Jump to content

Ny båt, eller beholde den gamle...


ET

Recommended Posts

Mitt årlige dilemma vedr biler har nå gjort seg gjeldende for båten også.

 

Det er kjekt med nytt, men vi er veldig fornøud med Nidelv 24`-76 snekken vår også. Så en del av betraktningen blir: Hva kommer til å ryke på snekken snart, skal vi selge før dette skjer? Noen som har erfaringer med hva som "pleier" å ryke på disse båtene?  :cryin: Eneste indikasjon jeg har på at noe galt er i ferd med å skje er at propellakslingen glipper noen sekunder ved turtall på ca 2000. Den henter seg inn igjen, og det skjer kun på kald maskin. (VP rekke-3, 36 hk, ferskvannskjølt.

 

Klarer noen der ute å skremme meg til å kjøpe ny båt, eller er egentlig Nidelven en solid og grei båt som vil vare lenge ennå?

 

ET

Link to post
Share on other sites

Ikke selg bare for at "noe" kan ryke.

Det som ryker, kan også ryke på en nyere båt. Strukturelt sett er båten solid som få, og kan gjerne holde i 30 år til. Hvis plass osv. tilfredsstiller dine behov er jo båten perfekt.

Motorer eller gear som krangler kan overhales. Evt. kan en ny motor / girpakke gi deg mange års problemfri bruk. En kostnad på 50-60 storinger, og du kan møte sesongen med eskeny maskin...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Er du fornøyd med båten, så er det vel liten vits i å kjøpe nytt eller nytt "gammelt".

 

Men det er jo noe en må vurdere. Kostnader kommer på båten, selv om det er på egen båt eller en ny båt. Fordelen med den du har er at den kjenner du og du "vet" stort sett hvilken tilstand den er i. Kjøper du en en bruktbåt kan det komme dyre overaskelser. Kjøper du nytt, er det jo en annen sak, men nytt koster, så det spørs jo hvor mye en ønsker å legge i båten. Alltid fint å ha nytt!

 

Du spør om hvilke ting som normalt går på båten! Det er vanskelig å svare på, for det avhenger av hvilket vedlikehold som blir gjort. Jeg har selv erfaring med at det er utrolig hvor lenge ting holder hvis det blir sjekket jevnlig og det er også utrolig hva jeg har klart å fikse uten store kostnader.

 

Når det gjelder Nidelv 24, synes jeg det er en utrolig flott båt med tidløst preg, så det skal litt til etter min mening å slå den! Men skal du ha en større båt, så blir jo saken annerledes ....

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Klarer noen der ute å skremme meg til å kjøpe ny båt, eller er egentlig Nidelven en solid og grei båt som vil vare lenge ennå?

 

ET

Hei.

Var i samme dilemma som deg for noen år siden. Hadde en 73 mod, samme type båt. Motor ble dårlig og foretok en vurdering, båten, plassen, er dette båten vi kan tenke oss å ha noen år til :cryin:. Svaret ble ja og byttet til ny Yanmar. Hadde så båten i 2 år og solgte. Hva skjedde? :cryin: Fikk igjen for mine utlegg. Nidelv er veldig populær båt i markedet. Båten i seg selv, med godt vedlikehold tror jeg holder evig.

Link to post
Share on other sites

Tja, si det.

Hvis du er fornøyd med båten din og trives ombord i den er det jo ikke noen vits i å bytte båt. Da er det mer et spørsmål om å vedlike holde komponenter,eventuelt skfte de ut. Et godt laminat fra 76 slites/eldes så godt som ikke. Dersom laminatet ikke utsettes for ytre påvirkninger varer det i hundrevis av år.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville begynt med: Bortsett fra frykten om "noe" som kan skje, er du ellers fornøyd med båten? Hvis ja, se om du har råd til en ny motor. Er båten ellers i bra stand, får du da en praktisk talt ny båt og vet akkurat hva du kan regne med i mange år framover. Det virker som du er fornøyd med båten ellers, og da er jeg ikke i tvil. Jeg ville byttet motor. Hvis du da ikke kunne tenke deg å koste på den motoren som sitter i.

 

MVH

Batdilla

Som har 22 år gammel snekke med motor som har gått 170 timer

Link to post
Share on other sites

Eneste indikasjon jeg har på at noe galt er i ferd med å skje er at propellakslingen glipper noen sekunder ved turtall på ca 2000. Den henter seg inn igjen, og det skjer kun på kald maskin. (VP rekke-3, 36 hk, ferskvannskjølt.

Ang. gearet, så kan du søke på "ms3" her på forumet, tror det er Ingar som har skrevet en forklaring på hvordan man renser dreneringssporene i konen.

