Jump to content

problemer med yamaha 50hk 2 takt


kællen

Recommended Posts

Hei alle sammen jeg har en yamaha 2 takter 50 hk tidlig 90 tall.

Denne har jeg i det siste fått litt problemer med, og tankte at her er det mange folk som har greie på veldig mye.

Den er blitt lei og få i gang, når jeg starter den virker det som om den liksom som om det er en selynder som ikke går, men når jeg får kjørt litt med halv gass ett menutt eller to så kommer den for fullt, og da går den bra, drar jeg på full gas med en gang stopper den.

Når den først går, så går den helt til jeg setter den i fri, da stopper den og jeg må da kjøre den i gang igjen på halv gas.

Hav kan dette være, og hva vil det koste og fikse det.

tusen takk for alle svar.

Link to post
Share on other sites

-Det kan lønne seg å demontere bensinpumpa (om den ikke er elektrisk, da), og rense opp litt. Finnes også greie rep-sett til denne om membranene er dårlige.

eller :

-Kjør innpå med forgasser rens

eller :

-Kontroller forgasser innstillinger (ring evt. Yamaha for innledende posisjon på nålene)

eller :

Bytte pluggledninger, kan være overslag i dem. (Bytt over kabler (kanskje også coil) og se om problemet flytter seg)

 

Tips til demontering av besinpumpe : Legg alle bitene eksakt i den rekkefølgen du tar de av, noter deg også nøye hvordan bitene sitter sammen (digitalkamera er meget bra å ha). La ikke delene ligge lenger en absolutt nødvendig før du setter sammen igjen, da det er utrolig hvor fort man glemmer småtteri :-)

 

Snakker her av erfaring, da jeg bare la delene i rekkefølge, uten å sjekke så nøye hvordan de egentlig satt. Brukte 2 dager på jobben. Måtte ha hjelp av en bilmekaniker-nabo (som egentlig ikke hadde noe greie på dette her, men ihvertfall en mekaniker). Resultat : Pumpet feil vei da vi satte den på :-)

En runde med de- og montering til så virket alt som det skulle.

 

Hilsen

Are

Link to post
Share on other sites

Mitt tips er også bensintilførsel.

Gå gjennom hele systemet fra tank -> slange -> filter -> pumpe -> forgassere.

Er en sil inn ei tanken som kan gå tett, slangekoblingene kan bli dårlige slik at det trekkes inn falsk luft. Ofte like greit å bytte hele slangen dersom den har noen år på seg. Bensinpumpa kan være slitt, finnes rep sett til disse , men like greit å bytte hele. Koster ikke så mye mer. Gjør rent filteret på motoren.

Sjekk forgasserne , at disse ikke er fulle av grønt belegg fra gammel fordampet bensin osv. Sjekk også at alt går lett.

 

På min 60hk hadde jeg er problem , pga irr i flottørhusene så var jeg plaget med at flottørventilene hengte seg opp av og til. Enten slik at den ikke fikk suppe, eller at den omtrent druknet.

 

Og til sist:

Monter et skikkelig filter med vannutskiller..! Vil spare deg for problemer på sikt.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...