk model som ikke er verdens beste å jobbe med. Vil si den skal brukes over

ca 13-15m.

RG-213U er kanskje en nyere kabel, men har ca tilsvarende tap, så sammenligningen blir ca den samme. (Jeg slo opp i en gammel tabell). RG-8X er imidlertid tynn (som RG-58U), og har tab = RG-213U. Så da er det mest praktisk med RG-8X (fordi den er tynn). Uansett, ikke RG-58U som er den billigste og som kanskje er den typen som følger med på VHF-antenner som standard(?).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...