 

Kan også legge til at jeg har lest om en eller annen som limte nytt bremsebelegg på konen isteden for å kjøpe en ny - men jeg husker ikke om det var her, Båtplassen eller Usenet.

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Takker for gode innspill

 

Joda, Nidelven er en flott båt. Vi har brukt tid og penger på å få den i god stand, men jeg blir bare litt nervøs når jeg aner at det kommer mekaniske problemer. Det henger nok igjen fra guttedagene da vi skrudde på bilene til alle døgnets tider, fikk vel dosen min da.

 

Men det er som Suzuki sier; man vet aldri hva som feiler den nye bruktbåten heller.

Jeg får gå i tenkeboksen i vinter og se, ikke umulig at jeg beholder Nidelven.

 

ET

Link to post
Share on other sites

Ang. gearet, så kan du søke på "ms3" her på forumet, tror det er Ingar som har skrevet en forklaring på hvordan man renser dreneringssporene i konen.

 

Kan også legge til at jeg har lest om en eller annen som limte nytt bremsebelegg på konen isteden for å kjøpe en ny - men jeg husker ikke om det var her, Båtplassen eller Usenet.

Ja, jeg skrev noe om det her: https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...6534836;start=5

 

Brukte altså en gjenge-fil, men det er mulig at stålbørste også fungerer.

Det er ikke noe "bremse-belegg" på konen i MS3.

 

Mest intr. ville det jo vært om noen visste om en oljetype/additiv som fjernet avleiringene.

For det er litt jobb å få ut konen. Gearet må demonteres og alle "lokk" bortsett fra det bakre må av.

Men det er ikke vanskelig, bare tidkrevende.

Har man digitalkamera er det lurt å ta bilder før delene taes fra hverandre.

Link to post
Share on other sites

Dersom jeg hadde en båt som jeg var fornøyd med i øyeblikket, hadde jeg ikke skiftet fordi jeg var redd for at noe skulle gå galt med båten, motoren eller noe av utstyret på den.

 

Jeg har skiftet båt 3. ganger og  de gangene jeg er mest  redd for at noe skal gå i stykker er den første tiden etterpå før jeg blir kjent med båt og utstyr.

 

Så mitt råd er ikke skift dersom det er for at du frykter at noe skal gå i stykker.

 

 

MVH  Jako

Link to post
Share on other sites

Jeg har langt fremskredet 3-fotsyke, og under mottoet "det er gratis å drømme" oppsøker jeg det meste av båtutstillinger jeg finner på min veg, og leser det meste av båtblader som er å oppdrive. Så du bør nok ikke ta i mot noe råd fra meg.

 

Derimot kan jeg formidle hva fruen sier hver gang jeg kommer hjem med favnen full av brosjyrer og med stjerner i blikket:

  • Vi har båt
  • Båten er mer enn stor nok for oss
  • Den mer enn dekker våre behov
  • Vi er godt fornøyd med båten på alle vis
  • Derfor skal vi heller ikke ha noen ny (brukt) båt
Og hun har jo egentlig rett.

 

Så kan du slutte deg til fruens konklusjoner så bør du glede deg over den båten du har.  :smiley:

 

Men drømmene beholder jeg  :smiley:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Enig KOB.Ville bytte båt for en stund siden men:

 

Snart er det bare Ørnhild og meg og bikkja igjen i heimen,og ungene vil ikke være med.

Liker båten veldig,veldig godt.

Båten brukes mest til småturer(sjelden over 1 uke)

Du vet ikke hva som bor i ny båt før du har eid den en stund.

 

 

Så etter å ha tenkt i 7 lange og 7 breie så er pengene som jeg kunne ha tenkt meg til å

bruke på ny større båt blitt benyttet til å bytte motor i den vi har.Sikkert ikke noe smart

investering på kort sikt men antar at det ligger noen problemfrie år foran Slagskipet

motormessig.Og selv om jeg ikke vil innrømme det overfor Ørnhild så er jeg såre fornøyd

ved tanken på 15 år til med båten. :lol:Det viktigste er å trives med den båten en har.

Link to post
Share on other sites

i båter under 30 fot er det kun motoren ein kan frykte. Derfor kan det bli mykje billigere å skifte motor i den båten du har (dersom den er i dårleg stand) enn å kjøpe ny båt med kanskje en motor som må overhales etter noen år og etter noen år deretter må det inn ny.

 

Dersom du bytter båt ganske ofte, kan du vere heldig å finne båter med gode motorer og selge den før noe ryker og kjøpe en ny båt med god motor  osv. Dette har eg gjort, men nå er det slutt! Skal beholde den båten eg har nå til eg kan kjøpe en helt ny båt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...